کد خبر: ۱۰۲۲۲۵
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۸۳

آغاز نام نويسي زنان نامزد عضويت در شوراي شهر در عربستان

  نام نویسی از زنان سعودی نامزد انتخابات اعضای شورای شهر که قرار است دسامبر آینده برگزار شود،‌آغاز شد.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، این نخستن بار است که در این کشور زنان که به شدت تحت تبعیض قرار دارند و حتی از حق رانندگی برخوردار نیستند می توانند در انتخابات نامزد شوند.

عملیات نام نویسی از رای دهندگان زن نیز که آن نیز برای نخستین بار در این کشور اجرا می شود، بیست ودوم اوت در مراکزی جدا از مراکز مردان آغاز شد.

جدایی بین زنان و مردان در عربستان قانونی است که به شکل سختگیرانه ای اجرا می شود.

زنان نمی توانند بدون مجوز یکی از مردان خانواده خود یعنی پدر ،‌همسر و یا برادر کار کنند ،‌به سفر بروند و یا گذرنامه بگیرند.

در عین حال ،‌ملک عبدالله سال 2011 تصمیم گرفته بود به زنان اجازه دهد در انتخابات شورای شهر سال 2015 شرکت کنند و در آن دوره اعلام کرده بود مخالف : به انزوا راندن زنان در جامعه سعودی » است .

روزنامه الحیات به تازگی اعلام کرده است حدود 200 زن برای نامزد شدن در انتخاباتی که برای دسامبر پیش بینی شده است ،‌ابراز تمایل کرده اند .

زنان از یکشنبه به مدت 17 روز وقت دارند تا نامزدی خود را اعلام کنند. آنها می توانند این کار را از ساعت پنج تا 21 به وقت محلی در مراکزی که برای آنان تعیین شده است ،‌انجام دهند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از ریاض ، در انتخابات آینده ،‌رای دهندگان دو سوم شوراهای شهر را انتخاب می کنند . یک سوم دیگر را مقامات انتخاب خواهند کرد.
ملک عبدالله انتخابات شهرداری ها را در سال 2005 برقرار کرده بود .

رای دهندگان آن زمان که انحصارا مرد بودند نیمی از اعضای شورای شهر را انتخاب کرده بودند درحالی که نیمی دیگر را مقامات تعیین کرده بودند.

فوریه 2013 ،‌همین شاه سهمیه ای برای زنان تعیین و 30 زن سعودی را در این مجمع مشورتی غیر منتخب منصوب کرده بود.

ملک سلمان ژانویه گذشته جانشین ملک عبدالله شد و کارشناسان این کشور از خود می پرسند
آیا او به اصلاحات ناچیزی که برادر ناتنی او شروع کرد ،‌ادامه خواهد داد یا خیر.

*صدا و سیما