کد خبر: ۱۰۱۸۶۷
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۵۸۷

سربازان معترض به عقب افتادن تاریخ اعزام: چه کسی پاسخگوی عمر تلف شده ماست؟

عقب افتادن اعزام سربازانی که قرار بود برای ارتش خدمت کنند، موجب اعتراض آن ها شد.

به گزارش خبرآنلاین، انتشار خبری مبنی بر تعویق دوماهه خدمت سربازی آن دسته از مشمولینی که برای خدمت در ارتش پذیرفته شده بودند موجب واکنش تند آن ها شد.

بی برنامگی در تاریخ اعزام، موجب شده تا مشکلات زیادی برای سربازان ایجاد شود. کاربران سرباز خبرآنلاین این مشکلات را مطرح کرده اند. یکی از آن ها می نویسد: چرا هی می گویید ازدواج کنید و شرایطش را فراهم نمی کنید؟ الان ماههاست که برای تاریخ اعزام امروز و فردا می کنند. خب ما چطور برنامه ریزی کنیم؟


دیگری این مدت خدمت را تلف شدن عمر می داند و می نویسد: مدت سربازی را کاهش دهید. ما فقط به مدت محدودی جوان هستیم و در این مدت باید برای ساختن زندگیمان از جمله اشتغال و پس انداز و ازدواج برنامه ریزی و اقدام کنیم. دوره طولانی سربازی به تنهایی مانع بزرگ برنامه ریزی هست و این بی برنامگیها مانع را بزرگتر میکند.


به جای دوسال سه سال خدمت می کنیم!


سرباز دیگری که به این قضیه اعتراض دارد می گوید که همینطور دستی دستی خدمتش به جای دوسال شد سه سال و دیگری می گوید که از بهمن ماه دفترچه را پست کرده و خدمتش افتاده به فروردین و تا الان بارها تمدید شده است.


یکی از مخاطبان به این اعتراض واکنش نشان داده و گفته: دو سال می خواهید بروید سربازی، این دوماه هم روش!


این گفته با واکنش تند سربازان مواجه می شود. یکی از آن ها می نویسد: داداش چیزی نمی دونی شما نظر نده من از دی ماه سال پیش که درخواست دادم هنوز منتظر اعزامم حالا هم شده آبان 10 ماه زندگی رو می فهمی یعنی چی؟


دیگری از بی نظمی و بی برنامگی سازمان نظام وظیفه شکایت دارد و می گوید: واقعا نظام وظیفه بی برنامه است و تمام کارهایش بسیار کند پیش می رود چه در اعزام چه در معافیتها ، چیزی که این وسط ارزشی نداره عمر و وقت جوانان هست.


در تایید همین گفته، دیگری می نویسد: تروخدا یکی این مساله رو پیگیری کنه. تا کی ما جوونا باید چوب بی برنامگی مسئولین رو بخوریم.اخه اگه سرباز لازم ندارن چرا همچین طرحی ریختن که همه هجوم بیارن واس سربازی؟ همون روال قبلی چش بود مگه؟
بی برنامگی، کلیدواژه ی عمومی کامنتهای اعتراضی سربازهاست. یکی دیگر از آن ها می نویسد: واقعا این بی‌برنامه‌گی داره به ما ضربه می‌زنه، از اسفند تا حالا ما رو علاف کردن. اسفند پارسال ثبت‌نام کردیم تاریخ اعزاممون شد شهریور امسال. حالا هم که گفتن برا آبان بیاید. ۸ ماه علافی کامل نه می‌تونیم برای شغلی اقدام کنیم چون هرجا بریم میگن کارت پایان خدمت نه وضع زندگی‌مون مشخصه. به خدا از روی پدر مادرم خجالت می‌کشم...


دوماه از مدت خدمتمان کم کنید


یکی دیگر از کاربران پیشنهادی را مطرح می کند و می نویسد: حداقل اینایی که خدمتشون دوماه عقب میفتم از خدمتشون کم کنن تا بیهوده عمرشون تلف نشه

در تایید همین حرف، سرباز دیگری می نویسد: از سایت خبر آنلاین خواهشمندیم پیگیر این قضیه باشد هم از ستاد کل نیروهای مسلح و هم نمایندگان مجلس و هم وزارت دفاع و دولت، لااقل اگر اعزام عقب می افتد از مدت سربازی کسر شود کسی که آماده بوده اسفند پارسال برود تا آبان امسال 8 ماه خدمتش می گذرد ، چه کسی جوابگوی این 8 ماه هدر رفته است. اینکه پذیرش ندارند گناه سرباز نیست. در ضمن با بالارفتن سن حتی چند ماه هم می تواند باعث مشکل در آزمونهای استخدامی و عدم پذیرش بخاطر شرایط سنی شود.


دیگری این طور درددلش را بیان کرده است: من اعزامی تیرماه ارتش هستم اول اعلام کردن شهریور ماه بعد هم حالا میگن ابان، قبل از اون هم چند ماه تا مشخص شدن وقت اولیه معطل شدم. ی دلیل بیارید چرا من الان باید تحمل کنم، با مدرک کارشناسی ارشد میخام برم خدمت، 8 ماه پیش مدرکم معادل لیسانس چند سال پیش ارزش داشت، تا من این خدمت رو تموم کنم مدرکم میشه معادل دیپلم. فقط منتشر کنید دلم اروم بشه شنیدن و گوش مسولین پیشکش همگی


تعداد کسانی که می خواهند تا این دوماه تعویق از خدمتشان کسر شود زیاد است. یکی دیگر از آن ها می نویسد: خب حداقل این دو ماهی رو که تاخیر دادن واسمون جزو خدمت سربازیمون حساب کنن تا مرهمی بشه به دل ماها و اینقدر عقب نیفتیم . چطور اگه ما فقط یه روز دفترچه رو دیر پست کنیم 3 ماه اضافه خدمت میخوریم ولی اونا بدون هماهنگی تاخیر میزنن واسه ما و ما هیچ حق اعتراضی نداریم .


دیگری در جواب نظرات بالا می گوید: چه دل خجسته ای دارن بعضی از دوستان که میگن چون سربازیمون به تعویق افتاده باید کسری بدن. شما وقتی بری سربازی تازه میفهمی بی نظمی یعنی چی. تازه میفهمی بی ارزش بودن شخصیت و جوونی یعنی چی. والا ما با مدرک فوق لیسانس رفتیم سربازی تا تقی به توقی میخورد بجای اینکه بذارن ساعت 2 بریم دنبال زندگیمون تا هرموقع که دلشون میخواست ما رو توی پادگان نگه میداشتن و براشونم اهمیت نداشت که شما متاهلی یا سره کار میری. اعتراضم که میکردی اضافه خدمت میخوردی. پس زیاد حرص نخورین تا بوده همین بود و خواهد بود.

هشت ماه بلاتکلیفی در بهترین سال های زندگی


سربازان معترض عمرشان را تلف شده می بینند. یکی از کاربران در این باره می نویسد: خداشاهده بدجور بلاتکلیفیم کسانی که منفی میدهند حرف منو فقط بخونند من دفترچمو اسفند پست کردم با این حال افتادم شهریور و الان میگن آبان . اگر فقز ا دقیقه خودتون جای من بزارید چه حالی بتون دست میده 8 ماه بلاتکلیفی . نه روی ماندن در خانه داریم و نه به سرکاری میتونیم بریم سن من 24 ساله و فارغ التحصیل مهندسی عمران هستم از دانشگاه دولتی . اصلا شرایط خوبی ندارم .21 ماه خدمت 8 ماه الافی خیلی مسائل دیگه اینطور شده که در ناامیدی مطلق دارم به سر میبرم من خداشاهده حتی 1 ماهم کسری ندارم از بس فشار درس و دانشگاه بود و برای این که واحدی نیوفتیم فقط درس خوندیم الانم اینجوری .خبر آنلاین اگر واقعا دادرس کسی هستی صدای ما رو به گوش مسئولین برسونید .


دیگری می گوید: برج 12 سال 93 دفترچه پست کردم اعزامم 1/4 بود انداختن1/6 الانم شده 1/8. یعنی 8 ماه من بیکارم.حداقل باید 2 ماه کسری بدن


یکی دیگر از سربازان که تازه دفترچه را پست کرده می نویسد: جالبه من اول تیرماه دفترچه رو دادم نظام وظیفه تاریخ اعزامم شد اول دی ماه این چه وظعیتی آخه؟با این حساب سربازی بیشتر از 2سال طول میشه کسی ام به فکر سربازان نیست متاسفم


احتمال دارد دوماه دیگر هم اعزام نشویم


یکی از سربازان می گوید احتمال دارد دوماه دیگر هم اعزام صورت نگیرد. او می نویسد: یک فرد مطلع به بنده این را گفت که حتی ارتش برای تاریخ 1 آبان نیز برنامه ای ندارد و به دلیل کسر بودجه ممکن است در آن تاریخ نیز پذیرش نداشته باشد و یا لااقل تمامی مشمولین را پذیرش نکند و به عنوان مثال فقط دوستانی که تاریخ اعزام اولیه شان اردیبهشت بوده را پذیرش کند و مجددا دوستان اعزام تیرو شهریور بار دیگر اعزامشان به تعویق افتد.


سرباز معترض دیگری می گوید: مسئول های عزیز، انصاف داشته باشید..اگر فرزند شما ۲۷ سالش بود و در دو دانشگاه بزرگ درس میخوند و الان بخاطر کوتاهی مسئولان یک سال از زندگی، کار، ازدواج و اعتبار عقب نیفتاد..چه میکردید..والله من حاضرم برای گذراندن دوره سربازی به هرجایی که شما میگید برم.


بیکاری و بلاتکلیفی امانمان را بریده


سربازانی که تکلفشان مشخص نیست و نمی توانند برای آینده شان برنامه ریزی کنند بیشترین اعتراض را به این عقب افتادن داشتند. یکی از آن ها می نویسد: بخدا چند ماهه بیکارم بخاطر این سربازی این چ وضعشه اخه بخدا ما گناه داریم.


سرباز دیگری که متاهل هم هست می نویسد: ما مگه چه گناهی کردیم....چطور اگه یک روز دیر بری خودتو معرفی کنی برات اضافه خدمت میزنن،بعد منی که از برج یازده سال پیش امادگیمو اعلام کردم وتاحالا سه بار اعزاممو به تعویق انداختن هیچی به هیچی....این عین ناحقیست باید برای این مشمولان که از زندگیشون زدن وبلاتکلیفن یه فکری بکنن واین زمانو جزوه خدمتشون حساب کنن....توروخدا رسیدگی کنید...من متأهلم نه کاری نه هیچی تازه دوماه دیگه هم الافی اخه این انصافه


یکی از والدین سرباز منتظر هم اینطور می نویسد: اینا دیگه شورشو در اوردن پسر من الان 6ماهه میخواد بره هی اذیتش میکنن اگه این دفعه نبرنش نمیزارم بره دیگه. اینقدر عصبانیه که نمیتونیم تو خونه باهاش حرف بزنیم شب ها دیروقت میاد خونه نگرانشم.
یک کاربر نظر متفاوتی ارائه داده. نوشته: حالا شما رو عقب انداختن معترضید. بنا ب دلایل بیماری پدر و مادرم درخواست دادم خدمتم عقب بیفته موافقت نکردن خداییش جالبه کار ایناخیلی اذیت کردن. بخدا منم از برج ۱۲ک دفترچه پست کردم همینجوری بلاتکلیفم پدرو مادرمم بیماری خاص دارن ن با معافیت موافقت میکنن ن با درخواست تمدید کی میتونه ج منو بده؟کاش با همون مدرک دیپلم میرفتیم خدمت ۶سال پیش الان تموم شده بود.


گفتنی است در اطلاعیه ای که چند روز پیش از سوی سازمان نظام وظیفه منتشر شد آمده بود: به دلیل استقبال گسترده مشمولین برای اعزام به خدمت سربازی و تکمیل ظرفیت مراکز آموزشی ارتش جمهوری اسلامی ایران و عدم امکان پذیرش همه متقاضیان، به اطلاع آن دسته از مشمولان دارای تاریخ اعزام نوزدهم مرداد ماه 94 که در توزیع نیرو به مراکز ارتش جمهوری اسلامی ایران اختصاص داده شده‌اند، می‌رساند که با هماهنگی صورت پذیرفته با مراجع مربوط مقرر گردید که تاریخ اعزام به خدمت آنان به تاریخ 19 مهرماه 1394 تمدید شود.


باید دید بلاتکلیفی و اعتراض سربازان به این جریان موجب اتخاذ تصمیم جدیدی از سوی سازمان نظام وظیفه عمومی می شود یا خیر.