کد خبر: ۱۰۲۱۰۱
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۰۳

ولایتی: پاکستان مهم‌ترین کشور شبه قاره هند برای ایران است

 در دیدار هیأت علمای برجسته و رییسان مدارس و مذاهب پاکستان با رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع بر لزوم افزایش همکاری‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی تهران - اسلام‌آباد به عنوان دو کشور همسایه و مسلمان تاکید شد.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، جمعی از اندیشمندان دینی پاکستان و علما در دیداری که عصر امروز با دکتر علی‌اکبر ولایتی، رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام داشتند ضمن ابراز علاقه به مردم و کشور ایران خواستار توسعه روابط دو کشور شدند.

در بخشی از این دیدار یکی از اعضای هیأت پاکستانی خطاب به ولایتی گفت:‌ گاهی ما احساس می‌کنیم که جمهوری اسلامی ایران برای هند اهمیت بیش‌تری نسبت به پاکستان قائل است ولی ما می‌خواهیم بگوییم ملت پاکستان دوستان ملت ایران هستند و ما با سلفی‌گری و وهابیت مخالفیم. مردم پاکستان از جمله اهل تسننی هستند که هیچ علاقه‌ای به تندروی و افراط گرایی ندارند و می‌توان گفت که جزو اهل تسنن حقیقی هستند و علاقه دارند با شیعیان همانند برادر باشند.

ولایتی در پاسخ به این سوال و با اشاره به رابطه تاریخی ایران با شبه قاره هند تاکید کرد:‌ در میان کشورهای شبه قاره هند، پاکستان بیش‌ترین اهمیت را برای ما دارد. هم‌چنین ما نقش زیادی برای محمد علی جناح در استقلال مسلمانان این شبه قاره قائلیم.

او ادامه داد: متاسفانه در سال‌های اخیر برخی مسائل به وسیله بعضی از کشورهای عرب منطقه تحریف شده‌اند ولی ما بر روابط خود با برادران پاکستانی تاکید و پافشاری داریم. در همین راستا باید به سفر مقام معظم رهبری در زمان ریاست جمهوری‌شان به پاکستان که با استقبال صدها هزار نفری مردم این کشور روبه‌رو شد اشاره کنم و در نهایت هم تاکید می کنم که سرنوشت مسلمانان به ویژه مردم پاکستان برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

هم‌چنین در این دیدار هیأت پاکستانی در رابطه با تعامل اقتصادی تهران و اسلام‌آباد از رییس مرکز تحقیقات استراتژیک پرسیدند و وی در پاسخ خاطرنشان کرد: روابط اقتصادی ما هیچ مشکلی ندارد. در رابطه با انتقال گاز ایران به پاکستان که می‌تواند تاثیر زیادی در رشد این کشور داشته باشد نیز جمهوری اسلامی ایران خط لوله انتقال گاز را تا مرز پاکستان کشیده است و لازم است که پاکستان نیز بخش مربوط به خود را تمام کند زیرا بدون انرژی پیشرفت پاکستان از لحاظ صنعتی امکان‌پذیر نیست علاوه بر این به غیر از انتقال خط لوله گاز توسعه بندر گوادر نیز که در دستور کار است از اهمیت بالایی برخوردار است.

ولایتی در رابطه با یکسان بودن حقوق شیعیان و اهل تسنن در جمهوری اسلامی ایران نیز این طور توضیح داد که ایران پرچم‌دار وحدت بین شیعیان و اهل تسنن است و همان‌طور که می‌بینیم در مجلس شورای اسلامی نیز نسبت به جمعیت برادران اهل تسنن و شیعه نمایندگان خود را دارند. همان‌طور که ما از حزب الله لبنان که شیعه هستند حمایت می‌کنیم از حماس هم که سنی هستند حمایت می‌کنیم و همانطور که خود آن‌ها نیز اذعان کردند به واسطه سلاح‌هایی که ما در اختیارشان گذاشتیم توانستند اسراییل را شکست دهند. همان‌طور ایران به بوسنی نیز کمک‌های زیادی کرد تا بتواند مقابل تهاجم صرب‌ها مقاومت کند.

در پایان این دیدار هیأت علما و رییسان مدارس مذهبی و دینی پاکستانی با رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع عکس یادگاری گرفتند.

*ایسنا