کد خبر: ۱۰۲۰۹۸
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۶۸۷

قطار فوق سريع ژاپن در راه ايران

 رئيس سازمان توسعه تجارت ايران: ميزان کمي از نقل و انتقالات بين شهري ايران از طريق خطوط ريلي انجام مي‌شود و دولت ايران تمايل دارد با گسترش خطوط ريلي، اين آمار را به ميزان قابل توجهي برساند و با توجه به عملکرد و تجربه خوب ژاپني‌ها در راه‌اندازي قطارهاي فوق سريع درجهان، تهران تمايل به همکاري در اين خصوص با توکيو دارد.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir) به نقل از سازمان توسعه تجارت، اين تصميم در نشست امروز ولي‌الله افخمي‌راد معاون وزير صنعت، معدن و تجارت و رييس سازمان توسعه تجارت با «هيروفومي کاتاسه» مديرکل سياست‌گذاري وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن گرفته شد.

اين کارگروه در نظر دارد در نخستين گام در حوزه‌ شبيه‌سازي طرح‌هاي قابل اجرا، بررسي همکاري‌هاي بخش خصوصي دو کشور، همکاري‌هاي زيرساختي و زيربنايي و همفکري در حوزه سياست‌گذاري‌هاي تجاري و صنعتي فعاليت کند.

*** آمادگي تهران به راه‌اندازي قطارهاي فوق سريع ژاپن در ايران

ولي‌الله افخمي‌راد رئيس سازمان توسعه تجارت ايران در اين نشست به علاقه‌مندي ايران براي گسترش همکاري‌ها با ژاپن در حوزه‌هاي پالايشگاهي، پتروشيمي، نفت و گاز، حمل و نقل سريع ريلي شهري و خارج شهري، کشتيراني، تاسيسات بنادر، فناوري‌هاي پيشرفته از جمله نانو فناوري و بايو فناوري ، فولاد و آهن، صنايع معدني و صنعت گردشگري اشاره کرد.


وي گفت : ميزان کمي از نقل و انتقالات بين شهري ايران از طريق خطوط ريلي انجام مي‌شود و دولت ايران تمايل دارد با گسترش خطوط ريلي، اين آمار را به ميزان قابل توجهي برساند و با توجه به عملکرد و تجربه خوب ژاپني‌ها در راه‌اندازي قطارهاي فوق سريع درجهان، تهران تمايل به همکاري در اين خصوص با توکيو دارد.


افخمي‌راد در ادامه به مشخص شدن محورهاي سرمايه‌گذاري خارجي در ايران در سازمان سرمايه‌گذاري و کمک‌هاي اقتصادي ايران اشاره کرد و گفت: تمايل داريم از تجارب ژاپني‌ها در حوزه سياست‌گذاري بخش‌هاي مختلف صنعتي و تجاري استفاده کنيم.

آمادگي ايران براي همکاري با خودروسازان ژاپني در حوزه صادرات

وي در ادامه با اشاره به عملکرد موفق ژاپن در حوزه خودروسازي اظهار داشت: خودروسازان ايراني سالانه به طور متوسط يک ميليون خودرو در کشور توليد مي‌کنند با اين وجود در حوزه صادراتي، قدرت رقابت با سازندگان خودرو در دنيا را ندارد، از اين رو همکاري با خودروسازان ژاپني مي‌تواند به خودروسازان ايراني در حوزه صادراتي کمک کند.

رئيس سازمان توسعه تجارت ايران ارايه خدمات مشاوره‌اي به ساير صنعتگران کشورمان را از ديگر راه‌هاي گسترش همکاري‌ها بين دو کشور دانست و با اشاره به منويات مقام معظم رهبري، گفت: ايران در صورت در اختيارداشتن بازار کشورهاي مقابل، امکان استفاده از بازار خود را به آنان مي‌دهد.

ژاپن، زمينه الحاق ايران به سازمان تجارت جهاني را تسريع کند

افخمي‌راد اظهار داشت: سازمان توسعه تجارت همچنين مسئوليت الحاق ايران به سازمان تجارت جهاني (WTO) را برعهده دارد بنابراين تلاش مي‌کند درچارچوب تبديل شدن به عضو ناظر اين سازمان بين‌المللي، تمامي جهت‌گيري‌هاي تجاري خود را با قوانين و مقررات سازمان تجارت جهاني منطبق کند و در مقابل از ژاپني‌ها انتظار دارد در مسير گسترش همکاري‌ها، زمينه الحاق ايران به سازمان تجارت جهاني را تسريع کند.

افخمي‌راد اضافه کرد: بي‌شک ايران در بررسي پيشنهادهاي کشورهاي خارجي به خود، تمايل بيشتري به همکاري با کشوري همچون ژاپن دارد که با اقتصادي قدرتمند و روش‌هاي تجاري ويژه ، امتحان خود را در جهان پس داده است.

وي گفت: ايران در چند سال گذشته درحوزه‌هاي مختلف پيشرفت‌هاي خوبي داشته است که مي‌تواند مبناي همکاري‌هاي تهران و توکيو به صورت سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي يا مشارکتي باشد.

تلاش ژاپن براي گسترش همکاري‌ با کشورهاي مختلف جهان در حوزه ‌هاي مختلف

«هيووفومي کاتاسه» مديرکل سياست‌گذاري وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن نيز در اين ديدار با اعلام آمادگي ژاپن براي گسترش همکاري‌هاي تجاري، صنعتي و اقتصادي با ايران اظهار داشت: ژاپن در جريان تلاش‌هاي دولت ايران براي گسترش همکاري‌با کشورهاي مختلف جهان در حوزه ‌هاي مختلف قرار دارد و اميدوار است با توجه به توافق بين‌المللي ايران با گروه 1+5 همکاري‌هاي خود را با ايران گسترش دهد.

وي گفت : اميدواريم تا پيش از برداشته شدن تمامي تحريم‌هاي ايران، گام‌هاي نخست همکاري‌ هاي خود را برداريم و معتقديم که تشکيل کارگروه تخصصي ميان ايران و ژاپن مي‌تواند مسير مدنظر دو طرف را هموار کند و ما تمايل داريم در تمامي بخش‌ها، همکاري‌هاي لازم را با ايران داشته باشيم و در نخستين گام، طرح‌هاي مورد توافق دو طرف را شبيه‌سازي کنيم.

مديرکل سياست‌گذاري وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن ادامه داد: ژاپن و ايران مي‌توانند با گسترش همکاري‌هاي بخش‌هاي خصوصي يکديگر در زمينه‌هاي زيرساختي و زيربنايي، مشاوره و سياست‌گذاري تجاري، اقتصادي و صنعتي با يکديگر همکاري داشته باشند.

وي تاکيد کرد : حضور ما در ايران بيانگر تمايل و اراده ژاپن براي گسترش همکاري‌ها با ايران است و اميدواريم نخستين جلسه کارگروه مشترک دو کشور، به زودي برگزار شود تا تهران و توکيو نخستين گام عملي را در مسير گسترش همکاري‌ها بردارند و تراز تجاري دو طرف فراتر از حوزه نفتي، به ميزان قابل قبولي افزايش يابد.