کد خبر: ۱۰۲۲۳۷
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۳۳
رییس سابق اطلاعات ارتش اسرائیل:

اوباما و نتانیاهو توافقی موازی در مقابل توافق ایران امضا کنند

ژنرال آموس یادلین رییس سابق اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی گفت: آمریکا و اسراییل باید توافقی دوجانبه و موازی در واکنش به توافق هسته ای مشکل زای ایران امضا کنند.

ژنرال آموس یادلین رییس سابق اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی گفت: آمریکا و اسراییل باید توافقی دوجانبه و موازی در واکنش به توافق هسته ای مشکل زای ایران امضا کنند.

به گزارش پایگاه خبری «تیک» به نقل از جروزالم پست، یادلین در مقاله ای که در موسسه بین المللی مطالعات امنیت ملی مستقر در تل آویو منتشر شد اعلام کرد توافقی موازی باید فراهم کننده واکنشی مثبت به خطرات آتی در توافق هسته ای با ایران باشد.

یادلین در مقاله خود نوشت این توافق که گروه پنج به علاوه یک و ایران امضا کرده اند برای ایران بسیار مشکل زا خواهد بود و اضافه کرد به هر حال به نظر می رسد که باراک اوباما در عبور دادن این توافق از سد کنگره موفق خواهد بود.

وی اضافه کرد اگرچه قانع شده است این توافق شامل خطرات بالقوه برای اسراییل است همچنان بر موضع قبلی خود تاکید دارد که دولت اسراییل باید از دخالت در بحثهای داخلی آمریکا درباره این مسئله خودداری کند. وی گفت بنابراین از نتانیاهو نخست وزیر اسراییل می خواهیم که برای دستیابی به توافق موازی میان اسراییل و آمریکا که نقاط ضعف توافق وین را کاهش می دهد اقدام کند.

وی افزود توافق جانبی باید به طور آشکار شامل واکنش به سناریوهایی باشد که براساس آن ایران تلاش می کند پیش از منقضی شدن توافق برای دستیابی به بمب هسته ای اقدام کند. به علاوه این توافق باید شامل واکنش موضع منطقه ای ایران به عنوان یک کشور در آستانه دستیابی به سلاح هسته ای باشد. سوم اینکه توافق موازی باید شامل جزییاتی در این باره باشد که نقض توافق دقیقا چه ویژگی هایی دارد و ماهیت و دامنه واکنش به نقض احتمالی توافق چیست.

یادلین اضافه کرد بند چهارم باید مختص به تقویت همکاری اطلاعاتی آمریکا و اسراییل و تلاش برای از بین بردن شکاف های احتمالی در رژیم راستی آزمایی برنامه هسته ای ایران باشد. پنجم توافق باید شامل همکاری عملیاتی و اطلاعاتی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای خارج از این کشور و نیز رقابت برای دستیابی به تسلیحات هسته ای در دیگر کشورهای خاورمیانه باشد.

وی افزود به عنوان بخشی از همکاری آمریکا و اسراییل همچنین لازم است که بر تقویت شرکای میانه رو و منطق گرا در منطقه از جمله پادشاهی هاشمی در اردن، رژیم سیسی در مصر و گروههای میانه رو در سوریه، لبنان و تشکیلات خودگردان فلسطینی تاکید شود.

یادلین اضافه کرد در چارچوب توافق موازی لازم است که یک مجمع مشترک بازنگری سالانه تشکیل شود که وضع تهدیدها از جانب ایران را ارزیابی کند. این مجمع همچنین احتمال وقوع سناریویی که بر اساس آن ایران به سمت دستیابی به بمب فرار هسته ای صورت می دهد و همچنین احتمال تلاش مخفیانه ایران برای دستیابی به بمب هسته ای را ارزیابی خواهد کرد. این مجمع همچنین به طورمنظم بر بررسی روندها و تغییرات در ماهیت رژیم ایران و ارزیابی ادامه فعالیت های تروریستی و خرابکارانه ایران در منطقه و فرای آن خواهد پرداخت.

وی گفت اسراییل به اندازه کافی قوی است که بتواند با چالش های پیش رو از جمله چالش های ناشی از اجرای توافق وین مقابله کند با این حال بهترین راه اقدام از کانال واشنگتن است و این نیازمند همکاری آمریکا و اسراییل برای مدیریت ریسک و افزایش حداکثری احتمالات استراتژیک پس از اجرایی شدن توافق است.

یادلین درباره تهدید های ناشی از توافق وین هشدار داد زمانی که این توافق پس از ده الی پانزده سال منقضی شود ایران زیرساخت های هسته ای مشروع با دامنه ای نامحدود خواهد داشت. این زیرساخت ها شامل شمار نامحدودی سانتریفوژ و غنی سازی بیست درصد خواهد بود که به این ترتیب همانطور که اوباما گفته است ایران تقریبا هیچ فاصله ای از زمان فرار هسته ای تا دستیابی به بمب نخواهد داشت.

یادلین افزود یک سناریوی خطرناک دیگر، سناریویی است که ایران پیش از منقضی شدن توافق آن را نقض کند. ضعف سازوکارهای نظارتی آژانس به ویژه در سایت های اظهار نشده ایران افزوده شدن تدابیر نظارتی تکمیلی در بالاترین سطوح ممکن اطلاعاتی را ضروری می کند تا اینکه تصویری بسیار خوب از وضعیت برنامه هسته ای ایران در هر زمان ممکن داشته باشیم.

یادلین هشدار داد همچنین این امکان وجود دارد که ایران با اقداماتی که در زمینه خرید و توسعه صورت می دهد برای دستیابی به سلاح هسته ای در یک کشور ثالث تلاش کند. تقویت مالی ایران در پی لغو تحریم ها موجب افزایش تهدید های این کشور در سطح متعارف برای اسراییل خواهد شد. رقابت تسلیحات متعارف میان ایران و کشورهای ثروتمند حوزه خلیج (فارس)که در پی مسلح شدن ایران احساس تهدید خواهند کرد بسیار زیاد است و نخستین نشانه های تقویت نظامی ایران از هم اکنون قابل مشاهده است.