کد خبر: ۱۰۱۶۲۲
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۶۶۲

آمریکا: قصد بازگشایی سفارت خود را در تهران نداریم/ سخنان موشکی «روحانی» کمکی به کاهش تنش در منطقه نمی‌کند

دولت آمریکا اعلام کرد که واشنگتن قصد پیروی از سیاست انگلیس در بازگشایی سفارتخانه در تهران را ندارد و تصمیم انگلیس برای بازگشایی سفارتخانه‌اش در تهران، به‌طور یکجانبه و مستقل گرفته شده است.
دولت آمریکا اعلام کرد که واشنگتن قصد پیروی از سیاست انگلیس در بازگشایی سفارتخانه در تهران را ندارد و تصمیم انگلیس برای بازگشایی سفارتخانه‌اش در تهران، به‌طور یکجانبه و مستقل گرفته شده است.

به‌گزارش پایگاه خبری «تیک» به‌نقل از خبرگزاری «آناتولی»، «جان کربی» سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا گفت: تصمیم به بازنگری در روابط دیپلماتیک تصمیم مستقلی است که انگلیس اتخاذ کرده است.

براساس این گزارش، «کربی» با بیان اینکه موضوع بازگشایی سفارتخانه‌ها به خود کشورها برمی‌گردد، افزود: این تصمیم به‌طور مستقل اتخاذ شده است و اگر کشور دیگری نیز اقدام به آن کند، ما احترام می‌گذاریم.

دولت انگلیس روز یکشنبه و با سفر رسمی «فیلیپ هاموند» وزیر امورخارجه این کشور و هیئت همراه به ایران، اقدام به بازگشایی سفارتخانه خود در تهران کرد. بازگشایی سفارتخانه در حالی رخ داد که روابط میان دو کشور ایران و انگلیس حدود چهار سال قطع شده بود.

سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا افزود: با وجود این، دولت آمریکا تصمیمی برای بازگشایی سفارتخانه خود در تهران ندارد ولی آنچه ما می‌خواهیم این است که ببینیم ایران پیش از آنکه حتی یک سنت (کوچک‌ترین واحد پولی آمریکا) بابت کاهش تحریم‌ها دریافت کند تا چه حد می‌تواند به تعهدات خود بر سر توافق (هسته‌ای) پایبند باشد.

سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در بخش دیگری از سخنانش در کنفرانس مطبوعاتی در واشنگتن، درباره سخنان «حسن روحانی»، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، درباره برنامه‌های موشکی ایران گفت : سخنان وی کمکی به کاهش تنش‌ها در منطقه نمی‌کند و حتی ایران را به‌عنوان کشوری دارای نقش سازنده در منطقه، نشان نمی‌دهد. علاوه بر این، همین مواضع ایران تصمیم ما برای ادامه تحریم‌های تسلیحاتی علیه این کشور و حضور نظامی قوی در منطقه را توجیه می‌کند.

خبرنگاری پرسید که آیا پس از اعلام توافق وین تاکنون، تماسی میان مقام‌های ایران و آمریکا برقرار شده است یا خیر، که سخنگو پاسخ داد: از این موضوع اطلاعی ندارم. انا