کد خبر: ۱۰۱۸۹۷
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۲۹۰

عوارض کم‌خوابی بر سلامت انسان

 می‌خواهم بخوابم اما خوابم نمی‌بره، این جمله‌ای است که بسیاری از آدم‌ها موقع خوابیدن مخصوصا در هنگام شب به خود می‌گویند.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، نخوابیدن به اندازه کافی و یا بدخوابیدن عوارض بسیار زیادی دارد و به سلامتی، فعالیت و ایمنی بدن‌ آسیب می‌رساند. برای بی‌خوابی عوامل بسیاری وجود دارد. استرس‌های زندگی روزمره می‌تواند خوب خوابیدن را از فرد بگیرد. همچنین کار و فعالیت زیاد و مشکلات جسمی و روانی نیز می‌تواند زمینه‌ساز این مشکل باشد.

صادق‌نیت رئیس مرکز تحقیقات اختلالات خواب می‌گوید: انسان بالغ به طور طبیعی به هفت تا هشت ساعت خواب نیاز دارد که اگر این نیاز تامین نشود، مشکلات جدی‌تری فرد را درگیر خواهد کرد. البته این بی خوابی‌ها ریشه در استرس‌های روزانه دارد که باید درمان شوند.

بروز اختلال در خوابیدن، بیشتر به دنبال بروز فشارهای عصبی و نگرانی‌های شدید به وجود می‌آید. دیگر عواملی که این عارضه را به دنبال دارد، شامل بیماری‌های فیزیکی و دردهای شدید، سر و صداهای محیط، کافئین، الکل، افسردگی و شیفت‌های کاری می‌شود. این روند می‌تواند افراد را با مشکلات بسیاری مواجه کند.

بدن به کم‌خوابی عادت نمی‌کند

صادق‌نیت ادامه داد: بدن به خوابیدن با مدت زمان مناسب و منظم نیاز دارد. هر چقدر هم که افراد در یک دوره زمانی طولانی دچار اختلال شوند، بازهم نمی‌توانند بدن را از نیاز خود منصرف کنند و آن را به بی‌خوابی عادت دهند.

برخی کارهایی که افراد برای کنار آمدن با بی‌خوابی انجام می‌دهند، فقط مشکل آنها را تشدید می‌کند و این اختلال را وخیم‌تر می‌کند، اما در مقابل زمان خواب، کیفیت آن نیز بسیار مورد اهمیت است. بدخوابیدن می‌تواند روی روان و جسم انسان تاثیر مخرب داشته باشد. کسالت، خستگی و یا عدم عملکرد صحیح حافظه از جمله این اثرات هستند. برای رفع این مشکلات بهتر است این اختلال خواب را در فرد ریشه‌یابی کرد و آن را درمان نمود.

بنابراین نباید تصور کرد که کم‌خوابی و یا بدخوابی به مرور زمان عادی می‌شود و تاثیر چندانی روی مکانیسم بدن ندارد. این عارضه می‌تواند پیامدهای ناگواری را به همراه داشته باشد و ادامه داشتن آن این پیامدها را تشدید می‌کند.

درمان دارویی جواب نمی‌دهد

می‌توان گفت هیچ‌چیز به اندازه کمبود خواب بر ادراک و عملکرد افراد تاثیر نمی‌گذارد. گرچه اکثر افراد از کمبود خواب‌های جزئی خود آگاه نیستند، اما این مشکل تاثیر زیادی بر رفتار و مهارت‌های آنان خواهد گذاشت.

صادق‌نیت تاکید کرد: از آنجا که نیاز بدن به خواب هشت ساعت در روز است کمبود آن به سلامت انسانها آسیب می‌رساند و از آنجا که بیشتر عوامل دخیل در بی‌خوابی عوامل استرس‌‌زا هستند، درمان‌های روحی و روانی بهترین گزینه خواهد بود.

درمان‌های دارویی نیز می‌توانند موثر باشند، اما هیچ‌گاه مشکل بی‌خوابی را درمان نمی‌کنند و استفاده طولانی مدت از آنها ممکن است اعتیادآور باشد.

توصیه‌هایی طبیعی توسط متخصصان به افرادی که دچار اختلالات خواب هستند، ارائه شده است که نشان می‌دهد فعالیت‌های بدنی، محیط خواب، رژیم غذایی و ساعات خواب می‌تواند درمان مناسبی باشد.

*باشگاه خبرنگاران