کد خبر: ۱۰۲۰۸۳
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۲۵۲
روزنامه کوریره دلاسرا:

روحانی وارد کارزار جذب جهانگرد می شود / رئیس جمهور ایران با کمک توییتر جهانیان را به ایران دعوت می کند

سیاستی که روحانی در پیش گرفته است شروع به جذب جهانگردان در کشوری درخشان می کند که برای غربی ها یک تابو به شمار می رود. هدف، جاه طلبانه است: کشاندن هرساله 20 میلیون مهمان خارجی تا سال 2025. از سوی دیگر، کشور ایران با برخورداری از 17 سایت یونسکو و یک تاریخ چندین هزار ساله چیزهای بسیاری برای عرضه دارد.
کوریره دلاسرا نوشت: سیاستی که روحانی در پیش گرفته است شروع به جذب جهانگردان در کشوری درخشان می کند که برای غربی ها یک تابو به شمار می رود. هدف، جاه طلبانه است: کشاندن هرساله 20 میلیون مهمان خارجی تا سال 2025. از سوی دیگر، کشور ایران با برخورداری از 17 سایت یونسکو و یک تاریخ چندین هزار ساله چیزهای بسیاری برای عرضه دارد.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، سیاست حسن روحانی، رئیس جمهور ایران همچنان با شتاب به سوی موفقیت پیش می رود. طبق آمارهای اخیر جهانگردی از اروپا به ایران به میزان 240% افزایش یافته و دولت قصد دارد تا سال 2025 حدود بیست میلیون جهانگرد به این کشور جذب کند. فقط در فصل تابستان حدود 1،49 میلیون جهانگرد از این کشور بازدید می کنند، رقمی بالاتر از ایرانی هایی که به خارج از کشور عزیمت کرده اند (1،4 میلیون نفر).

توافق هسته ای ایران که چند هفته پیش در وین به امضا رسید دستاوردهای بسیاری در عرصۀ جهانگردی به همراه خواهد داشت. پایان تحریم ها که برای چند ماه دیگر در ایران پیش بینی شده است، باعث افزایش شمار جهانگردان در کشور خواهد شد. به طور قطع، عادی شدن روابط با غرب و مفهوم یک کشور بازتر و آمادۀ پذیرایی بعد از بیش از سه دهه انزوا، نقش روانی بسیار مهمی در اذهان یک جهانگرد ایفاء خواهد کرد.

چه چیزی باید بازدید کرد. ایران از حدود 17 مکان و آثار معماری برخوردار است که از سوی یونسکو میراث بشری اعلام گردید. شهرهایی که بیش از همه مورد بازدید قرار می گیرند عبارتند از تهران، پایتخت کشور با مساجد و کاخ های شاه و علاوه بر شهر اصفهان که میدان بزرگ امام خمینی [ره] را به بازدیدکننده ارائه می کند، شهرهای شگفت انگیز مشهد، یزد، تبریز و شیراز نیز وجود دارند. لیکن بسیارند اماکنی که باید کشف گردند، اماکنی که با یکدیگر بسیار تفاوت دارند: از تخت جمشید گرفته تا بم، از قم گرفته تا مشهد، از کوه دماوند گرفته تا شمال تهران و استان سرسبز گیلان، از معابد زرتشتی گرفته تا کلیساهای ارامنه. ایران درهایش را به روی جهانگردی کلاسیک و نیز جهانگردی قومی، دینی و جهانگردی زیستی باز می کند.

مراحل دریافت روادید. مسعود سلطانی فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی ایران بلافاصه بعد از پیروزی توافق هسته ای ایران اعلام کرد «خبر مربوط به حصول توافق و لغو تحریم های اقتصادی، صنعت جهانگردی ما را به هیجان واداشت. روزهای خوشی در انتظار ماست». در آستانۀ ورود تعداد بی شمار جهانگردان خارجی، ایران اصلاحات جدیدی را برای ترغیب این تجارت بزرگ انجام داد. از جمله امکان تمدید روادید که در حال حاضر فقط از 15 روز تا یک ماه است. از سال آینده شاید روادید به شکل الکترونیکی نیز ارسال خواهد شد. چند هفته پیش الزامات روادید برای کشورهایی چون ترکیه، سوریه، گرجستان، لبنان، آذربایجان و بولیوی برداشته شدند. توافقات دوجانبۀ جدیدی در ماه های آینده پیش بینی می شود و بعید نیست که ایتالیا نیز دیگر نیازی به اخذ روادید در آیندۀ نزدیک نداشته باشد. در حال حاضر اتباع ایتالیایی برای ورود به ایران به روادید نیاز دارند که می توان از کنسولگری این کشور که هنوز برای گذرنامه هایی که دارای مهر اسرائیل می باشند، ویزا صادر نمی کند، درخواست گردد. مدارک لازم عبارتند از گذرنامه با اعتبار باقیماندۀ دستکم 6 ماه از تاریخ ورود به ایران با حداقل دو صفحه خالی متوالی. در فرایند صدور ویزا مدتی ست که نرخی برای بیمۀ سلامت اضافه شده است. از ایتالیا با پروازهای مستقیم خطوط هوایی آلیتالیا و ایران ایر می توان به ایران پرواز کرد و آژانس های مسافرتی مجازند تمامی الزامات ضروری را برای سفر به جمهوری اسلامی اعمال کنند.

باید از ایران دیدن کرد. اگرچه بیش از 1100 هتل در کشور وجود دارند اما فقط 130 هتل قابل قبول می باشند. از جمله بهترین هتل های تهران می توان به هتل اسپیناس و هتل آزادی اشاره کرد. لیکن به طور قطع در حال حاضر هتل نیلو که به طور کامل بازسازی شده و از سوی تریپ اَدوایزر، سایت اینترنتی که توصیه هایی برای مسافران دارد، در ردۀ اول قرار گرفته است، از نظر زیبایی و شیکی متمایز است. به منظور پشت سر نهادن کلیشه هایی که به واسطۀ سال ها تبلیغات منفی رسانه ای ایجاد شده کارزاری غیرانتفاعی با عنوان «باید از ایران دیدن کرد» با هَش تگ #MustSeeIran به راه افتاد. این سایت از سوی حدود 27 میلیون کاربر در هفته مورد بازدید قرار می گیرد و فقط در اینستاگرام بیش از 150،000 عکس منتشر گردیده که پرده از روی ایران با تمام جاذبه اش بر می دارند. بسیاری از چهره های برجسته علاقۀ فراوانی نشان داده و از این کارزار اینترنتی حمایت کردند از جمله خودِ حسن روحانی، رئیس جمهور ایران و سیاستمردان مختلف دولتش که عکس هایی را با هَش تگ توئیتر پست کردند.