کد خبر: ۱۰۲۳۴۷
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۴۹۱

حزب قالیباف فعالیت انتخاباتی خود را کلید زد / قائل به اعتدال هستیم

دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی گفت: انتخابات اولویت ما نیست و مبنای هدف ما گفتمان‌سازی است.
 دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی گفت: انتخابات اولویت ما نیست و مبنای هدف ما گفتمان‌سازی است.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، حسین قربان زاده  در نشست خبری که در دفتر این جمعیت برگزار شد، با اشاره به شکل‌گیری تشکل متبوعش، اظهار داشت: فعالیت‌های سیاسی سال‌های 88تا 92 باعث شد که فعالیت مستقیم سیاسی جمعیت در عرصه سیاسی کمتر دیده شود و بیشتر فعالیت‌های ستادی ما ظهور و بروز پیدا کند.

وی ادامه داد: بعد از انتخابات سال 92 فرصت مناسبی فراهم شد تا ویرایش جدیدی در این جمعیت صورت گیرد و با برگزاری مجمع عمومی که در تیرماه امسال برگزار شد، یک جوانگرایی و ویرایش جدیدی در جمعیت رخ داد.

دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی افزود: بعد از انتخاب اعضای شورای مرکزی، چندین جلسه برای اصلاح ساختار مجموعه انجام دادیم که منجر به ویرایش اساسنامه جدید جمعیت شد.

قربان زاده در ادامه سخنان خود به نزدیکی گفتمان این جمعیت با گفتمان محمدباقر قالیباف اشاره و تصریح کرد: این مجموعه در ایام انتخابات سال 92 علاقه مند بود که این گفتمان را در جامعه تسری پیدا کند. این گفتمان در واقع یک گفتمان کارآمد در دهه سوم و چهارم نظام محسوب می‌شود و ما در ویرایش جمعیت خود سعی کردیم ضمن پوست اندازی و جوانگرایی آن را مدنظر داشته باشیم.

وی برخی شایعات مبنی بر انتخاباتی بودن این ویرایش جمعیت را بی‌اطلاعی آنها از درون جمعیت دانست و گفت: محور فعالیت‌های این جمعیت به صورت جریانی و پروسه‌ای است و سعی کردیم از فعالیت‌هایی مانند ائتلاف و وحدت‌های اینگونه که برخی احزاب به دنبال آن هستند تأکید کنیم.

دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی درباره فعالیت‌های انتخاباتی این جمعیت، گفت: مسئله انتخابات از اولویت‌های این جمعیت محسوب نمی‌شود و ما به هیچ وجه برای انتخابات مجلس این دوره در کنار یکدیگر جمع نشدیم و اهداف بزرگتری را در نظر داریم، نگاه ما به انتخابات مجلس نگاه برای تولید قدرت در جهت ترویج آموزه‌های انقلاب اسلامی است.

قربان زاده همچنین درباره احتمال ائتلاف با گروه‌های اصولگرا نیز گفت: ما رایزنی خاصی برای انتخابات انجام ندادیم و هنوز بستر سیاسی جمعیت مصوبه‌ای را برای ابلاغ به افکار عمومی نداشته است.

وی تصریح کرد: اعتقاد ندارم که باید حتماً فعالیت‌ها تنها زیر دو بال اصولگرا و اصلاح طلب انجام شود زیرا این دسته بندی‌های مطلق که ما باید روش خود را براساس آنها تنظیم کنیم مورد قبول ما نیست و ما یک دو قطبی را بیشتر نمی‌شناسیم و آن نیز دو قطبی حق و باطل است.

دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی گفت: نگاه صفر و صدی به ظرفیت‌های کشور باعث تفرقه در جامعه مشده و با عث می‌شود، سرمایه‌های عظیم و نخبه چون در یکی از این دو گروه‌ها نیستند، حذف شوند و در این میان ائتلاف و وحدت‌های کاذب ایجاد می‌شود؛ نگرش ما کیفی است و معتقدیم که این نگرش می‌تواند یکصدایی ما در مواجهه با جامعه جهانی شود.

قربان زاده در ادامه نشست خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی براینکه با توجه به نزدیکی جمعیت شما با قالیباف آیا قرار است جمعیت به عنوان حزب قالیباف در انتخابات حاضر شود گفت: نسبت ما با آقای قالیباف به لحاظ ساختاری است نه به صورت مستقیم و ایشان نه دبیر کل این جمعیت هستند و نه حتی عضو شورای مرکزی آن و جمعیت ما کاملاً مستقل است اما از لحاظ گفتمانی این مسئله را پنهان نمی‌کنیم که در حوزه گفتمان با آقای قالیباف هم نظریم.

وی افزود: ما جلسات مشورتی را با آقای قالیباف داریم و پس از انتخابات شورای مرکزی جدید نیز جلساتی را با ایشان برگزار کردیم که در‌ آن به یک هم افزایی در رابطه با تبیین موضوع حزب رسیدیم. ما خود را نزدیکترین مجموعه به آقای قالیباف می‌دانیم.

دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا قالیباف قرار است حزب جدیدی را راه اندازی کند، گفت: تا جایی که بنده اطلاع دارم ایشان نه حزبی دارند و نه قصد دارند حزبی را ایجاد کنند.

قربان زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برنامه‌های جمعیت برای ورود به انتخابات مجلس چیست گفت: ورود ما به انتخابات در دفتر سیاسی جمعیت در حال بررسی است و به زودی به صورت بیانیه یا اظهارنظر، بنده آن را اعلام خواهم کرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری نسبت حزب آزادگی ایران اسلامی با آقای قالیباف گفت: حزب آزادگی نیز از دوستان و نزدیکان آقای قالیباف است و قطعا فعالیت‌های خود را اطلاع رسانی خواهد کرد ولی جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی امروز یا دیروز برای انتخابات تشکیل نشده و ما فقط اخیراً مجمع خود را برگزار کرده‌ایم.

دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی گفت: ما با آقای قالیباف درباره همه چیز من‌جمله انتخابات مشورت می‌کنیم و طبیعتا با این مشورت‌ها استراتژی خود را تعیین خواهیم کرد.

قربان زاده در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا قالیباف به این جمعیت کمک مالی می‌کند یا خیر، گفت: این جمعیت از زمان تأسیس خود با تنگناهای مالی در زمینه‌های مختلف از جمله تأسیس دفتر استانی مواجه بوده و در کل چون جمعیت ما فعالیت آنچنانی ندارد هزینه آنچنانی نیز نمی‌برد. ولی قصد داریم با ایجاد مواردی مانند پرداخت حق عضویت و ایجاد فعالیت‌های مشروع در این زمینه نیز تدبیری داشته باشیم.

وی با تأکید بر اجرای فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی از سوی این جمعیت گفت: حرکت ما به سمت سوق دادن دفاتر استانی به سمت جریان سازی به جای فعالیت‌های صرف انتخابات خواهد بود.

دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی هدف نهایی جمعیت را صندوق رأی ندانست و گفت: مدل گفتمانی ما مدیریت جهادی است، اگر اصولگرایی به معنای تبارگرایی و اصلاح طلبی به معنای کنونی آن مدنظر قرار گیرد باید بدانیم که مردم اصلاً درگیر آن نیستند.

قربانزاده ادامه داد: برخی جریان‌ها قصد مصادره انقلاب را دارند پرسش اصلی این است که مگر سند انقلاب به اسم یک جریان خاص زده شده، ما به هردو شیوه تقسیم بندی سیاسی کشور منتقد هستیم و معتقدیم که باید در این زمینه روشنگری صورت گیرد.

وی با بیان اینکه در مسئله هسته‌یا یک دوقطبی ایجاد شد که این یک اشتباه بزرگ است، گفت: در انتخابات سال 92 به گونه‌ای فضا دو قطبی شد که گویی تنها طرفداران آقای جلیلی معتقد به حفظ انرژی هسته‌ای بودند و طرف مقابل چنین موضوعی را نمی‌خواست. ما معتقدیم که می‌توان به صورت مستقل کار کرد و این اعتقاد نیز به دلیل این رهنمود رهبری که فرمودند بنده به اصولگرایی اصلاح طلبانه اعتقاد دارم.

دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی با انتقاد به گروه گرایی و دو قطبی کردن جامعه گفت: این رفتار به ضرر آن جامعه است و به امثال فتنه 88 و اتفاقات پیرامونی آن ختم می‌شود.

قربان زاده در پاسخ به سوالی در مورد نسبت جمعیت با گفتمان اعتدال گفت: ما در اساسنامه خود بحث اعتدال را داریم و یک مجموعه عاقل، اعتدال را به عنوان یکی از پایه‌های خود مطرح می‌کند که طبیعتا بخشی از استراتژی ما نیز برمبنای اعتدال خواهد بود.

وی افزود: هم اکنون اعتدال به عنوان شعار و علم دولت فعلی مطرح است و ما نسبت خود را با دولت فعلی همان نقدهایی می‌دانیم که مطرح کردیم و معتقدیم که راه اعتدال تبعیت از خواست مردم و عمل به قانون است.

دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی در پایان نشست خود در پاسخ به سوالی درباره پیش بینی انتخابات آینده نیز گفت: اتفاقات رخ داده در انتخابات گذشته، تجربه‌ای برای انتخابات‌های پیش رو خواهد بود و ما معتقدیم که بازی‌های مسموم در زمینه انتخابات باید بهم بخورد و مواجه با گروه‌هایی که قین مآبانه قصد دارند برای مردم تصمیم بگیرند باید از بین برود.

وی دعواهای سیاسی را دعواهای کاذب دانست و گفت: اینگونه دعواها افراد را به سمتی سوق می‌دهد که مجبور می‌شوند بگویند اصلاح طلب یا اصولگرا هستند.