کد خبر: ۱۰۱۹۸۲
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۳۵

حکم دادگاه آمریکایی علیه بانک ملی ایران

یک دادگاه استیناف فدرال در آمریکا حکم داد قربانیان حملاتی که ادعا می‌شود با پشتیبانی ایران انجام گرفته، می‌توانند علیه بانک ملی ایران بابت ۱۷.۶میلیون دلار خسارت وارده به آنها طرح دعوی کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، روزنامه سان‌فرانسیسکو کرونیکل گزارش داد،  یک دادگاه استیناف فدرال در آمریکا حکم داده که قربانیان حملاتی که ادعا می‌شود با پشتیبانی ایران انجام گرفته، می‌توانند علیه بانک ملی ایران بابت 17.6میلیون دلار خسارت وارده به آنها طرح دعوی کنند.

به‌نوشته این روزنامه، هرچند اتباع خارجی به‌صورت عادی نمی‌توانند نزد دادگاه‌های آمریکا مورد تعقیب قرار گیرند، اما مصونیت آنها صدمات ناشی از اقدامات دولتی در حمایت از تروریزم را در بر نمی‌گیرد.

شعبه نهم دادگاه استیناف در سان‌فرانسیسکو گفت، استثنای مربوط به اقدامات تروریستی به 4 گروه از قربانیان اجازه می‌دهد تا علیه بانک ملی ایران (متعلق به دولت ایران) بابت مصادره پول سپرده گذاری شده بابت صدور روادید که کارت‌های اعتباری آن بانک در سال 1991 شروع به پذیرش آن کردند، اقدام کنند.

17.6میلیون دلاری که این بانک می‌گوید بابت صدور روادید دریافت کرده، در سال 2007 به‌عنوان بخشی از تحریم‌های دولت آمریکا علیه ایران بابت تحریم برنامه هسته‌ای، بلوکه گردید.

وکلای بانک ملی ایران می‌گویند، این بانک ارتباطی با خسارات وارده به خواهان‌های این پرونده ندارد، زیرا نقشی در دعاوی مطروحه علیه دولت ایران نداشته و قوانین فدرالی که مجوز بلوکه شدن دارایی‌های این بانک را صادر می‌کند تا سال 2008 تصویب نشده بود و این قوانین نباید عطف به ماسبق شود، اما دادگاه این استدلال‌ها را نپذیرفته است.

خواهان‌های اصلی پرونده، خانواده مارلا بنت، یک دانشجوی 24ساله آمریکایی هستند که در حمله سال 2002 به دانشگاه هبرو که توسط حماس برنامه ریزی شده بود، کشته شده است. دیگر خواهان‌ها شامل قربانیان بمب‌گذاری سال 1996 در پایگاه نظامی خبر عربستان هستند که منجر به کشته شدن 19 نظامی آمریکایی شد. همچنین قربانیان بمب‌گذاری سال 2001 در اسبارو پیزریا در بیت المقدس نیز بین شاکیان قرار دارند. دیروز یک مقام آمریکایی گفت، مظنون اصلی انفجار خبر عربستان دستگیر شده و تحت نظر قرار دارد.

در حالی که بر اساس حکم دادگاه‌های آمریکا خواهان‌ها بیش از یک میلیارد دلار  از دولت ایران طلب دارند، آنها توافق کرده‌اند که اگر در دعوا علیه بانک ملی ایران به پیروزی رسیدند، 17.6میلیون دلار به دست آمده را بین خودشان تقسیم کنند.