کد خبر: ۱۰۲۳۶۷
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۸۰۶
گزارش هاارتص از تعداد حامیان و مخالفان توافق هسته ای در کنگره؛

اوباما چند قدم تا شکست جمهوریخواهان در ماجرای توافق ایران فاصله دارد؟

روزنامه هاآرتص با اشاره به این که اوباما به حفظ حق وتوی خود نزدیک تر شده است در گزارشی آماری اسامی موافقان، مخالفان برجام در کنگره آمریکا و همچنین کسانی را که هنوز موضع خود را اعلام نکرده اند، منتشر کرد.
روزنامه هاآرتص با اشاره به این که اوباما به حفظ حق وتوی خود نزدیک تر شده است در گزارشی آماری اسامی موافقان، مخالفان برجام در کنگره آمریکا و همچنین کسانی را که هنوز موضع خود را اعلام نکرده اند، منتشر کرد.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، روزنامه هاآرتص نوشت رئیس جمهور آمریکا برای حفظ حق وتوی خود در صورت رد توافق هسته ای ایران از سوی کنگره، به سی و چهار رأی نیاز دارد. اوباما به کسب حمایت های لازم از سوی اعضای کنگره برای رسیدن به هدف خود نزدیک تر شده است زیرا تاکنون سی و یک سناتور حمایت خود را از توافق هسته ای ایران اعلام کرده اند، توافقی که هدف از آن اعمال محدودیت بر برنامه هسته ای ایران در ازای کاهش تحریم هاست.

این در حالی است که جمهوری خواهان با اجماع، مخالفت خود را با توافق هسته ای ایران اعلام کرده اند. اما بیشتر سناتورهای دموکرات از این توافق حمایت می کنند برخی دیگر نیز در تلاش برای جلب آرای لازم برای رد توافق هستند.

قرار است کنگره آمریکا در اوایل ماه سپتامبر درباره توافق هسته ای ایران رأی گیری کند.
تاکنون در مجموع سی و یک قانونگذار آمریکا حمایت خود را از توافق هسته ای ایران اعلام کرده اند. این افراد شامل تامی بالدوین سناتوردموکرات از ایالت ویسکانسین، باربارا باکسر سناتور دموکرات از کالیفرنیا؛ شرود براون سناتور دموکرات از اوهایو، تام کارپر از دلاوِر، جو دونلی سناتور دموکرات از ایندیانا، دیک دوربن سناتور دموکرات از ایلی نویز، دیان فین اشتاین سناتور دموکرات از کالیفرنیا، ال فرانکن سناتور دموکرات از مینه سوتا، کرستن گیلی برند از نیویورک، مارتین هاینریش سناتور دموکرات از نیو مکزیکو ، مازی هیرونو سناتور دموکرات از هاوایی، تیم کین سناتور دموکرات از ویرجینیا، انگس کینگ سناتور مستقل از ایالت مین ، امی کلوباچار سناتور دموکرات از مینه سوتا، پاتریک لیهی از ورمونت ، اد مارکی سناتور دموکرات از ماساچوست، کلر مک کاسکیل ازاورگان،‌ کریس مورفی از کنتیکت، پتی مورای از واشنگتن، بیل نلسون از فلوریدا، جک رید سناتور دموکرات از رود آیلند، هری رید از نوادا، بارنی سندرز سناتور مستقل از ورمونت، برایان شاتز سناتور دموکرات از هاوایی، جین شاهین از نیو همپشایر، دبی استابنو سناتور دموکرات از میشیگان، جان تستر از مونتانا، تام اودال از نیومکزیکو، الیزابت وارن سناتور دموکرات از ماساچوست، شلدون وایت هاوس از رود آیلند هستند.

تاکنون سی و سه قانون گذار آمریکایی مخالفت خود را با توافق هسته ای اعلام کرده اند.
این افراد عبارتند از: کلی آیوت سناتور جمهوری خواه از نیوهمپشایر، جان باراسو از وایومینگ ، روی بلانت از میسوری، جان بوزمان از آریزونا، ریچارد بور از کارولینای شمالی، دن کوتز از ایندیانا، باب کورکر از تنسی، جان کورنین از تگزاس، تام کاتن از آریزونا، تد کروز از تگزاس، استیو دینس از مونتانا، جونی ارنست از آیوا، جف فلیک از آریزونا، لیندسی گراهام از کارولینای جنوبی، جیم اینهوف از اوکلاهما، مارک کرک از ایلی نویز، جام مک کین از آریزونا، میچ مک کانل از کنتاکی، باب منندز سناتور دموکرات از نیوجرسی، جری موران از کانزاس، رند پل از کنتاکی، دیوید پردو از جورجیا، جیم ریش از ایندیانا، مارکو روبیو از فلوریدا، بن ساسه از نبراسکا، چاک شومر از نیویورک، تیم اسکات از کارولینای جنوبی، دن سولیوان از آرکانزاس، جان تون از داکوتای جنوبی، تام تیلیس از کارولینای شمالی، پت تومی از پنسیلوانیا، دیوید ویتر از لوئیزیانا.

تا این لحظه سی و شش نماینده هنوز موضع خود را درباره توافق هسته ای ایران اعلام نکرده اند. این افراد عبارتند از: لامار الکساندر از تنسی،‌مایکل بنت از کلرادو،‌ ریچارد بلومنتال از کنتیکت، کوری بوکر از نیوجرسی، ماریا کانتول از واشنگتن، بن کاردین از مریلند، باب کیسی از پنسیلوانیا، بیل کسیدی از لوئیزیانا، تاد کوچران از می سی سی پی، سوران کالینز از مین، کریس کانز از دلاور، مایک کراپو از آیداهو، مایک انزی از وایومینگ، دب فیشر از نبراسکا، کوری گاردنر از کلرادو، چاک گرسلی از آیوا، اورین هچ از یوتا، هیدی هیدکمپ از داکوتای شمالی، دین هلر از نوادا، جان هوون از داکوتای شمالی، جانی ایزاکسون از جورجیا، ران جانسون از ویسکانسین، جیمز لنکفورد از اوکلاهما، مایک لی از یوتا، جو مانچین از ویرجینیای غربی، باربارا میکولسکی از مریلند، شلی مور کپیتو از ویرجینیای غربی، لیزا مارکوسکی از آرکانزاس، گری پیترز از میشیگان، راب پورتمن از اوهایو، پت رابرتز ازکانزاس، مایک راوندز از داکوتای جنوبی، جف سشنز، آلاباما، مارک وارنر از ویرجینیا، راجر ویکر از می سی سی پی، ران وایدن از اورگان.