کد خبر: ۱۰۱۸۵۸
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۰۱

حواشی آخرین آلبوم مرتضی پاشایی

 به اسم آلبوم دقت کنید: «اسمش عشقه». اما گویا گفته‌های نشست خبری این آلبوم چندان بر مدار عاشقانه نبوده. حتی خصمانه بود. نشست خبری آلبوم «اسمش عشقه» روز سه‌شنبه درحالی برگزار شد که هیچ‌کدام از اعضای خانواده خواننده فقید در آن نبودند و تنها به فرستادن نماینده‌شان بسنده کردند. طبیعی هم هست. در این روزها فضای مجازی پر شده از حواشی «اسمش عشقه». چه کسی دنبال میراث مرد مرده است؟

حاشیه‌ها از قیمت بالای آلبوم مرتضی پاشایی شروع شد و در نشست خبری به اوج خود رسید. آن‌جا حرفی از عشق نشد و همه بیشتر از پول گفتند؛ از اختلافات مالی بین خانواده پاشایی و دست‌اندرکاران تنظیم آلبوم. برگزارکنندگان گفتند خانواده پاشایی به دلیل جنجال‌های برخاسته نیامدند و ترجیح دادند نماینده بفرستند.

 اما رامین بصیرت‌نیا (مسئول موسیقی موسسه دنیای هنر)، همان ابتدا گفت: «مصطفی پاشایی (برادر مرتضی پاشایی) قرار بود در این نشست باشد اما از ساعت ٦ بعدازظهر روز گذشته، به تلفنش جواب نمی‌دهد.»

 بعد هم اشاره کرده نمی‌داند این جنجال‌ها چرا به وجود آمده: «نمی‌دانم چه اتفاقی افتاده که این‌قدر حاشیه به‌وجود آمده است. مردم از این آلبوم استقبال کرده‌اند و به نظر من که ١٧‌سال است در حوزه موسیقی تجربه دارم، این آلبوم از بسیاری از آلبوم‌های خوانندگان درجه اول این مملکت بالاتر است و در مدت یکی - دو ماه آینده جای خود را در بازار موسیقی باز می‌کند. در بخش ترانه و ملودی آن‌قدر قوی است که ضعف وکال‌ها را می‌پوشاند.»

البته منتقدان و برخی صاحب‌نظرانی که در این مدت در فضای مجازی ابراز نظر کرده‌اند چندان با گفته آقای بصیرت موافق نبودند و کیفیت آلبوم را ضعیف ارزیابی کرده‌اند. مسئول پخش این آلبوم همچنین درباره قیمت این محصول که ١٨‌هزار تومان است، به خبرنگار ایسنا گفته: «ما دنبال موج درست کردن نبودیم. در طول ١٠‌سال فعالیت‌مان ٣٠ آلبوم درست کرده‌ایم. کارنامه پخش‌مان هم مشخص است. ما نه قرار بود با این آلبوم میلیاردر شویم و نه شده‌ایم. قبلا آلبوم «یکی هست» مرتضی پاشایی را تولید و توزیع کردیم و دل‌مان می‌خواست آخرین یادگاری‌اش را هم خودمان پخش کنیم. برای این کار هم هزینه‌ بسیار سنگینی را پرداخت کردیم.»

این هزینه سنگین حتی اگر صرف تولید کار نشده باشد، دست‌کم خرج حواشی شده! به‌خصوص که امیرخانی، ترانه‌سرای آلبوم «اسمش عشقه»، در این نشست به تسویه‌حسابش با خانواده پاشایی اشاره کرد و گفت: «ما هنوز تسویه‌حساب مالی نکرده‌ایم. در صحبت‌هایی که با هم داشتیم، به یک روندی رسیدیم و درنهایت به من یک چک دادند که ١١‌میلیون تومان از قیمت توافق‌شده کمتر است و گفتند فعلا نداریم بقیه‌اش را بدهیم... تا قبل از این‌که رضایت‌نامه ترانه‌هایم را برای این آلبوم به خانواده پاشایی بدهم، خیلی حرف‌ها زدند و همه‌چیز هم مکتوب است. بعد از گرفتن رضایت‌نامه همه‌چیز تغییر کرد. به من تهمت زدند و گفتند زیاده‌خواهی‌های تو باعث بیماری مرتضی شده است. مسأله من فقط تسویه‌حساب برای این آلبوم نیست. من ٧،٨ ‌سال با مرتضی کار کردم و حتی یک ریال هم از او پول نگرفتم... من آدمی نبودم که مرتضی ملودی‌اش را بفرستد و من برایش ترانه بگویم. ما با هم زندگی کردیم و شریک بودیم. توقع داشتم وقتی کار به جایی می‌رسد که پای خانواده‌اش وسط است، کمی شبیه خود مرتضی رفتار می‌کردند، اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد.»

گویا مشکلات از جایی شروع شده که هر کس خواسته موفقیت پاشایی را به نفع خودش مصادره کند و در این بین جنگی پیش آمده که بازنده اصلی همه‌اند؛ حتی خانواده پاشایی. آخرین آلبوم او حالا در شمارگان ٤٥٠‌هزار نسخه منتشر شده اما گویا استقبال از آن چندان هم با پیش‌بینی تولیدکنندگان همسو نبوده و حواشی دامن‌گیر فروش شده.

 هرچند که ناصر پاشایی (پدر مرتضی پاشایی) به ایلنا گفته: «از زمانی که آلبوم منتشر شد استقبال زیادی از آن شده و علاقه‌مندان مرتضی پاشایی در شهرهای مختلف همچون کاشان، شیراز، مجتمع تجاری پارسیان در فلکه صادقیه و ستارخان جشن گرفتند و فیلم‌های این جشن‌ها را هم برای من فرستادند...»

او از انتشار آلبومی دیگر از این خواننده در آینده خبر داده که گویا متعلق است به بعضی شرکت‌های آهنگسازی. ناصر پاشایی مدعی است برخی با او تماس گرفته‌ و خواسته‌اند این آهنگ‌ها را منتشر کنند. او در پایان خبری هم از ساخت فیلمی سینمایی درباره زندگی پاشایی گفته که مجوز و پروانه آن صادر شده. البته مستندی درباره این خواننده توسط جواد‌ هاشمی ساخته شده که برای عید نوروز ٩٥ پخش خواهد شد. در هر حال با تمام این حواشی پیش آمده، بعد از مرگ پاشایی اوضاع دست‌کم به لحاظ مالی به کام بازماندگان است... .