کد خبر: ۱۰۱۶۰۵
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۱۷۸
فرانس پرس:‌

نزديک شدن پيروزی اوباما در توافق با ايران

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا حمایت گروه جدیدی از سناتورها را از توافق هسته ای با ایران کسب کرد که افق را برایش روشن تر می سازد.
 باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا حمایت گروه جدیدی از سناتورها را از توافق هسته ای با ایران کسب کرد که افق را برایش روشن تر می سازد.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک»، ماه ها بود که جمهوری خواهان و دموکرات های تندرو در تلاش بودند قطعنامه ای ضد این توافق تصویب کنند.

ولی با حمایت 15 سناتور دموکرات از توافق،‌از جمله هری رید رهبر اقلیت و دبی استابنو از میشیگان در روز دوشنبه،‌ کاخ سفید هدف گلوله ای سیاسی قرار نگرفت.

رای نه! در ماه آینده برای توافق هسته ای مانعی ایجاد نمی کند و اوباما دیگر از حق وتوی خود استفاده نمی کند ولی مشکلات بعدی در راه است.

خبرگزاری فرانسه در ادامه نوشت، این روند ممکن است رئیس جمهور بعدی آمریکا را در به پایان رساندن توافق، ناتوان سازد و نشانه هایی از ایجاد اختلال در لغو تحریم های الزامی کنگره، ضد ایران دارد.

کنگره اغلب تلاش می کند در سیاست خارجی نفوذ داشته باشد و خاطره رد پیمان منع آزمایش های جامع در سال 1999 توسط کنگره، مثالی از این دست است که اولویت های رئیس جمهور را هدف می گیرد.

حتی تداوم جنگ جرج بوش در عراق نیز حمایت کنگره را در پی داشت.

کاخ سفید که با احتمال شکستی بزرگ روبه رو شده است سخت تلاش می کند احتمالات را کاهش دهد.

از منظر عمومی، دولت با مخالفت اولیه کنگره و حتی نیاز به وتوی رئیس جمهور روبه رو شده است.

جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه گفت:‌هدف همه ما این است که هر قدر ممکن است حمایت بیشتری از کنگره کسب کنیم.

وی افزود: آنچه ما بر آن تمرکز کرده ایم نوعی حمایت است که هم از کنگره و هم از سنا انتظار داریم تا از وتوی رئیس جمهور استفاده نشود.

ولی با وجود مخالفت دو سناتور دموکرات با توافق هسته ای و اینکه هنوز نیمی از آنان، نظر خود را فاش نکرده اند ولی به نظر می رسد حمایت سنا از توافق هسته ای تقویت شده است.

در پشت صحنه، دست اندرکاران توافق در حالی لابی کردن برای جلوگیری از وتو هستند.

کوری بولز تحلیل گر ارشد گروه ارواسیا می گوید:‌ وجود اکثریت در کنگره برای تصویب قطعنامه مخالفت با توافق احتمالا قطعی است.

جمهوری خواهان برای تصویب قطعنامه ای ضد توافق، به همه شش رای سناتورهای دموکرات نیازمندند.

تاکنون آنان نظر موافق چاک شومر از ایالت نیویورک و باب منندز از ایالت نیوجرسی را کسب کرده اند.

جمال عبدی از شورای ملی آمریکایی ایرانی که به شدت در تلاش است حمایت از توافق را جلب کند گفت:‌ کسب 41 رای موافق برای جلوگیری از تصویب قعطنامه، کاملا محتمل است؛ مخالفان هنوز هم باید برای کسب رای مخالف چهار سناتور دموکرات دیگر تلاش کنند.