کد خبر: ۱۰۲۱۶۶
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۶۶

یارگیری ناسا برای شبیه‌سازی زندگی بر روی مریخ

 ناسا در پروژه‌ای چهار امریکایی، یک زیست‌اخترشناس فرانسوی و یک فیزیکدان آلمانی را بر آن داشته در یک پناهگاه گنبدی‌شکل ویژه زندگی بر روی مریخ را شبیه‌سازی کنند.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir) به نقل از ایندیپندنت، این افراد ماموریت خود موسوم به «شبیه‌سازی و آنالوگ تفحص فضایی هاوایی» (HI-SEAS) را شروع کرده‌اند.

آن‌ها برای 12 ماه آینده در پناهگاه گنبدی‌شان در هاوایی و روی زمینی که فاقد هر نوع پوشش گیاهی است، زندگی خواهند کرد. ماموریت‌های پیشین HI-SEAS به ترتیب چهار و هشت ماه طول کشیدند.

تیم ناسا باید بدون هوا و غذای تازه در چنین شرایطی زندگی کند و رژیم غذایی آن‌ها شامل پنیر پودرشده و کنسرو ماهی تن خواهد بود؛ این افراد فقط دارای یک تختخواب کوچک و میز تحریر در اتاق‌شان خواهند بود.

با در اختیارداشتن فضای خصوصی بسیار اندک، آزمایش ایزوله‌کردن این افراد به دنبال درک بهتر اثرات روان‌شناختی و اجتماعی سفر در فضا برای مدت‌های طولانی است.

در این رابطه، کیم بینستد، پروفسور دانشگاه هاوایی، اعلام کرده زندگی در چنین فضاهای نزدیک‌ به هم به معنای بروز تنش‌های بین‌شخصی خواهد بود.

وی گفت: چنین تنش‌هایی در این ماموریت‌های طولانی‌مدت و حتی با وجود بهترین اشخاص نیز رخ خواهند داد.

پروژه HI-SEAS که توسط ناسا پشتیبانی می‌شود، به این سازمان امکان برنامه‌ریزی برای ماموریت‌ انسانی به سیاره سرخ را می‌دهد؛ انتظار می‌رود این ماموریت بین یک تا سه سال به طول بینجامد.
منبع: ایسنا