کد خبر: ۱۰۱۹۸۳
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۵۵

پرونده‌های زمین‌خواری سازمان‌یافته در فارس


رئیس سازمان امور اراضی کشور از پرونده ۱۵هزارهکتاری تصرف اراضی دولتی، تغییر کاربری، مسائل مربوط به وقف و تفکیک در استان فارس و زمین‌خواری سازمان یافته در این استان خبر داد و گفت: ۲ زمین‌خوار کلان دستگیر شدند.
 
رئیس سازمان امور اراضی کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم از پرونده 15هزارهکتاری تصرف اراضی دولتی، تغییر کاربری، مسائل مربوط به وقف و تفکیک در استان فارس و زمین خواری سازمان یافته در این استان خبر داد و گفت: 2 زمین‌خوار کلان دستگیر شدند.

قباد افشار با اعلام این خبر افزود: در ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی، کارگروه ویژه‌ای برای مبارزه با زمین‌خواری تشکیل شده که دبیری آن به‌عهده سازمان امور اراضی و ریاست آن به‌عهده وزیر جهاد کشاورزی است که از سه قوه نیز نماینده‌ای در این کارگروه عضویت دارند.

وی خاطرنشان کرد: این کارگروه تا کنون بازدید‌های مفصلی از استان‌های گیلان، مازندران، تهران، البرز و فارس انجام داده و به‌زودی از استان‌های دیگر نظیر گلستان، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان رضوی، اصفهان و برخی مناطق آزاد بازدیدهایی خواهد داشت.

رئیس سازمان امور اراضی کشور ادامه داد: در این بازدید‌ها ما به‌دنبال این هستیم تا عملکرد همه دستگاه‎هایی که در ساخت و ساز ورود می‌کنند با هماهنگی استانداران، معاونین عمرانی استانداران و سایر دستگاه‌ها بررسی ‌شود.

وی اظهار داشت: نکات لازم به مناطق مختلف انتقال داده شده است و به‌زودی جلسه‌ای برای پیگیری اقدامات انجام شده تشکیل می‌شود.

افشار با بیان اینکه جلساتی نیز برای جلوگیری از تخلفات زمین‌خواری تشکیل شده است، تأکید کرد: یگان‌های حافظت سازمان‌ جنگل‌ها و مراتع، سازمان ملی زمین و مسکن، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان امور اراضی در این جلسات وضعیت و نوع برخورد‌های خود را پیگیری و هماهنگ می‌کنند.

وی اضافه کرد: جلساتی نیز با دادستانی کل کشور برای بررسی مسائل قضایی و مشکلاتی که در این زمینه وجود داشته تشکیل شده است و درمجموع به‌دنبال این هستیم که هماهنگی بیشتری بین دستگاه‌های ذی‌ربط برقرار شود.

15هزارهکتار زمین‌خواری و تخلف در استان فارس

این مقام مسئول گفت: در استان فارس به‌عنوان آخرین استانی که از آن بازدید شده، حجم زیادی تخلفات وجود داشته است به‌طوری که بیش از  15هزار هکتار در این استان تصرف اراضی دولتی، تغییر کاربری، مسائل مربوط به وقف و تفکیک وجود داشته که  قرار است با کمک دستگاه قضایی پیگیری شوند.

افشار با اشاره به زمین خواری‌های سازمان یافته در استان فارس اضافه کرد: بیشتر زمین خواری و تخریب اراضی در استان فارس از طریق مؤسسات، شرکت‌ها یا گروه‌های سازمان یافته است در حالی که در سایر استان‌ها این تخلفات به‌صورت موردی اتفاق می‌افتد.

رئیس سازمان امور اراضی کشور بیان داشت: در حالی در این استان باغ‌شهر‌ها درحال گسترش هستند که هیچ قانون و مصوبه‌ای در این ارتباط وجود ندارد و مردم را به این استدلال گرفتار می‌کنند که به‌شدت با این تخلفات برخورد می‌شود.

وی افزود: برای تعداد زیادی از این تخلفات پرونده تشکیل و حکم صادر شده یا در حال اجرای حکم هستیم.

تخلفات بزرگ و سازمان‌یافته توسط دو نفر

این مقام مسئول تأکید کرد: برخی از متخلفان دستگیر شده و بازداشت هستند تا پیگیری‌های قضایی برای آنها انجام شود.

وی با بیان اینکه دونفر از دستگیر شده‌ها تخلفات بزرگی داشته‌اند، گفت: پیگیر هستیم که شرکت‌های این افراد نیز بسته شود.

رئیس سازمان امور اراضی کشور ادامه داد: در قالب طرح طوبی مجوز‌هایی نیز برای احداث باغ داده شده که این موارد نیز تغییر کاربری است که حتماً با آنها نیز برخورد می‌شود.

وی اظهار داشت: این دو شرکت‌ با جوسازی به‌گونه‌ای رفتار می‌کردند که گویی قانونی هستند و با قطعه بندی کردن زمین‌ها آنها را به فروش می‌رساندند در حالی که هیچ مصوبه‌ای نداشتند.
افشار تأکید کرد: اولویت ما برای پیگیری تخلفات ساخت و ساز در اراضی کلان‌شهر‌ها و مناطق شمالی کشور است که در این مناطق فعالیت خود را تشدید کرده‌ایم.

این مقام مسئول در پایان بیان داشت: دولت عزم مناسبی برای برخورد با زمین خواری و تخلفات دارد که در این زمینه هماهنگی‌های مناسبی نیز  با دستگاه نظارتی و قضایی وجود دارد.