کد خبر: ۱۰۱۵۲۱
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۴۲۷

حمایت رهبر اقلیت دموکرات های سنا از توافق هسته ای

"هری رید" رهبر اقلیت دموکرات مجلس سنای آمریکا حمایت خود از توافق هسته ای با ایران را به طور رسمی اعلام کرد.حمایت رهبر اقلیت دموکرات سنا از توافق هسته ای

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز هری رید یکشنبه در صفحه توییتر خود نوشت:" من قویا از توافق تاریخی با ایران حمایت می کنم و هر چه در توان دارم انجام خواهم داد تا این توافق پا برجا بماند."

او همچنین با صدور بیانیه ای تاکید کرده است:" تضمین امنیت اسراییل از بیشترین اهمیت برای من برخوردار است. من از این توافق حمایت می کنم چون بر این باورم این توافق بهترین راه برای جلوگیری از دست یابی ایران به سلاح هسته ای و حفاظت از امنیت اسراییل است."

او در این بیانیه تاکید کرده است همیشه به لحاظ شخصی، خانوادگی و سیاسی رابطه ای قوی با اسراییل داشته است و از نظر او حمایت از این توافق در جهت تضعیف امنیت اسراییل نیست.

از میان 43 سناتور دموکرات کنگره تا کنون 27 سناتور از توافق هسته ای با ایران حمایت کرده اند و در مقابل 3 سناتور دموکرات گفته اند به این توافق رای منفی خواهند داد. بر اساس گزارش واشنگتن پست "هری رید" بیست و هفتمین سناتور دموکرات است که از توافق هسته ای با ایران حمایت می کند در حالی که هنوز 14 سناتور نظر قطعی خود را درباره این توافق اعلام نکرده اند. جمهوریخواهان برای مقابله با وتوی اوباما به رای 67 سناتور نیاز دارند و کسب این تعداد رای مستلزم جلب نظر 13 سناتور دموکرات است.

حمایت هری رید به عنوان رهبر اقلیت دموکرات سنا از اهمیت ویژه ای برخوردار است و حاکی از موضع حزبی دموکرات ها در این زمینه است. اگر اعضای دموکرات کنگره آمریکا برای حمایت از توافق هسته ای یک موضع مشترک حزبی داشته باشند و از اوباما حمایت کنند ، جمهوریخواهان مخالف توافق نخواهند توانست از سد وتوی اوباما بگذرند.

جمهوریخواهان به طور قاطع با این توافق مخالف اند و به آن رای منفی خواهند داد اما اوباما تهدید کرده است در صورت عدم تصویب توافق هسته ای در کنگره در چارچوب قانون بازبینی توافق هسته ای با ایران، او این طرح را وتو کرده و به کنگره بازخواهد فرستاد.

همزمان باراک اوباما رییس جمهور آمریکا دیشب (به وقت محلی) با پایان تعطیلات تابستانی دو هفته ای اش در ماساچوست، به واشنگتن بازگشت.

اوباما در حالی به واشنگتن بازگشته است که به نوشته خبرگزاری آسوشیتد پرس او تابستان پردستاوردی را در 500 روز واپسین دوران ریاست جمهوری خود از سر می گذراند.

اوباما در حال خداحافظی در فرودگاه "مارتا" در ماساچوست و بازگشت به واشنگتن

حمایت رهبر اقلیت دموکرات سنا از توافق هسته ای

رای دادگاه عالی آمریکا درباره دو موضوع ازدواج همجنسگرایان در همه ایالت های آمریکا و طرح سلامت اوباما در اواخر ژوئن که مورد حمایت اوباما بود در کنار تصویب طرح موسوم به "کمک تنظیم تجارت" در کنگره در کنار توفیق در دست یابی به توافق هسته ای با ایران و از سرگیری تاریخی روابط آمریکا با کوبا ، به نوشته این خبرگزاری از دستاوردهای اوباما در ماه های تابستان 2015 بودند.

اما بازگشت اوباما به کاخ سفید در واپسین روزهای ماه میانی تابستان در حالی است که او خود را برای وتوی رای احتمالی کنگره به توافق هسته ای آماده می کند و تا کمتر از 3 هفته دیگر کشاکشی جدی با کنگره بر سر توافق هسته ای با ایران خواهد داشت.

تا 17 سپتامبر قرار است دو مجلس نمایندگان و سنا درباره توافق هسته ای با ایران رای گیری کنند و کمتر ناظری تردید دارد که رای کنگره به این طرح ها منفی خواهد بود.

حمایت هری رید از طرح توافق هسته ای با ایران اما می تواند امیدهای اوباما را برای مقابله با خواست های جمهوریخواهان در کنگره تقویت کند و او را مطمئن سازد که یک سوم حامی دموکرات در کنگره دارد تا از رای وتوی او محافظت کنند.

همزمان دیروز (یکشنبه) بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل در مصاحبه با شبکه سی بی اس آمریکا اعلام کرد دولت آمریکا با توافق هسته ای با ایران اشتباه انجام شده در مقابل کره شمالی را این بار در مورد ایران تکرار می کند.

نتانیاهو مدعی شد که می توان هنوز به یک توافق خوب با ایران دست یافت و با تکرار مواضع همیشگی خود در رد توافق اخیر هسته ای گفت هر توافق خوب هسته ای باید متضمن از میان بردن یا کاستن قابلیت هسته ای ایران پیش از هر گونه لغو تحریم ها باشد.