کد خبر: ۱۰۱۶۳۱
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۰۳۷

احمد خاتمی: دم زنندگان از اخلاق، خود عامل تخلف هستند / شورای نگهبان نگذارد حامیان و عاملان فتنه به مجلس راه پیدا کنند؛ در این صورت حق الناس رعایت نشده

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: در سالجاری دو انتخابات مجلس خبرگان رهبری و شورای اسلامی را در پیش داریم که هیچ نگرانی برای حضور سلایق مختلف پای صندوق انتخابات وجود ندارد.
 عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: در سالجاری دو انتخابات مجلس خبرگان رهبری و شورای اسلامی را در پیش داریم که هیچ نگرانی برای حضور سلایق مختلف پای صندوق انتخابات وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، آیت الله سید احمد خاتمی شامگاه دوشنبه در هفتمین همایش هم اندیشی ولایتمداران استان فارس در حرم مطهر حضرت علی بن حمزه(ع) بیان کرد: انتخابات محل عرضه سلایق مختلف است و میدانی برای وزن شناسی گروه ها و سلیقه های مختلف سیاسی پای صندوق رای است که از این دو انتخابات به عنوان یک جشن سیاسی استقبال می کنیم.

وی با بیان اینکه در این انتخابات همه سلیقه های داخل نظام باید وزن خود را آزمایش کنند، افزود: دیده می شود برخی اصولگرایان از فعالیت های گروه های مختلف احساس نگرانی می کنند و این دقیقا معنای انتخابات است که همه کار و تلاش کنند و شور انتخاباتی همین کارها و تلاش هاست.

امام جمعه موقت تهران اظهار داشت: مساله نخست ما حضور پرشور در انتخابات است که در انتخابات دو اصل رای مردم و مجلس در تراز ملت حق الناس است.

خاتمی اضافه کرد: خروجی صندوق های رای باید رای مردم باشد و معتقدیم در بیش از 30 انتخابات کشور این خروجی وجود داشته و حق الناس رعایت شده است که انتخابات اخیر ریاست جمهوری نمونه یک انتخابات آزاد و رعایت حق الناس بوده است.

وی ادامه داد: حق الناس دیگر بودن مجلس در تراز ملت است که نباید از درون مجلس منتخب ما از تحصن با کنگره آمریکا ارتباط برقرار کنند که این یک حق الناس است و شورای نگهبان موظف به رعایت این حق است که نگذارد حامیان و عاملان فتنه به مجلس راه پیدا کنند و در غیر این صورت حق الناس رعایت نشده است.

او عنوان داشت: مجلسی که امید استکبار باشد در خور شان نظام اسلامی نیست و مابه دنبال شکل گیری مجلسی هستیم که بازتاب رای مردم باشد و به نظامشان عشق بورزند.

خاتمی افزود: مجلس شورای اسلامی امانت شهیدان است لذا باید تدابیری اندیشیده شود که وکلایی که انتخاب می شود وکیل ملت و بر اساس بازتاب نظر مردم و نه وکیل دولت، پول، رانت سیاسی و خرج های میلیاردی باشند که این رویه در نظام مقدس جمهوری اسلامی نیست.

امام جمعه موقت تهران گفت: قانون اساسی شورای نگهبان را برای صیانت از رای مردم و انتخاب وکلای مردم برای راهیابی به مجلس قرار داده است.

وی بیان کرد: امام راحل و مقام معظم رهبری بر روی اخلاق تاکید دارند که متاسفانه همه از اخلاق دم می زنند اما می بینیم دم زنندگان خود عامل تخلف هستند و این باعث تاسف است لذا مجریان، هیات اجرایی و ناظران انتخابات باید ملزم و در خط مقدم رعایت اخلاق اسلامی و امانت داری در آرای مردم باشند.

او اظهار داشت: مجریان، ناظران، کاندیدا و طرفداران آن ها باید مراقب اعمال و رفتار خود باشند و قانون را تمکین و فضای جامعه را ملتهب نکنند زیرا با ملتهب کردن فضای جامعه این جشن سیاسی رابه کام مردم تلخ می کنند.

خاتمی اضافه کرد: تمکین نکردن افراد از قانون با اخلاق اسلامی و انتخاباتی مناسبت ندارد و موجب تکرار حوادث تلخ سال 88 می شود.

وی ادامه داد: همگان از جمله جریان های اصولگرا و اصلاح طلب باید بدانند مصلحت همه در آرامش و وحدت جامعه است و در جامعه ملتهب منطق، استدلال و حرف حق گم می شود و با توجه به نزدیک شدن به انتخابات این مهم باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

خاتمی ادامه داد: قانون مداری، پیروی از خط پیغمبر(ص) و ولایت است لذا همه باید در برابر قانون تکمین کنند که بر اساس اصل 99 قانون اساسی شورای نگهبان وظیفه نظارت بر انتخاب مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی و مراجعه به آرای عمومی و همه پرسی را بر عهده دارد.

وی بابیان اینکه شورای نگهبان چشم و دست نظام جمهوری اسلامی است عنوان داشت: نظارت شورای نگهبان نظارت استصوابی است که تفسیر قانون اساسی نیز به عهده این شورا است.

او افزود: این نوع نظارت یک قانون است و یک نظریه حزبی، جبهه ای و جناحی نیست و از مسئولان نظام انتظار می رود در خط مقدم قانون مداری باشند.

خاتمی گفت: افرادی که پیرو خط امام هستند از شعار پرهیز و استدلالی حرف می زنند و خط ولایت نیز صریح و واضح است.

وی بیان کرد: ولایت مداری در داشتن بصیرت ولایی و عمل ولایی جاری است و این درحالی است که افرادی هستند که مواضع ولایت را می فهمند اما ولایی عمل نمی کنند.

او اظهار داشت: بر اساس روایات عترت، ولایت ما باید ولایت مداری و نه ولایت شعاری باشد زیرا ولایت مداری عامل نجات ماست .

خاتمی اضافه کرد: مقام معظم رهبری اعتقاد دارند که حزب اللهی ها و ولایی ها مستند و مستدل بگویند و بشنوند و حرف های آن ها محکم، صریح و قابل اثبات باشد و شعاری حرف زدن درشان حزب اللهی ها نیست.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی و نزدیک شدن به انتخابات امسال، برای بیمه شدن مردم از حرف های دروغ باید مستند گفتن و شنیدن حتی برای دشمنان خود، تبدیل به یک فرهنگ رایج در جامعه شود