کد خبر: ۱۰۱۷۹۳
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۹۷

داروی جدید "ام اس" به بازار می‌آید

  رییس سازمان غذا و دارو خط تولید داروی خوراکی ام.اس را افتتاح کرد.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، دکتر رسول دیناروند در حاشیه مراسم افتتاح خط تولید داروهای خاص که صبح امروز در شرکت داروسازی عبیدی برگزار شد، دکتر رسول دیناروند با حضور در جمع خبرنگاران گفت: امروز افتتاح خط تولید داروهای خاص است که برای تولید آنها به شرایط خاص نیاز داریم و از آنجایی که تولید آنها برای تولید کننده خطرناک است، باید آنها را در شرایط کاملا ایزوله تولید کنیم. برای اولین بار است که خط تولید آن در شرکت عبیدی راه می‌افتد.

دیناروند با بیان اینکه در سه کارخانه دیگر خط تولید دارو با شرایط ویژه را داریم، افزود: در حال حاضر داروهایی که تا چند سال گذشته در ایران وجود نداشتند، در کشور تولید می‌شوند و خط تولیدی که امروز افتتاح شد تولید داروی خوراکی بیماران ام اس را انجام می‌دهد.

وی افزود: به طور میانگین سالانه بین 30 تا 50 قلم داروی جدیدی که قبلا سابقه تولید آن را در داخل نداشتیم، تولید می‌شوند؛ یعنی بیش از 100 شرکت سالانه 30 تا 50 داروی جدید را تولید می‌کنند. برخی از این داروها بسیار حائز اهمیت بوده و نزدیک به 100 میلیون دلار صرفه جویی ارزی ایجاد می‌کنند و برخی از داروها نیز دسترسی بیماران را به دارو آسان‌تر می‌کنند.

وی از افتتاح خط تولید دیگری در هفته آینده در استان کرمانشاه خبر داد و گفت: این خط تولید برای تولید داروهای خاص برای بیماران هپاتیت C مقاوم به درمان و خوراکی است.

به گزارش خبرنگار «سلامت» ایسنا، دکتر سید امیر رضویان، مدیرعامل شرکت داروسازی عبیدی در مراسم افتتاح خط تولید داروهای خاص با بیان اینکه شرکت عبیدی در آستانه ورود به 70 سالگی است گفت: امسال این شرکت وارد تولید داروهای خاص نیز می‌شود.

وی افزود: نام این دارو "دی متیل فومارت" است که اسم اختصاصی انتخابی ما برای آن "دی فوزل" است که برای بیماران ام اس استفاده می‌شود.

وی در خصوص پوشش بیمه ای این دارو نیز گفت: هنوز دارو وارد بازار ایران نشده و بعد از ورود آن با بیمه‌ها صحبت می‌شود و از آنجایی که ام اس بیماری خاص است، بیمه شدن آن سخت نیست.

رضویان با بیان اینکه این دارو تحت لیسانس کشور هلند است گفت: تجهیزات تولید آن ترکیبی از ایرانی و خارجی است اما مواد اولیه آن از کشور هلند وارد می‌شود.

وی با اشاره به متنوع بودن داروهای ام اس اعم از داروی تزریقی، خوراکی و غیره، اثر بخشی بیشتر و کم عوارض تر و کم هزینه تر بودن این داروی جدید نسبت به داروهای گذشته را از نکات مثبت این دارو دانست و گفت: این دارو به شکل کپسول عرضه می‌شود و هنوز وارد بازار ایران نشده و اولین بار است که به شکل تولید داخل وارد ایران می‌شود.

وی ادامه داد: این خط تولید برای تولید داروی خاص است و داروهای ام اس و ضد سرطان را تولید خواهد کرد و احتمالا تا آخر سال دو داروی دیگر هم به این خط تولید اضافه می‌شود. داروی جدید ام اس نیز تا اوایل دی ماه وارد بازار خواهد شد.

رضویان با بیان اینکه این دارو در دو دوز 120 و 240 میلیگرم به تعداد مورد نیاز بیماران تولید خواهد شد، گفت: این خط تولید برای نیاز یک سال بیماران کفایت می کند.

رضویان افزود: در دنیا حداکثر پنج سال است که این دارو تولید شده و در حال حاضر نیز وارد کشور خواهد شد. همچنین تولید آن در داخل دارای صرفه جویی ارزی است؛ چرا که ما را از واردات آن بی نیاز می‌کند. همچنین قیمت آن یک پنجم داروی وارداتی است، به طوری که قیمت ژنریک آن 3500 تومان در دوز پایین و 6800 تومان در دوز بالای آن است.
منبع: ایسنا