کد خبر: ۱۰۲۰۷۸
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۲۴

استان‌هایی که در دام خاموشی افتادند

 طبق گفته معاون وزیر نیرو در امور برق قرار بر این بود که با صرفه‌جویی 10 درصدی امسال دیگر با مشکل خاموشی روبرو نشویم، اما بر اساس آخرین صحبت‌های وزیر در سه استان خوزستان، تهران و مازندران علی‌رغم مکفی‌ بودن برق با مشکل خاموشی مواجه بودیم.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، تابستان امسال با افزایش بی‌سابقه گرما نسبت به سال‌های گذشته روبرو بود به‌طوری که پیک مصرف امسال در تاریخ 20 تیرماه به 50 هزار و 177 مگاوات رسید همین مساله نیز موجب شد تا به گفته چیت‌چیان وزیر نیرو امسال در سه استان با خاموشی روبرو شویم .

اما این درحالیست که به گفته فلاح، معاونت بهره‌برداری شرکت برق منطقه‌ای تهران میزان خاموشی‌های امسال در قیاس با سا‌ل‌های گذشته با کاهش روبرو بوده‌است به‌طوری که از 0.53 دقیقه خاموشی به ازای هر مشترک در سال گذشته، امسال به 0.35 دقیقه به ازای هر مشترک رسیدیم.

وی با بیان این‌که این عدد با استاندارد فاصله زیادی دارد، اظهار کرد: باید برنامه ریزی‌های ویژه‌ای برای حل این مساله اندیشیده شود و تلاش ما نیز براین است که میزان خاموشی را کاهش دهیم.

در این بین بسیاری از کارشناسان و دست‌اندرکاران این حوزه معتقدند که باید برای حل این بحران قیمت برق افزایش یابد چراکه تنها در این شرایط مصرف برق منطقی و معقول می‌شود و دیگر در هیچ‌کجا با مشکل خاموشی روبرو نمی‌شویم.

در همین راستا دانش مدنی قائم مقام سابق شرکت توزیع برق نواحی تهران تنها راهکار کاهش مصرف برق و فاصله گرفتن از خاموشی را واقعی شدن قیمت این انرژی می‌داند و معتقد است که تنها راه عملی و زودرس در این برهه از زمان واقعی کردن و افزایش قیمت برق است.

وی با بیان اینکه در همه کشورهای دنیا قیمت برق واقعی است، اظهار کرد: افزایش قیمت برق و یا به عبارتی واقعی کردن قیمت این انرژی 50 درصد در مصرف تاثیر دارد لذا باید سازمان‌های ذیربط همچون دیوان محاسبات این مساله را به جد رسیدگی کنند.

همچنین یوسف آرمودلی مدیرعامل سابق سازمان انرژی‌های نو نیز معتقد است که در حال حاضربرق با قیمتی غیرمعقول عرضه می‌شود، لذا می‌توان گفت که بی‌تردید افزایش قیمت برق در میزان مصرف تاثیر زیادی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه به دلیل شرایط اقتصادی کشور قیمت برق با قیمت پایینی عرضه می‌شود،اظهار کرد: این امر موجب شده تا در مصرف برق آنطور که باید صرفه‌جویی صورت نگیرد و بنگاه‌های تولیدی در کشور نیز با چالش و مسائل گوناگونی روبرو شوند لذا باید قیمت برق معقول و منطقی باشد.

وی با بیان اینکه هیچ جای دنیا قیمت برق و انرژی اینگونه نیست، گفت:باید با تدبیر و فکر منطقی قیمت به حالت تعادل خود برگردد چراکه این مساله در کاهش مشکلات این صنعت تاثیرات مطلوبی می‌گذارد.

به‌طور کلی می‌توان گفت که افزایش قیمت برق و نظارت ویژه بر نحوه مصرف مشترکین می‌تواند تاثیر به‌سزایی در گذر از بحران‌ خاموشی کشور داشته باشد همچنین از سوی دیگر نیز تداییر سازمان‌های ذی‌ربط برای تولید برق در این امر بی تاثیر نیست.

*ایسنا