کد خبر: ۱۰۱۹۱۶
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۲۴

تاثير تلفن همراه بر روي مغز

  با بررسي که محققان در زمينه تاثير تلفن همراه بر روي مغز انجام داده‌اند مشخص شده است که تلفن‌هاي همراه باعث تنبل شدن ما مي‌شوند (به طور مثال خريد غذا با موبايل) اما طبق آخرين تحقيقات انجام شده تلفن‌هاي همراه باعث تنبل شدن مغز ما مي‌شوند. در اين تحقيق، محققان 660 شخص را مورد آزمايش قرار داده و تاثيرات تلفن همراه بر روي مغز انسان را در خصوص مسائل ادراکي- شناختي و عادت‌هاي استفاده از تلفن همراه بررسي کردند.

آن‌ها نتيجه گرفتند افرادي که با احساسات خود تصميم‌گيري مي‌کنند بيشتر در معرض خطر وابستگي به موتورهاي جستجوگر قرار دارند. افرادي که به طور منطقي فکر مي‌کنند بيشتر تمايل به جستجو و تجزيه و تحليل اطلاعات داشته و کمتر به سمت استفاده از تلفن همراه خود به عنوان تصميم‌گيرنده مي‌روند و تاثير تلفن همراه بر روي مغز آن‌ها کمتر است.

يکي از محققين دانشکده روانشناسي Waterloo مي‌گويد: "ممکن است آن‌ها اطلاعاتي را جستجو کنند که به راحتي مي‌توانند پيدا کنند يا ياد بگيرند اما تمايل ندارند تا تلاش کنند و درباره آن فکر کنند."

خستگي فکري تنها تاثير منفي تلفن‌هاي همراه نيست. تحقيقات نشان مي‌دهند که تلفن‌هاي همراه ممکن است از طرق گوناگوني سلامت و شادماني ما را تحت تاثير قرار دهند. تلفن‌هاي همراه مي‌توانند وضع ما را بر هم بزنند، به شنوايي ما صدمه بزنند، به خواب ما لطمه وارد کنند و حتي کثيف‌تر از دستشويي باشند!

ساده‌ترين راه حل مي‌تواند خاموش کردن تلفن همراه باشد؛ اما در دنيايي که تکنولوژي بر آن حاکم مي‌باشد، عدم استفاده از آن مي‌تواند يک چالش باشد. يکي ديگر از محققين به نام Nathaniel Barr مي‌گويد: "احتمالا وابستگي ما به تلفن‌هاي همراه همچنان افزايش خواهد يافت؛ و اين مساله حائز اهميت مي‌باشد که پيش از اين که تلفن‌هاي همراه تبديل به وسايلي جدانشدني در زندگي ما شوند، تاثير و رابطه آن‌ها را بر روان انسان‌ها بدانيم. ممکن است اکنون هم در جايي باشيم که نتوانيم زندگي را بدون حضور آن‌ها به ياد آوريم."

اگر نمي‌توانيم به طور ناگهاني عادت‌هاي استفاده از تلفن همراه خود را ترک کنيم حداقل بايد تلاش کنيم تا بلافاصله قبل از خوابيدن به آن‌ها خيره نشويم. خوابيدن يک راه خوب براي بهبود قدرت ذهن و حافظه مي‌باشد و خيره شدن به صفحه تلفن همراه قبل از خواب باعث کاهش خواب مي‌شود. همچنين ما مي‌توانيم از غذاهاي غني امگا 3 مانند ماهي، گردو و کيوي استفاده کنيم.

به‌علاوه، کاهش امگا 3 در بدن به بيماري‌هايي همچون از دست رفتن حافظه و ناتواني توجهي مرتبط مي‌باشد. يک راه مناسب ديگر ورزش کردن است.

و گهگاه، قبل از بلافاصله ديدن شماره تلفن يا آدرسي در تلفن همراه خود، از خودتان سوال بپرسيد. ممکن است شما بيشتر از آن چيزي که انتظار داريد مطالب را به ياد آوريد.