کد خبر: ۱۰۱۸۸۶
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۱۲

واشنگتن تايمز: توافق‌نامه هسته‌اي با ايران خط قرمزهاي اوباما را پاک کرده است

 از اجازه‌دادن‌ به ايران براي حفظ غني‌سازي اورانيوم تا رهاکردن بازرسي‌هاي «هرکجا، هر وقت» از تأسيسات هسته‌‌اي تهران؛ دولت اوباما از بسياري از خط قرمزهاي خودش در توافق‌نامه هسته‌اي با ايران عبور کرده است.

  به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، توافق‌نامه هسته‌اي که تحريم‌هاي اقتصادي سخت و شديد را درباره دشمن قديمي آمريکا لغو مي‌کند. در ماه دسامبر سال ٢٠١٣ «جان.اف کري»، وزير امور خارجه آمريکا، گفته بود پيش‌نياز يک توافق خوب با ايران، باعث برچيده‌شدن برنامه هسته‌اي اين کشور خواهد شد.

 او گفته بود اين تمام مسئله و ماهيت تحريم‌هاست؛ اما توافق‌نامه کنوني عملا از ايران نمي‌خواهد برنامه هسته‌اي را برچيند. براساس اين توافق‌نامه، ايران مي‌تواند برخي از سانتريفيوژهاي مربوط به غني‌سازي اورانيوم خود و ساير زيرساخت‌هاي هسته‌اي خود را حفظ کند. اين در حالي است که آقاي کري در ماه نوامبر ٢٠١٣ گفته بود ايران اجازه غني‌سازي اورانيوم را ندارد.

 در توافق‌نامه هسته‌اي ايران و قدرت‌هاي جهاني، تهران عملا اين امتياز را به‌دست مي‌آورد تا به غني‌سازي اورانيوم ادامه دهد، اگرچه بايد از دوسوم سانتريفيوژهايش صرف‌نظر کند و نبايد بتواند مواد لازم را تا مرحله‌ ساختن سلاح هسته‌اي غني‌سازي کند.

رئيس‌جمهور اوباما گفته است که مي‌خواهد بازرسي‌ها در هر کجا و در هر زمان درباره تأسيسات هسته‌اي ايران، به‌منظور تضمين اين امر که ايران شرايط توافق‌نامه را رعايت مي‌کند، انجام شود؛ اما در توافق‌نامه عملا ايران ٢٤ روز فرصت دارد تا اجازه بازرسي از سايت‌هاي مشکوک خود را صادر کند.

 «مايکل روبين»، متخصص امنيتي از مؤسسه شرکت‌هاي آمريکايي، گفته است: «اگر بخواهيم محافظه‌کار باشيم، من مي‌گويم حداقل يک، دوجين از خط قرمزهاي ما رعايت نشده‌اند. احتمالا جان کري در‌اين‌باره به طرز غيرقابل باوري هيچ توجهي به اولويت‌داشتن امنيت آمريکا ندارد.

 رئيس‌جمهوري و مشاورانش از توافق‌نامه، به‌عنوان بهترين وسيله ممکن دفاع مي‌کنند و مي‌گويند اين توافق، جلوي دستيابي ايران به سلاح هسته‌اي را مي‌گيرد. جاش ارنست، سخنگوي کاخ سفيد، دوشنبه گفته است: «اين توافق‌نامه محدوديت‌هاي خاصي را در برنامه هسته‌اي ايران اعمال مي‌کند».

مقامات ايراني روز سه‌شنبه در وين به آژانس انرژي هسته‌اي هشدار دادند که در برابر فشارهاي کنگره براي دسترسي به جزئيات تحقيقات آژانس درباره کارهاي هسته‌اي گذشته ايران سر خم نکند، آنها گفته‌اند ايران هيچ‌گونه نشت اطلاعاتي را درباره بحث‌هاي‌شان با آژانس نمي‌پذيرد. رضا نجفي، سفير ايران در آژانس، گفته است اتهامات واردشده مبني بر اينکه ايران در برهه‌اي از زمان روي سلاح‌هاي هسته‌اي کار کرده، بي‌پايه و اساس است.

آقاي نجفي به خبرنگاران گفته است: «آژانس در‌عين‌حال، بايد همه هوش و ذکاوت خود را به خرج دهد تا کاملا از اطلاعات محرمانه‌اي که به آن مي‌رسد، حفاظت کند. ما هرگونه نشت اطلاعات محرمانه را از سوي هر‌که مي‌خواهد باشد، قبول نمي‌کنيم».

 مقاومت ايران، باعث شده تا سناتور جمهوري‌خواه کانزاس، «مايک پوومپو» که يکي از منتقدان توافق‌نامه است، بار ديگر تقاضايش را مطرح کند. او از دولت اوباما خواسته تمامي توافق‌هاي جنبي محرمانه توافق‌نامه آژانس با ايران را برملا کند.

 آقاي پوومپو گفته است: « ايران، از ردکردن تقاضاي ايالات متحده براي ديدن توافقات جنبي محرمانه تا توضيح‌ندادن درباره اينکه آيا آژانس انرژي هسته‌اي اجازه خواهد يافت از سايت نظامي پارچين بازرسي کند يا نه، همين حالا هم مشغول ايجاد نگراني است و در برابر سؤالات از پاسخ‌گويي اجتناب مي‌کند... حداقل همه اعضاي کنگره بايد تقاضا کنند که دولت کل اين توافق را قبل از رأي‌گيري درباره اين موضوع مهم براي امنيت ملي ارائه دهد».

*شرق