کد خبر: ۱۰۲۲۸۷
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۹۳

عصبانی‌ترین مردم جهان

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در یک برنامه تلویزیونی، وضعیت کنونی جامعه ایران را چنین توصیف کرد: «وقتی صحبت از انحطاط اخلاقی می‌شود، فکر می‌کنیم وقتی یک خانم با لباس ناشایست در خیابان راه برود یعنی انحطاط اخلاقی، اما کمتر توجه می‌کنیم که در جامعه چقدر دروغ‌گویی، نقض عهد‌، شکستن امانت، بدگویی پشت‌سر دیگران‌ و واردکردن اتهامات ناروا زیاد شده است.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، حتی نخبگان ما که گردانندگان رسانه‌ها هستند، به‌راحتی در رسانه‌هایشان به کسی که با او عداوت یا مخالفت دارند‌، اتهام ناروا و دروغ نسبت می‌دهند و این برای جامعه ما که معتقدیم یک جامعه دینی است و برای توسعه فضایل اخلاقی تأسیس شده، بسیار خطرناک است».

اینکه مسئولان جامعه ما از وضعیت اخلاقی کشورمان اطلاع دارند، نکته قابل‌توجهی است، آن‌هم در زمانی که هنوز نتوانسته‌ایم مسیر پیش‌رو را تغییر دهیم. در نظرسنجی سال گذشته گالوپ هم مردم ایران در کنار مردم عراق از جمله «عصبانی‌ترین» مردمان جهان توصیف شده‌اند.

این نظرسنجی که در سال گذشته صورت گرفته و نتایجش، در ابتدای هفته جاری منتشر شده است نشان می‌دهد که ایرانی‌ها در کنار عراقی‌ها، «عصبانی‌ترین» مردم جهان به‌شمار آمده‌اند.

مردم ایران، عراق و کامبوج در این نظرسنجی اعلام کرده‌اند که بیشترین میزان تجربه‌های منفی روزانه را در جهان دارا هستند و براساس پاسخ مثبت ٤٩درصد کاربران ایرانی و عراقی به این سؤال که «آیا به‌تازگی عصبانی شده‌اید؟»، مؤسسه گالوپ نتیجه گرفته است که مردم این دو کشور، عصبانی‌ترین مردم جهان هستند.

در این نظرسنجی که پس از پایان سال ٢٠١٤ برگزار شده و ١٥٣ هزار نفر از ١٤٣ کشور جهان در آن شرکت کرده‌اند، مردم پاراگوئه به‌عنوان خوشحال‌ترین مردم جهان انتخاب شده‌اند و سودانی‌ها، تونسی‌ها و بنگلادشی‌ها به‌ترتیب ناراحت‌ترین مردم جهان با کمترین میزان تجربیات مثبت روزانه قلمداد شده‌اند.

 این موضوعی است که به گفته سیدحسن چلک، رئیس انجمن مددکاری ایران، ریشه در فشارها و استرس‌های روزانه مردم دارد: «اگر خشونت را به‌عنوان نماد بیرونی و بروز عصبانیت بدانیم، باید گفت که چند شاخص نگران‌کننده در زمینه خشونت، حکایت از آن دارد که ما ایرانی‌ها نتوانسته‌ایم خشم و عصبانیت خود را کنترل کنیم».

*شرق