کد خبر: ۱۰۲۱۷۸
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۳۲

خداحافظی اردوغان از قدرت، نزدیک است!

 مهدي دل‌روشن در قانون نوشت:

ترکیه بالاخره صاحب یک دولت موقت شد. دولتی که بیشتر باید آن را دولت انتخابات نامید چرا که فقط کارش این است که زمینه رتق و فتق امور را تا زمان برگزاری انتخابات ظرف یکی،  دو ماه آینده فراهم کند.

حالا احمد داوداوغلو، نخست‌وزیر ترکیه، سیاستمدارانی از حزب حرکت ملی‌گرا و حزب دموکراتیک خلق‌ها را در کابینه موقتی ائتلافی انتخاب کرده است. در این کابینه نخستین‌بار در تاریخ این کشور، دو چهره حامی کردها در آن حضور دارند. داوداوغلو در بیانیه‌ای گفت علی حیدر کونچا وزیر امور اتحادیه اروپا و مسلم‌دوغان، وزیر توسعه خواهند بود.هر دو وزیر از اعضای حزب حامی کردها موسوم به حزب دموکراتیک خلق هستند.نکته جالب اما اینجاست که کابینه جدید ترکیه، همچنان در تسلط اعضای حزب عدالت و توسعه است و وزرای اقتصاد و دارایی نیز در دولت جدید تغییر نکرده‌اند.پس از شکست تلاش‌های داود اوغلو برای تشکیل دولت ائتلافی، وی مجبور به تشکیل دولتی موقت شد تا زمان برگزاری انتخابات زودهنگام اول نوامبر، اداره امور کشور را بر عهده داشته باشد.حزب عدالت و توسعه در انتخابات ژوئن برای نخستین بار از سال 2002 میلادی اکثریت مطلق کرسی های پارلمانی را از دست داد و نتوانست دولت تک‌حزبی را تشکیل دهد.

ادامه نااطمینانی سیاسی در اقتصاد 870 میلیارد دلاری ترکیه در شرایطی است که آنکارا در داخل با شبه نظامیان پ‌ک‌ک در حال جنگ است و حمله به مواضع داعش در مرزهای خود با سوریه را نیز آغاز کرده است.این مسئله موجب شده است تا ارزش لیره در برابر دلار آمریکا با افت شدیدی روبه‌رو شود.  فریدون سنرلی اوغلو، معاون وزیر خارجه ترکیه از سال 2009 میلادی نیز به عنوان وزیر جدید خارجه معرفی شده است. انتخاب وزیر خارجه جدید ترکیه در شرایطی است که ترکیه قصد دارد حملات هوایی علیه گروه تروریستی داعش را افزایش دهد.مهمت سیسمک، وزیر دارایی و نیهات زیبکچی، وزیر اقتصاد ترکیه نیز در سمت‌های خود باقی ماندند. داود اوغلو همچنین اعلام کرده است که طغرل ترکیس، پسر موسس اصلی حزب ملی گرای ترکیه را به عنوان یکی از 4 معاون نخست وزیر انتخاب کرده است.

حزب ملی گرای ترکیه پیش از این اعلام کرده بود که به کابینه موقت ترکیه ملحق نخواهد شد و در نتیجه طغرل ترکیس احتمالا از حزب اخراج خواهد شد.علی حیدر کانچا و مسلم دوغان اعضای حزب دموکراتیک خلق کرد نیز به عنوان وزیر امور اروپایی و وزیر توسعه ترکیه معرفی شده اند. حضور 2 سیاستمدار مخالف کرد در کابینه جدید ترکیه آن هم در شرایطی که درگیری بین ارتش و شبه نظامیان کرد ادامه دارد، می تواند منجر به تشدید خشم ملی گراها شود.سلامی آلتینوک، رئیس پلیس استانبول نیز به عنوان وزیر جدید کشور ترکیه معرفی شده است. در دولت جدید، یک زن محجبه به نام«آیشان غورجان» نیز حضور دارد که وزارت خانواده و سیاست‌های اجتماعی را برعهده گرفته است.

در دولت جدید ترکیه، 11وزیر تغییر کرده‌اند که 8 نفر آنها به دلیل آنکه عضو پارلمان نبوده‌اند و در عین حال وابسته به حزب عدالت و توسعه بوده‌اند، از پست‌هایشان کنار گذاشته شده‌اند زیرا بر اساس قانون اساسی، افرادی که عضو پارلمان کشور نباشند در صورتی می‌توانند در دولت موقت حضور یابند که مستقل باشند. لذا به همین دلیل، دو معاون از معاونان نخست وزیر یعنی«بولنت آرینچ» و «علی باباجان»، «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه، «فاروق چیلیلک» وزیر کار و تامین اجتماعی«تانیر یلدیز» وزیر انرژی و منابع طبیعی«نورالدین جانیکلی» وزیر گمرک و بازرگانی«عمر چیلیک» وزیر فرهنگ و گردشگری و «مهدی أکار» وزیر تغذیه و کشاورزی و سرمایه‌های حیوانی از دولت کنار گذاشته شدند.«علی رضا الابویون» وزیر انرژی و منابع طبیعی عضو پارلمان سابق ترکیه از حزب عدالت و توسعه«جناب اشچی» وزیر گمرک و بازرگانی که پیش از این یکی از مشاوران همین وزارتخانه بود، «یالچین توبجو» وزیر فرهنگ و گردشگری رئیس سابق حزب وحدت بزرگ، «قطب‌الدین أرزو» وزیر تغذیه و کشاورزی و سرمایه حیوانی که معاون وزیر همین وزارتخانه و عضو پارلمان سابق از حزب عدالت و توسعه بود.از طرف دیگر اما دیروز شنبه، پ‌ک‌ک چند بمب دست‌ساز مقابل ساختمان حزب عدالت و توسعه در«شانلی اورفا» واقع در جنوب ترکیه منفجر کرد.هنوز میزان خسارات مالی و جانی وارده در این حمله مشخص نشده است.به نوشته خبرگزاری آناتولی، 2 مهاجم که یکی از آنها زن بود، شب گذشته 3 بمب به سوی ساختمان حزب عدالت وتوسعه پرتاب کردند که موجب تخریب بخشی از این ساختمان شد.پلیس ترکیه بلافاصله در محل حادثه حاضر شد و به سوی مهاجمان تیراندازی کرد که طی آن زن مهاجم زخمی و دستگیر شد و پس از مدتی مهاجم دوم نیز بازداشت شد.

از سوی دیگر، در تیراندازی عناصر پ‌ک‌ک در شانلی اورفا، دوپلیس در بیمارستان «بالق گل» به شدت زخمی شدند و پلیس در حال پیگیری این پرونده برای دستگیری مهاجمان است. ترکیه این روزها بسیار بی ثبات شده است، نه دولت درست و درمانی دارد و نه امنیت قابل‌قبولی. آیا نتیجه انتخابات زودهنگام، زمینه خداحافظی اردوغان را فراهم می کند؟