کد خبر: ۱۰۱۸۲۱
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۵۰۸
آیت الله هاشمی:

جوانان، راه‌های بسته را خودشان با استفاده از علم و تکنولوژی باز کردند / به جای یک مطبوعه، ده‌ها سایت باز شده که نمی‌توان دریچه‌هایش را مسدود کرد / کسی نمی‌تواند زن را در چاردیواری خانه محبوس کند

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر کسانی مانع ابراز علاقه به هنر شوند، مطمئن باشید از راه‌های دیگر در جامعه پخش می‌شود که در آن صورت بعید نیست جامعه به هرج و مرج برسد.


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر کسانی مانع ابراز علاقه به هنر شوند، مطمئن باشید از راه‌های دیگر در جامعه پخش می‌شود که در آن صورت بعید نیست جامعه به هرج و مرج برسد.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی در دیدار گروهی از جوانان دختر و پسر فعال در رشته­‌های گوناگون هنر، فرهنگ و رسانه تأکید کرد: علم و اندیشه در فضای بسته رشد نمی‌کند و جوانان، راه‌های بسته را خودشان با استفاده از علم و تکنولوژی باز کردند و به جای یک مطبوعه، ده‌ها سایت باز شده است که نمی‌توان دریچه‌هایش را مسدود کرد.

رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی هنر را یک علاقه فطری در وجود انسان­‌ها دانست و گفت: اگر کسانی مانع ابراز این علاقه فطری شوند، مطمئن باشید از راه‌های دیگر در جامعه پخش می‌شود که در آن صورت بعید نیست جامعه به هرج و مرج برسد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اندیشه­‌های جوانان ایرانی را پویا و قابل احترام دانست و گفت: نباید بگذاریم هنرمندان جوان ما در خلق آثار هنری تقیه کنند.

هاشمی رفسنجانی شکل باز اطلاع­‌رسانی و وسعت کار شبکه‌های اجتماعی در جامعه را ضرورت شرایط علم و تکنولوژی در عصر جدید قلمداد کرد و گفت: به جای جلوگیری از انتشار آثار هنری و رفتن آن‌ها به سوی راه‌های زیرزمینی باید به فکر تقویت اندیشه­‌های انسانی بود.
 
 

مردم فریب ظاهرسازی‌ها را نمی‌خورند

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، بشارت خداوندی به کسانی را که به حرف­‌های دیگران گوش می­‌دهند و بهترین­‌ها را انتخاب می‌­کنند، تابلوی تفکر و اندیشه و آزادخواهی دانست و گفت: امروز جامعه ایرانی به جایی رسیده است که دانش‌­آموز و دانشجو در اکثر خانواده‌­ها هستند و به خاطر آگاهی از زمان، دیگر فریب ظاهرسازی­‌ها را نمی­‌خورند.

رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی فراهم کردن زمینه‌­های تحصیل برای فرزندان خانواده‌­های کم‌بضاعت را یکی دیگر از آرمان­‌های انقلاب اسلامی دانست و همچنین با اشاره به رشد علمی وتحصیلی خانم­‌ها، حتی در المپیادها و کنکورها گفت: همه این موارد نشان از پویایی جامعه و حرکت آن به سوی قله­‌های افتخار است.

هاشمی رفسنجانی در بیان امتیازات یک جامعه باسواد گفت: جامعه باسواد کورکورانه رأی نمی­‌دهد و نمی­‌گذارد منطق و استدلال در هیاهو و غوغاسالاری گم شود.

استعمار و استبداد مکمل یکدیگر

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان تفاوت‌های اجتماعی عصر جدید با گذشته‌­ها در حکومت‌های استعماری و استبدادی گفت: استبداد و استعمار به خاطر نیازهای خود، مکمل همدیگر در چپاول سرمایه‌های ملت­‌ها بودند.

وی افزود: حتی سال‌ها پس از انقلاب کبیر فرانسه در اکثر جوامع انسانی استبدادها در خدمت استعمارگران بودند.

هاشمی رفسنجانی با یادآوری خاطرات خویش از ظلم امنیه­‌ها در زادگاه خویش و برنامه­‌های استبدادی رژیم پیشین گفت: آن‌ها برای بقای خود به استعمارگران باج می­‌دادند تا منابع ملی را به یغما ببرند.

ترس‌ پهلوی‌ها از جوشش مردم
 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تشریح روند تدریجی عقب‌­نشینی استبداد و پیشروی فکری مارکسیست­‌ها با ادبیات جوان­‌پسند در سراسر جهان و بویژه در ایران گفت: اگرچه برای آزادی مردم حرف می‌زدند، اما اگر کسی در اختیار آن‌ها نبود، می­‌کشتند یا به اردوگاه‌های کار می­‌بردند.

وی با یادآوری گوشه­‌هایی از اتفاقات مشروطه گفت: قبل از مشروطه مردم از استبداد خسته شده بودند و وقتی چراغ مشروطه به دست علما روشن شد، گرد آن جمع شدند که اگر چه اوایل خوب بود، ولی خیلی زود به استبداد رضاخانی رسید که تسمه از گرده همه مردم می­‌کشید.

هاشمی رفسنجانی با ارائه تحلیلی تاریخی از ایران معاصر به ویژه در دوره پهلوی اول و دوم، گفت: از ترس جوشش مردم، استعدادها را به بند می­‌کشیدند و با کمترین فضای باز سیاسی، مردم حرف­‌های دل خود را بیان کردند که کم‌کم به مبارزه و سرانجام به پیروزی انقلاب رسیدیم.

ایثارگران سرمایه­‌های همیشگی ایران

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سخنان حاضران و مطالبات آن‌ها، بر نقش ایثارگران و خانواده‌‌های آن‌ها در انقلاب اسلامی تأکید کرد و گفت: بدرقه جوانان برای رفتن به جبهه و استقبال از پیکرهای خونین آنان، برگی از حماسه‌سرایی خانواده‌­ها و مخصوصا مادران ایرانی در طول تاریخ بود.

وی ایثارگران، آزادگان و جانبازان، شهدا و به ویژه جاویدالاثرها را سرمایه­‌های همیشگی ایران در دنیا و آخرت توصیف کرد و گفت: تعابیر قرآن در توصیف این قشر فراتر از اندیشه­‌های ماست که در بهشت برین عند ربهم یرزقون هستند.

هاشمی رفسنجانی تلخی صبر دنیوی خانواده­‌های شهدا و ایثارگران را در روز قیامت برای آنان شیرین دانست و گفت: با فرزندان شهید خویش در بزم اولیا و انبیا خواهند بود.

دوری از تملق نشانه آگاهی

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، هدایت و راهنمایی انسان­‌ها را محور اساسی آیات قرآن دانست و با اشاره به آرمان‌­های امام و شهدا برای پیشرفت همه جانبه کشور، گفت: الحمدلله جامعه ما هر روز به طرف آگاهی می­‌رود که دوری از تملق یکی از نشانه‌­های آن است.

وی آشفتگی رویاهای مستبدها و استعمارگران را به خاطر هوشیاری ملت­‌ها دانست و نسبت به نفوذ و تندروی­‌های گروه­‌های تروریستی هشدار داد و گفت: رشد معقول جامعه با مشورت و نقد شروع می­‌شود که در ایران ما چنین است.

کسی نمی‌تواند زن را در چاردیواری خانه محبوس کند
 
 

هاشمی رفسنجانی افزایش کمی و کیفی تحصیل جوانان و بویژه دختران را یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی دانست و گفت: کسی نمی‌­تواند زن با فرهنگ و با شعور و آگاه به زمان و با تحصیلات عالیه را در چاردیواری خانه محبوس کند که البته اگر چنین هم باشد، مادری آگاه برای تربیت فرزندان خواهند بود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، همراهی زن و مرد را در جمهوری اسلامی برای شرکت در انتخابات و احترام همه مسئولان به آرای مردم، برخاسته از فرهنگ اسلام و تشیع و یکی دیگر از دستاوردهای انقلاب دانست و گفت: رهبری جامعه رأی مردم را حق­‌الناس خواندند و نمی­‌دانم چرا رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی این نکته ظریف را در جامعه بیشتر تبیین نکرده‌اند و آن را توضیح نمی‌دهند.

وی در ادامه سخنان خویش به دیدار دانشجویان با رهبری و سؤال آنان درباره آرمان­خواهی اشاره کرد و گفت: رهبری در پاسخ به سوال آن‌ها تأکید کردند که آرمان‌خواهی با محافظه‌کاری نمی­‌سازد و آرمان­‌خواهی با حقیقت‌گرایی و واقعیت‌بینی سازگار است.

هاشمی رفسنجانی با تأکید مجدد بر اهمیت جامعه آرمان­‌خواه گفت: شواهد نشان می­‌دهد که مردم ایران به طرف راه‌­های درستی می­‌روند که قرآن می­‌خواهد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خویش به شرایط ناامن کشورهای افغانستان، عراق، سوریه و یمن اشاره کرد و گفت: کسانی که امروز خواب تجزیه برای کشورهای اسلامی را می­‌بینند، اوایل انقلاب برای تجزیه ایران هم نقشه داشتند که حضور همه جانبه مردم و رهبری­‌های امام تمام توطئه­‌های آنان را خنثی کرد.