کد خبر: ۱۰۲۰۷۰
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۷۷

محمدرضا شجریان داور جشنواره موسیقی جوان شد

 هومان اسعدی؛ دبیر نهمین جشنواره موسیقی جوان درباره بخش آواز ایرانی گفت: ما در این بخش 5 استاد نامدار آواز را دعوت کردیم که خوشبختانه همه آنان همکاری در جشنواره را پذیرفتند. محمدرضا شجریان، شهرام ناظری، اصغر شاهزیدی، نصرالله ناصح‌پور، و رامبد صدیف، 5 داور اصلی در بخش آواز هستند. قرار بود که این استادان مرحله اول و نهایی را در بخش آواز داوری کنند. برخی از آنان به علت مشغله کاری در داوری بخش اول جشنواره نمایندگانی را معرفی کردند.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، هومان اسعدی همچنین درباره اهداف بلندمدت جشنواره موسیقی جوان اظهار کرد: این جشنواره دبیر سالانه دارد و قاعدتا براین اساس نمی‌توان برنامه‌ریزی بلندمدتی داشت اما من فکر می‌کنم که اگر جشنواره مانند جشنواره موسیقی فجر دبیر خانه دائمی داشته باشد بتوانیم ستادی تشکیل دهیم که حمایت از جوانان به‌طور مستمر در طول سال شکل بگیرد.

هدف جشنواره جوان شناسایی و معرفی استعدادهاست

اسعدی درباره حمایت این جشنواره از جوانان گفت: در هیچ جشنواره بین‌المللی برگزارکنندگان تضمینی برای آینده برگزیده‌گان نمی‌دهند در واقع هدف جشنواره تنها شناسایی و معرفی استعدادهای جوان موسیقی به جامعه است که قاعدتا به تبع این کار حضور این افراد در جامعه موسیقی ساده‌تر خواهد شد البته جشنواره‌ها نیز می‌توانند مانند المپیادهای علمی یا ورزشی مزیت‌هایی برای برگزیده‌گان درنظر بگیرند اما از آنجا که موسیقی همواره مهجور بوده است تاکنون چنین امکانی فراهم نشده است.

دبیر جشنواره موسیقی جوان درباره بخش موسیقی نواحی بیان کرد: طبق فراخوانی که برای این بخش اعلام کردیم 26 ساز امکان حضور در جشنواره را داشتند که متاسفانه بیشتر آنها به حد نصاب نرسید و ما در بخش نواحی تنها 110 اثر دریافت کردیم که 41 عدد آن برای ساز تنبور بود. ساز تنبور توسط سید آرش شهریاری و علی‌اکبر مرادی داوری شد همچنین ساز دف نیز بیژن کامکار و عبدالرحمان اوسی داوری آن را برعهده گرفتند. سازهایی چون کمانچه و تار آذری نیز به حدنصاب نسبی رسیدند و بقیه سازها چندان وجه رقابتی پیدا نکردند.

درویشی و اردلان داوران بخش نهایی موسقی نواحی

وی با اشاره به کم بودن میزان شرکت‌کنندگان در بخش موسیقی نواحی گفت: به نظرم اطلاع‌رسانی در این زمینه درست انجام نشد. بسیاری از این شرکت‌کنندگان با تماس‌های تلفنی محمدرضا درویشی از جشنواره باخبر شدند. درویشی و اردلان داوران نهایی بخش موسیقی نواحی هستند.

هومان اسعدی به برخی از تغییرات اعمال شده از این دوره از جشنواره اشاره کرد و گفت: در بخش موسیقی ایرانی ساز تنبک را اضافه کردیم و در بخش موسیقی کلاسیک سازهای بادی و برنجی به موارد فراخوان افزوده شدند. همچنین موسیقی نواحی را به عنوان بخشی مجزا وارد جشنواره موسیقی جوان کردیم.

اسعدی با اشاره به تغییرات اعمال شده در شورای سیاستگذاری تأکید کرد: امسال شورای سیاستگذاری به معنای آنچه که در گذشته بود نداریم. ما شوراها را گسترده و تخصصی‌تر کردیم.

آواز کلاسیک در فراخوان امسال نبود

وی با اشاره به نبود آواز کلاسیک در موارد فراخوان گفت: آواز کلاسیک در فراخوان امسال گنجانده نشد. چراکه در جلسات شورا به این نتیجه رسیدیم. متأسفانه برخی از سازهای بادی وبرنجی هم که در فراخوان گنجانده شده بودند به حد نصاب نرسیدند.در بخش موسیقی نواحی نیز بسیاری از بخش‌ها شرکت کننده چندانی نداشتند به همین دلیل بود که مهلت ارسال آثار برای بخش موسیقی نواحی تمدید شد.

دبیر نهمین جشنواره موسیقی جوان درباره اضافه کردن ساز تنبک به این دوره از جشنواره گفت: ما در دوره هفتم جشنواره موسیقی جوان فرصت کافی برای برنامه ریزی نداشتیم و در دوره هشتم نیز با استادان پیشکسوت صحبت کردیم و از آنها دعوت به همکاری به عمل آمد اما متأسفانه حاضر به همکاری نشدند. برای دوره نهم نمی‌توانستیم از حضور ساز تنبک به عنوان تنها ساز کوبه‌ای موسیقی ایرانی چشم‌پوشی کنیم به همین دلیل با نوازندگانی جوانتر وارد همکاری شدیم تا داوری جشنواره در بخش تنبک را برعهده بگیرند. پژمان حدادی، نوید افغه، کامیبز گنجه‌ای و ارژنگ کامکار هنرمندانی هستند که بخش تنبک را داوری می‌کنند.

وزارت فرهنگ و ارشاد برنامه منسجم‌تری برای موسیقی داشته باشد

علی ترابی (مدیر اجرایی) جشنواره موسیقی جوان درباره این موضوع توضیح داد: همانطور که آقای اسعدی گفت جشنواره قصد شناسایی و معرفی استعدادها را دارد و به نظر من حمایت‌های بیشتر در دست ستاد جشنواره نیست البته اگر وزارت فرهنگ و ارشاد برنامه منسجم‌تری برای موسیقی داشت می‌توانستیم تسهیلات بیشتری برای برگزیده‌گان در نظر بگیریم.

او بودجه این جشنواره را اعلام کرد و گفت: بودجه‌ای که سال گذشته برای جشنواره موسیقی جوان در نظر گرفته شده بود 600 میلیون تومان بود و امسال با توجه به اضافه شدن بخش نواحی امیدواریم که این بودجه تا 50 درصد اضافه شود. خوشبختانه تا امروز معاونت هنری حمایت خوبی از جشنواره به عمل آورده و امیدواریم این حمایت ادامه داشته باشد.

مدیر اجرایی جشنواره موسیقی جوان در پاسخ به این سوال که چرا اعضای شورای سیاست‌گذاری این جشنواره در جشنواره فجر حضور ندارند اما به جشنواره جوان علاقه نشان می‌دهند؛ گفت: درست است که هر دو جشنواره دولتی هستند اما شخص آقای هومان اسعدی مشروعیت و محبوبیت خاصی میان هنرمندان و جامعه موسیقی دارد از سوی دیگر حضور جوانان در این جشواره باعث شده تا بسیاری از اعضای شورای سیاست‌گذاری گذشته خود را در این جوانان ببینند و بارها پیش آمده که این اساتید بعد از جشنواره شاگردهایی از شهرستان را بدون هزینه برای آموزش بپذیرند.

برنامه‌های اجرایی جشنواره  موسیقی جوان

علی ترابی درباره افتتاحیه و اختتامیه این جشنواره گفت: این جشنواره نهم شهریور در تالار رودکی افتتاح می‌شود و اختتامیه آن 11 روز بعد (20 شهریورماه) در تالار وحدت برگزار می‌شود. سانس‌های اجرایی این جشنواره در طول این 11 روز به سه بخش تقسیم می‌شود از ساعت 9 صبح تا 13 بعداز ظهر ـ ساعت 14 تا 16 ـ همچنین از ساعت 17 تا 21 اجراهای جشنواره با آواز شروع می‌شود و با موسیقی نواحی به اتمام می‌رسد.

وی درپایان درباره مخاطبان این جشنواره عنوان کرد: ما اصراری برای اینکه جشنواره مخاطبان گسترده و عام داشته باشد نداریم چراکه معتقدیم این جشنواره جذابیت‌های عمومی چندانی ندارد. البته در بحث تبلیغات با وجود اینکه جشنواره دولتی است انتظاری از صداوسیما نداریم زیرا صداوسیما موضعش نسبت به موسیقی مشخص است.

منبع: ایلنا