کد خبر: ۱۰۱۹۶۹
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۱۱
مرادي:

فغاني به همين روند ادامه دهد دچار مشکل مي‌شود

  پيشکسوت داوري کشورمان تاکيد کرد که اگر عليرضا فغاني بخواهد به همين روند ادامه دهد به مشکل مي‌خورد و بهتر است از تعداد قضاوت‌هاي او کاسته شود.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، مسعود مرادي که ميهمان برنامه تلويزيوني «ورزش و مردم» بود در خصوص انتقاداتي که اين روزها به عملکرد داوري مي‌شود، اظهار داشت: براي من جاي تعجب دارد که در شروع فصل اين همه انتقاد به داوران مي‌شود.

در فوتبال هزينه شده و شرايط براي تيم‌ها سخت است اما انتقادات در شروع فصل کمي عجيب است. نمي‌خواهم از داوران دفاع کنم و به تيم‌ها حق مي‌دهم چرا که امتيازات اول فصل خيلي مهم است اما داوري‌ها در اواخر فصل حساس مي‌شود ولي نمي‌دانم چرا ابتداي فصل حساس شده است.

وي با اشاره به دلايل اشتباهات داوري تصريح کرد: متاسفانه برخي اشتباهات تکرار شده، اشتباهات متعدد براي يک تيم خاص هجمه‌هاي زيادي را ايجاد مي‌کند. پرسپوليسي‌ها معتقدند که از اشتباهات داوري بيشتر ضربه خوردند اما اين مسئله نبايد دستاويزي براي آنها شود.

مرادي ادامه داد: من اعتقاد دارم که در مورد داوري بايد برنامه‌ريزي مناسبي صورت بگيرد. ما 3 فاکتور براي بهتر شدن وضعيت داوري داريم، نخست حمايت مسئولان داوري و برنامه‌ريزي صحيح، دوم صبر تيم‌ها و سوم عملکرد داوران است.

«تمرکز روي اشتباهات داوري زياد شده است» داور پيش کشورمان با بيان اين جمله خاطرنشان کرد: تعداد خاصي از داوران ما در بازي که پخش مستقيم مي‌شود در ديد مردم قرار مي‌گيرند. بحث دخالت و انتقاد نيست ولي داوران ديگري داريم که مي‌توانند در بازي‌هايي که پخش مستقيم نيست استفاده کنيم. وقتي يک داور جراح و متخصص است و با اعتماد به نفس جراحي مي‌کند مي‌تواند در داخل زمين نيز قضاوت کند. يکي از درخواست‌هاي من اين بود که کيفيت و کميت را بايد با هم در نظر بگيرند.

وي تصريح کرد: ما مي‌توانيم از تعداد داوران کمي استفاده کرده و کيفيت را بالا ببريم. ما داوري به نام بنيادي‌فر داريم. تحصيل‌کرده و در فهرست اليت قرار دارد اما در بازي پخش مستقيم کسي او را نمي‌شناسد. با توجه به اينکه هماهنگي‌ها الان بين دپارتمان و کميته بالا است بهتر است که اين مسئله را مدنظر قرار دهند.

مرادي با اشاره به آمادگي داوران گفت: تجربه تنها بخشي از کمک به داوران است اما آمادگي جسماني و ظاهري در تصميمات آنها تاثيرگذار است.

وي در خصوص اشتباه عليرضا فغاني در اعلام پنالتي به سود ذوب‌آهن اصفهان در ديدار هفته چهارم پرسپوليس و ذوب‌آهن اظهار داشت: آن صحنه پنالتي نبود و فغاني اين مسئله را قبول کرد. من ناظر اين بازي بودم و طبق قوانين نمي‌توانستم اظهار نظر کنم. من در مورد اين صحنه با فغاني صحبت کردم اما همه بايد بدانيم که فغاني فغاني است و زحمت کشيده و در جام جهاني و جام ملت‌هاي آسيا حضور داشته است. فغاني بچه محجوبي است و در زمينه اشتباهات داوري بدشانس بود. او پس از اتفاقات تبريز در ديدار پرسپوليس و ذوب‌آهن نيز اين مشکل براي او به وجود آمد.

مرادي با تاکيد بر اينکه فغاني براي داوري زحمت کشيده است، ادامه داد: ما تعداد داوران خاصي در اين سطح داريم و داوري که به اين سطح رسيده باشد بيشتر به چشم مي‌آيد و اگر داور ديگري جاي فغاني بود اين همه به چشم نمي‌آمد. نمي‌خواهم از داوران حمايت کورکورانه کنم ولي تخريب آنها کار درستي نيست.

داور پيشين کشورمان خاطرنشان کرد: در کشورهاي حاشيه خليج فارس براي داوران در شروع فصل اردو برگزار مي‌کنند اما براي کلاس‌هاي پيش از آغاز فصل به مشکل مي‌خوريم و حتي به کيش هم نمي‌توانيم برويم.

وي در پاسخ به اين سوال که در کدام يک از ديدارهاي بين‌المللي قرار است ناظر باشد، گفت: در بازي مقدماتي جام جهاني ناظر داوري ديدار استراليا و تاجيکستان هستم.

مرادي در مورد انتقادات زيادي که نسبت به چيدمان داوري مي‌شود گفت: به حسين عسگري خسته‌نباشيد مي‌گويم. اختلافاتي که بين دپارتمان و کميته داوران وجود داشت، شخصي نبود و کاري بود. مسعود عنايت تجربه کار را داشته است و اکنون در دپارتمان مشغول فعاليت است. بحث مهم اين است که بين دپارتمان، کميته و دبير کميته داوران هماهنگي وجود داشته باشد. اکنون اعتقاد دارم که بين سه ضلع، عليرضا اسدي دبيرکل فدراسيون فوتبال، مسعود عنايت و فريدون اصفهاني هماهنگي وجود دارد. چيدمان داوري از سوي دپارتمان صورت مي‌گيرد و اين مسئله در همه جاي دنيا وجود دارد.

وي در خصوص اشتباهات داوري گفت: اگر تيم‌ها در ابتداي فصل آماده نيستند، شرايط نيز براي داوران هم همين‌گونه است و به اعتقاد من پس از چند روند داوري بهتر خواهد شد.

داور پيشين کشورمان بار ديگر به انتقاداتي که به عليرضا فغاني مي‌شود، گفت: نظرم اين است که فغاني در خارج از کشور مشکلي ندارد اما اگر بخواهد همين روند را در داخل کشور ادامه دهد، به مشکل مي‌خورد. به اعتقاد من در بازي‌هايي که خيلي حساس است از فغاني استفاده کنيم و کمي از تعداد قضاوت‌هاي او کمتر شود. تا هم به لحاظ روحي و رواني و عملکرد به او کمک شود. پس از پايان ديدار پرسپوليس و ذوب‌آهن به فغاني اين پيشنهاد را دادم. منظورم اين نيست که به او قضاوت ندهيم اما منظورم اين است که فغاني را خيلي زود خرج نکنيم.

وي در مورد تفاوت نسل داوري فعلي با گذشته تصريح کرد: زمان ما با الان فرق داشت، در حال حاضر داوران قداست ندارند و بازيکنان هر طور که مي‌خواهند با آنها رفتار مي‌کنند. متاسفانه داوري در فوتبال ما جايگاه تاييد‌ شده‌اي ندارد.

مرادي در مورد اظهارنظر دادکان در مورد اينکه به فلان داور گفته بودند که بازي را در بياورد، گفت: در جريان صحبت‌هاي دادکان نيستم و اگر ايشان دلايلي داشته باشند حتما عنوان خواهند کرد.

مرادي در خصوص کناره‌گيري‌اش از دپارتمان داوري گفت: 2 سال بود که خسته شده بودم و نياز به استراحت داشتم اما بايد بگويم نظر من در داوري اهميت ندارد و اين مسئله به صورت واقعيت گفتم. داوران سخت تحت فشار هستند و خواهشا اين مسئله را درک کنيد.

داور پيشين کشورمان ادامه داد: از همه پيشکسوتان داوري مي‌خواهم که به هم احترام بگذاريم و حرمت‌ خودمان را حفظ کنيم تا ديگران از اين شرايط سوء استفاده نکنند. حرمت ما زماني بيشتر خواهد بود که به خودمان احترام بگذاريم. مديران و بازيکنان مي‌روند ولي ما داوران مي‌مانيم.

وي در پاسخ به اين سوال که آينده داوري ايران را چطور ارزيابي مي‌کند، گفت: با توجه به افراد جواني که اليت شده‌اند آينده بسيار خوبي را متصور هستم. از داوران بايد حمايت شود اما اشتباهات آنها نيز بايد کمتر شود و طبق آيين‌نامه اگر داوران اشتباه کنند محروم مي‌شوند.

*تسنيم