کد خبر: ۱۰۲۱۰۴
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۵۹

چه چيز ترمز سقوط قيمت نفت را کشيد؟

  انتشار اخباري مبني بر بهبود اوضاع اقتصادي آمريکا توانسته تاثير مثبتي بر قيمتهاي نفت داشته و سبب کندشدن روند نزولي قيمتها شود.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، روند نزولي قيمتهاي نفت خام درهفته منتهي به ٢١ اوت (‌جمعه ٣٠ مردادماه) در حالي ادامه يافت که انتشار آماري مبني بر بهبود اوضاع اقتصادي آمريکا سبب کند شدن روند نزولي قيمتها شد.

در حال حاضر قيمت‌هاي نفت خام همچنان متاثر از کاهش ارزش پول ملي چين است و بازار احتمال مي‌دهد ضعف رشد اقتصادي در چين بر تقاضاي نفت اين کشور تاثير منفي بگذارد، بويژه اين‌که شاخص مديران خريد صنعتي در اين کشور از ٤٧,٨ واحد در ماه ژوييه به ٤٧.١ واحد در ماه اوت تنزل کرده است. در اين ميان وزارت بازرگاني چين اعلام کرده است که تراز خارجي اين کشور نيز دچار نااطميناني شده است.

در چنين شرائطي اعلام شد که ذخيره‌سازيهاي نفت خام در آمريکا افزايش يافته است. اداره اطلاعات انرژي آمريکا اعلام کرد که اين ذخيره‌سازيها به ميزان ٢,٦٢ ميليون بشکه افزايش داشته است. انتشار اين ارقام نيز به روند نزولي قيمتهاي نفت کمک کرد، زيرا بازار انتظار داشت که ذخيره‌سازيهاي نفت خام در اين کشور به ميزان ٦٠٠ هزار بشکه کاهش يابد، در حالي که بهره‌برداري از پالايشگاههاي اين کشور نيز يک درصد کاهش نشان داد.

به گزارش اداره امور اوپک و روابط با مجامع انرژي، در حال حاضر توليد بالاي نفت خام در آمريکا ادامه دارد و به ٩,٥٢ ميليون بشکه در ماه ژوييه رسيده است. شواهد نيز نشان مي‌دهد که روند نزولي فعاليت تعداد دکلهاي حفاري در آمريکا متوقف شده، يعني احتمال اندکي وجود دارد که توليد نفت در اين کشور به ميزان قابل ملاحظه اي از سطوح فعلي پايين‌تر آيد.

براساس اين گزارش، بازار اين احتمال را مي‌دهد که سطح پايين قيمتهاي نفت خام ادامه يابد، زيرا مازاد عرضه در بازار در سه ماهه دوم سال به ٢,٨٧ ميليون بشکه در روز رسيد و در نيمه دوم سال نيز در سطحي بيش از يک ميليون بشکه در روز خواهد ماند، بويژه اين که پالايشگران در آمريکا، اروپا و آسيا-پاسفيک براي انجام تعميرات دوره اي، نرخ بهره‌برداري از پالايشگاههاي خود را در ماه سپتامبر کاهش مي‌دهند، بنابراين تقاضاي آنها براي نفت خام کاهش خواهد يافت.

البته عوامل ديگري نيز توانستند روند نزولي قيمتهاي نفت خام را کند کنند؛ آمار منتشر شده در آمريکا نشان داد که فروش خانه ها در اين کشور طي ماه ژوييه ٢ درصد افزايش يافته و به نرخ سالانه ٥,٥٩ ميليون واحد رسيده که بالاترين رقم از سال ٢٠٠٧ تاکنون است. از آنجا که بهبود بخش مسکن، بهتر شدن اوضاع اقتصادي اين کشور را نويد مي‌دهد، انتشار اين اخبار توانست تاثير مثبتي بر قيمتهاي نفت داشته باشد.

*ايسنا