کد خبر: ۱۰۱۵۵۲
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۹۵۷

الاهرام: روحانی، پوتین و شی جین پینگ دست در دست یکدیگر دادند؛ خورشيد آمريکا غروب کرد

مواضع ، اظهارات و رویکردها در داخل واشنگتن و خارج آن بیش از پیش نشانگر حقیقت افول نفوذ جهانی آمریکا و کاهش سلطه نظامی، سیاسی، اقتصادی، صنعتی و فرهنگی آمریکایی‌هاست که پس از فروپاشی شوروی سابق به اوج خود رسیده بود.
مواضع ، اظهارات و رویکردها در داخل واشنگتن و خارج آن بیش از پیش نشانگر حقیقت افول نفوذ جهانی آمریکا و کاهش سلطه نظامی، سیاسی، اقتصادی، صنعتی و فرهنگی آمریکایی‌هاست که پس از فروپاشی شوروی سابق به اوج خود رسیده بود.

به گزارش پایگاه خبری تیک، روزنامه الاهرام چاپ مصر در مقاله ای به قلم عبد الفتاح البطه با عنوان «غروب خورشید آمریکا» با اعلام این مطلب افزود: به نظر می رسد تشکل ایران - روسیه و چین یا همان پیمان شانگهای باعث شد جان کری وزیر امور خارجه آمریکا -برای نخستین بار آن هم در این سطح بلند پایه رسمی- بگوید اگر آمریکا از توافق هسته ای با ایران عقب نشینی کند شاید دلار به زودی جایگاه خود را از دست بدهد.

کری افزوده بود اگر به این توافق پشت کنیم موضوع به سرعت بحرانی خواهد شد و بر پول آمریکا به عنوان پول ذخیره ای بسیاری از بانکهای مرکزی در کشورهای جهان تأثیر منفی خواهد گذاشت. چنین اتفاقی طی یک شبانه روز رخ نمی دهد اما بسیاری از کشورها از ترتیبات مالی بین المللی کنونی ناخرسند هستند.

مقاله نویس الاهرم نوشت واقعیتهای اقتصادی می گوید اگر پولها و ذخایر ارزی بانکهای دنیا و دادو ستدهای جهانی نفت با دلار آمریکا گره نخورده بود آمریکا همانند یک خانه رو به ویرانی سقوط می کرد.

از نظر نظامی نیز افراد منصف انکار نمی کنند که آمریکا در افغانستان دخالت نظامی کرد و سربازانش شجاعت نیروهای جنبش طالبان و قبایل افغانستان و همچنین میزان راحت طلبی سربازان آمریکایی را به چشم خود دیدند تا جاییکه یکی از فرماندهان القاعده گفته بود آمریکایی ها با ما فقط با دو چیز می جنگند یکی آنکه از آسمان بر سر ما آتش می ریزند و دوم آنکه با استفاده از مزدوران و خائنان عملیات شناسایی انجام می دهند

اما در درگیریهای تن به تن سربازانی را به اسارت در آوردیم که خودشان را پوشک کرده بودند.

سرگئی لاورف وزیر خارجه روسیه این مطلب را به شکل دیگری بیان کرده و گفته است به نظر می رسد آمریکا هنوز نمی داند که بر سر جایگاه و فروپاشی هیمنه جهانی اش چه آمده است.

پیش از کشته شدن اسامه بن لادن و پیدایش شبکه دولت اسلامی (گروه تکفیری صهیونیستی داعش) یک مقام چینی حرفهایی زده بود که به نوعی بیانگر همین رویکرد است.

این مقام چینی گفته بود: «خدماتی که بن لادن و القاعده به ما ارائه می کنند به اندازه ای ارزشمند است که قابل ارزشگذاری نیست.» به عبارت دیگر آمریکا زمانیکه از جنگ با القاعده و طالبان و طرفداران آنها یعنی قبایلی در پاکستان ، افغانستان ،‌یمن ،‌ سومالی ،‌ نیجریه ، مالی و الجزایر و جاهای دیگر خلاص شود به رویارویی با غول اقتصادی و طغیانگر چین که رقیب برجسته سلطه نظامی و اقتصادی آمریکا در جهان است خواهد پرداخت.

بسیاری از تحلیلگران منصف تأکید کرده اند آمریکا فقط به لطف قبایل سنی که در قالب شوراهای بیداری فعالیت می کنند توانست بخش زیادی از سربازانش را از عراق خارج کند و این شوراها عقب نشینی آسان نیروهای آمریکایی را از عراق میسّر کردند.

سخنان مایکل شوایر کارشناس امنیتی و رئیس خطرناک ترین و مهم ترین یگان در سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)‌ که مأمور یافتن اسامه بن لادن (سرکرده سابق القاعده) بود ؛ بسیاری از مسائل را روشن می کند.

شوایر پس از 22 سال کار در سازمان سیا به مدت شش سال به عنوان بنیانگذار و رئیس این یگان بود.

شوایر گفته بود: «جنگ با تروریسم تا الان اشتباه بوده است زیرا مانند اسرائیل شدیم زیرا تنها گزینه هایی که پیش روی خودمان گذاشتیم عملیات نظامی و اطلاعاتی بود. ما رهبران شجاعی نداریم که دست از این رویه بردارند و درک کنند که حضور ما در جهان اسلام باعث می شود دشمن بیش از پیش انگیزه پیدا کند و عراق عملا نقطه عطفی در جنگ با القاعده و هم پیمانانش بود.»

شوایر در کتاب خودش با عنوان «اتفاقات غافلگیر کننده ناخوشایند.. آمریکا و تندروها پس از عراق» می نویسد: «برای دشمنان ما در جهان اسلام کاملا روشن خواهد شد که آنها یک ابر قدرت دیگر را شکست دادند. آنان شوروی را در افغانستان و ما را در عراق شکست دادند. به نظر می رسد به احتمال بسیار زیاد آنها ما را در افغانستان شکست خواهند داد. جنگ ما با القاعده، بسیار خطرناکتر از تصور ماست و بیشتر از هر چیز دیگری جنگ دینی است و رهبران مایلند بگویند این جنگ ، یک جنگ دینی است.»