کد خبر: ۱۰۱۶۷۱
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۰۱۷

نیویورک تایمز: عجله نکنید! دموکرات ها از توافق حمایت کردند، اما هنوز هیچ چیز قابل پیش بینی نیست

نکته همچنان آزاردهنده این است که برخی از رهبران دموکرات ها نگران این هستند که سناتور میچ مک کنل،‌از کنتاکی، رهبر حزب اکثریت،‌بتواند اجازه دهد که قطعنامه عدم تصویب توافق با برخی درخواست ها برای اصلاحیه ها همراه شود که در آن بخواهند شناسایی توسط ایران با آزاد کردن زندانی های آمریکایی در آن گنجانده شود.


نیویورک تایمز نوشت: با وجود حمایت دموکرات ها از توافق هسته ای، هنوز عوامل غیرقابل پیش بینی باقی مانده است.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، جاناتان وایزمن در تحلیلی برای این روزنامه آمریکایی نوشت:‌با حمایت هری رید، سناتور دموکرات برجسته از توافق هسته ای ایران در روز یکشنبه و بعد از آن حمایت سناتور دبی استابنو(Debbie Stabenow) از ایالت میشیگان در روز دوشنبه، حامیان این توافق در حال نزدیک شدن به عددی است که آنها برای اطمینان یافتن از این که می توانند قدرت تاثیرگذاری داشته باشند، لازم دارند. اما برخی از دموکراتهایی که هنوز تصمیم خود را اعلام نکرده اند، ممکن است تصمیمات ناگهانی گرفته و یا نظر خود را تغییر دهند. در این مورد می توان به سناتور جدید از میشیگان اشاره کرد که نزدیک ترین دستیارش، طرفدار اسرائیل است و یا به قانونگذارانی توجه کرد که با وجود اجتناب از هرگونه درگیری نظامی از ایالت هایی انتخاب شده اند که هر گونه حمایت آنها از اوباما می تواند برایشان خطرناک باشد.

نکته همچنان آزاردهنده این است که برخی از رهبران دموکرات ها نگران این هستند که سناتور میچ مک کنل،‌از کنتاکی، رهبر حزب اکثریت،‌بتواند اجازه دهد که قطعنامه عدم تصویب توافق با برخی درخواست ها برای اصلاحیه ها همراه شود که در آن بخواهند شناسایی توسط ایران با آزاد کردن زندانی های آمریکایی در آن گنجانده شود.

سناتور ریچارد دوربین از «ایلی نوی» و فرد شماره دوی دموکرات که وظیفه اش تحریم دموکراتها برای رای مثبت دادن به این توافق است اظهار داشت: شما می توانید تصور کنید که این اصلاحیه ها چه مشکلاتی می تواند به وجود آورد و از آنجا که شما چهار نامزد ریاست جمهوری دارید که همگی تلاش می کنند ده نفر برتر شبکه فاکس باشند،‌می توان گفت که هر احتمالی وجود دارد.
تاکنون میلیون ها دلار به سمت اردوهای تبلیغاتی به نفع یا علیه این توافق سرازیر شده است و هشدارهای شدیدی از هر دو طرف شنیده می شود و هر کدام تهدید می کنند که اقدام طرف مقابل عواقب سیاسی دارد. اما دموکرات ها نیز فاقد اتحادی هستند که در سال 2009 از آن برخوردار بودند. به طور چاک سومر، فرد شماره سه از نیویورک، اساسا اعتقاد ندارد که با برخی از مواضع خود خطوط قرمز حزب را شکسته است.

از ویژگی های توافق هسته ای بین ایران و شش قدرت جهانی می توان به محدود کردن جاه طلبی های هسته ای ایران اشاره کرد که جهانی امن تر را نوید می دهد. رهبران جمهوری خواه در سنا و مجلس نمایندگان، متعهد شده اند که تا اواسط ماه سپتامبر، قطعنامه ای برای عقب نشینی از این توافق صادر خواهند کرد و اوباما میز متعهد شده که آن را وتو خواهد کرد.

در عین حال، حدود 150 نماینده دموکرات در بهار سال جاری، به صورت نمایشی از توافق هسته ای ایران حمایت کی کنند. اما در حال حاضر تنها برخی از این افراد متعهد شده اند که قطعنامه کنگره برای وتوی قطعنامه عدم تصویب توافق را وتو خواهند کرد. در واقع تنها تعداد انگشت شماری از امضاکنندگان آن نامه حمایت واقعی خود از این توافق هسته ای را اعلام کرده اند.

در سنا، اعلامیه های اخیر اعلام حمایت برخی از دموکرات های متعلق به ایالت های متمایل به جمهوری خواهان مانند جو دونلی(Joe Donnelly) از ایالت ایندیانا و کلایر مک کاسکیل (Claire McCaskill)از میسوری، این احتمال را کاهش داده است که مخالفان بتوانند شصت و هفت رایی را که در سنا لازم است تا از وتوی رئیس جمهور نجات پیدا کنند، به دست آورند.

سناتور دموکرات کریس کونز(Chris Coons)از ایالت دلاور که هنوز تصمیم خود را درباره توافق هسته ای ایران اعلام نکرده است، اظهار داشت: اگر شما می خواستید تلاش کنید که شصت و هفت رای را به دست آورید باید جو دانلی را از دست نمی دادید.

در حال حاضر، حفظ حمایت از توافق برای استفاده از حق وتوی رئیس جمهور نیست، بلکه آنها به دنبال مسدود کردن راه جمهوری خواهان برای تصویب قطعنامه ای علیه توافق است. در حال حاضر، جمهوری خواهان برای این که بتوانند متحد بمانند به شش دموکرات نیاز دارند. تاکنون فقط سناتور چاک شومر و روبرت منندز از ایالت نیوجرسی با این توافق مخالفت کرده اند.

آقای دوربین گفته است که او با هریک از سناتورهای دموکرات درباره این توافق صحبت کرده است و هری رید، رهبر اقلیت در سنا نیز گفته است که او از همه اعتبار خود در این مسیر استفاده خواهد کرد. از نظر دوربین، مهمتر از همه این است که دموکرات ها باید با هم متحد بمانند تا هر تلاشی از سوی جمهوری خواهان برای گنجاندن اصلاحیه هایی به قطعنامه عدم تصویب توافق هسته ای را مسدود کنند.