کد خبر: ۱۰۲۲۲۲
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۱۱۸

تصاویر : شادی‌هایی که در جنگ جاماند

 در حالی که بحران سوریه در پنجمین سال خود به سر می برد، بیش از 5.6 میلیون کودک در داخل این کشور در وضعیت ناامید کننده‌ای به سر می‌برند و نسل جوان این کشور در معرض فراموشی و ورود به گرداب خشونتی هستند که ممکن است در نسل‌های بعدی هم تکرار شود.

آخرین گزارش یونیسف حاکی از آن است که نزدیک به دو میلیون کودک به دلیل درگیری‌های فعلی سوریه در مناطق محروم از کمک‌های بشردوستانه زندگی می‌کنند و نزدیک به 2.6 میلیون کودک سوری از تحصیل و حضور در کلاس‌های درس محروم هستند.

بر این اساس تقریبا دو میلیون کودک سوری به عنوان پناهنده در لبنان، ترکیه، اردن و دیگر کشورها زندگی می‌کنند و حضور پناهندگان سوری باعث شده 3.6 میلیون کودک در کشورهای میزبان نیز به دلیل تحمیل هزینه‌های ناشی از آموزش و بهداشت به دولت‌ها، تحت فشار باشند.

در همین حال گزارش سازمان های بین المللی از شرایط وخیم کودکانی که همراه با خانواده خود به کشورهای دیگر پناهنده شده‌اند حکایت دارد. چندی پیش اتحادیه اروپا اعلام کرد زندگی خانواده‌های پناهندگان سوری آنقدر سخت شده است که کودکان مجبورند برای کمک به خانواده‌ کار کنند.  
 
آخرین گزارش یونیسف در این رابطه نیز ضمن تائید افزایش کودکان کار در بین پناهجویان سوری اعلام کرد در لبنان حتی کودکان پناهجوی شش ساله نیز برای سیر کردن شکم خود و اعضای خانواده شان به کارهای بعضا دشوار مشغولند.

بر اساس این گزارش مخارج نیمی از جمعیت 440 هزار نفره پناهجویان سوری در اردن که از پنج سال پیش به این کشور آمده اند از طریق کودکان خانواده تامین شده و کودکان در این مورد نقشی مهم و گاه منحصر بفرد بر عهده دارند. کودکان سوری در لبنان غالبا در مزارع، در اردن در مغازه ها و رستوران ها و در ترکیه در نانوایی ها و کفاشی ها کار می کنند. این کودکان در برخی موارد در مشاغل خطرناکی مانند کارگاه های ساختمانی و سنگبری ها به کار مشغولند.

از سوی دیگر برخی گزارشات حاکی است کودکان سوری گاه به عنوان سرباز به خدمت گرفته می شوند و در برخی موارد نیز مورد سوء استفاده های جنسی قرار می‌گیرند. در همین حال نشریه آتلانتیک در گزارشی مصور از کودکان سوری مصائب جنگ برای این قربانیان خردسال را نشان داده است.