کد خبر: ۱۰۲۱۸۶
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۳۹
خبر می‌دهد ؛

کرج دومين كلان‌شهر بزرگ ایران می‌شود؟

 كرج در حال تبديل شدن به دومين كلان‌شهر بزرگ كشور پس از تهران است.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، حال كه تهران به دليل تراكم زياد جمعيت، به يكي از شهرهاي گران كشور تبديل شده است، كرج به واسطه نزديك بودن به تهران شروع به جمعيت‌پذيري كرده و روز به روز در حال گسترش است.

بر اين اساس پيروز حناچي معاون وزير راه و شهرسازي از جايگزيني استان البرز به جاي مشهد به عنوان دومين كلانشهر كشور خبر مي‌دهد.

او با تاكيد بر اينكه حوزه‌هاي تحت نفوذ كلانشهرها در معرض گسترش بيشتري نسبت به مناطق ديگر است توضيح داد: كرج از جمله مناطق نفوذي بود كه به دليل نزديكي به پايتخت قابليت گسترش بيشتر را داشت و به تدريج با پذيرش جمعيت تبديل به كلانشهر شد و با رشد جمعيت فعلي به زودي جاي مشهد به عنوان دومين كلانشهر كشور را خواهد گرفت.

آمارهاي مركز آمار نيز اين خبر را تصديق مي‌كند. در بين استان‌هاي كشور بيشترين مهاجر را در طول سال‌هاي 1385 تا 1390 استان البرز جذب كرده است.

رتبه نخست مهاجرپذيري براي استان البرز با جذب 93 هزار و 693 نفر مهاجر خالص كه 7.35 درصد كل مهاجران كشور را شامل مي‌شود؛ ثبت شده است.

بر اساس اين آمار در طول پنج سال مورد اشاره 192 هزار و 770 نفر مهاجر به استان البرز وارد شده و در مقابل 99 هزار و 77 نفر نيز از اين استان خارج شده‌اند.

بنابراين خالص مهاجرپذيري البرز در اين مدت 93 هزار و 693 نفر بوده است. در اين آمارها كه به تفكيك سهم مهاجرپذيري استان‌ها آمده است، استان تهران خالص مهاجرپذيري منفي بوده يعني 20 هزار و 838 نفر بيشتر از مهاجران وارد شده، از اين استان خارج شده‌اند.

*تابناک