کد خبر: ۱۰۱۹۲۹
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۷۶

آتش‌سوزی در «۲۰۰ متری» محوطه باستانی «بیستون» / آثار باستانی جان سالم به در بردند!

مجموعه آثار تاریخی بیستون در ۳۰ کیلومتری شرق کرمانشاه به‌ویژه کتیبه داریوش هخامنشی سال ۸۵ و به عنوان هشتمین اثر از ایران در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو ثبت شد.


سه روز پس از آتش‌سوزی در ۳۰۰ هکتار از جنگل‌های کرمانشاه، مدیر مجموعه تاریخی بیستون در این استان خبر داد که مراتع همجوار این اثر تاریخی نیز شامگاه چهارشنبه، چهارم شهریور، دچار آتش‌سوزی شده است.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، یلی نعمتی، مدیر مجموعه تاریخی بیستون، روز پنج‌شنبه «دلیل اصلی» بروز این حادثه را گرمای زیاد هوا اعلام کرده و گفت که این آتش هم‌اکنون خاموش شده است.

بر اساس این گزارش، در این آتش‌سوزی، زمین‌های بین «کاروانسرای شاه‌عباسی» و «امام‌‌زاده بیستون» و همچنین بخشی از درختان این مجموعه تاریخی در آتش سوخته است.

در همین حال وب‌سایت محلی «بیستون» نیز خبر داد که این آتش‌سوزی در ۲۰۰ متری محوطه باستانی و کتیبه بیستون رخ داده است.

مجموعه آثار تاریخی بیستون در ۳۰ کیلومتری شرق کرمانشاه به‌ویژه کتیبه داریوش هخامنشی سال ۸۵ و به عنوان هشتمین اثر از ایران در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو ثبت شد.

این مجموعه تاریخی با یک‌ هزار و ۶۵۰ هکتار وسعت، آثار تاریخی متعددی دارد که مشهورترین آن کتیبهٔ داریوش است که گفته می‌شود قدمت آن به سال ۵۲۰ پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد.

به گزارشوب‌سایت محلی «بیستون» امسال حدود بیست هکتار از جنگل‌ها و منابع طبیعی منطقه بیستون بر اثر آتش‌سوزی از بین رفته است.

در همین حال، به گزارش مهر، سعید سلیمانی، مدیرعامل سازمان غیر دولتی «هیلو»، خبر داد که در آتش‌سوزی روز دوشنبه حدود ۳۰۰ هکتار از جنگل‌های زاگرس در روستای «سرین دره آهوران عثمانوند» کرمانشاه در آتش سوخته است.

در همین حال عباس بهاری، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان کرمانشاه، در مردادماه خبر داده بود که آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌های این استان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر مساحت ۲۵۰ درصد افزایش یافته است.

در ماه‌های گذشته گزارش‌های متعددی از آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع ایران منتشر شده و روزی نبوده است که خبری از این آتش‌سوزی‌ها منتشر نشود.

تاکنون علت اغلب این آتش‌سوزی‌ها خطای انسانی و همچنین بی‌احتیاطی گردشگرها اعلام شده است.

در همین حال قاسم سبزعلی، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع ایران، روز جمعه، ۱۹ تیر، خبر داده بود که در بهار امسال نسبت به پارسال، تعداد آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های ایران ۲۰ درصد و سطح آتش‌سوزی نیز ۱۵ درصد افزایش یافته است.