کد خبر: ۱۰۲۳۸۰
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۳۳۴

عاقبت رد برجام در مجلس

خبرآنلاين نوشت: کميسيون ويژه بررسي برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام، با وجود تعطيلي تابستاني پارلمان، روزهاي پرکاري را مي گذراند اما سوال اينجاست که اگر مجلس به اين توافق راي ندهد چه اتفاقي خواهد افتاد؟

در حالي که کميسيون برجام در حال بررسي متن توافق هسته اي ميان ايران و گروه 1+5 است، نظرات مختلفي درباره چگونگي ورود مجلس به بررسي برجام مطرح مي شود و هر روز اين سوالات مطرح مي شود که اصلا مجلس مي تواند به اين موضوع ورود کند و اين ورود چگونه خواهد بود؟ چرا دولت بايد برجام را به صورت لايحه به مجلس ارائه کند و در نهايت اينکه در صورت رد برجام از سوي نمايندگان مجلس، چه اتفاقي در کشور مي افتد؟

مگر 1+5 برجام را به پارلمانشان بردند که ما ببريم؟
در همين حال روز شنبه هفته جاري حسن روحاني در نشست خبري خود درباره سوالات مطرح شده درباره توافق هسته اي(برجام) پاسخ مبسوطي داد.

رئيس جمهور در اين نشست تصريح کرد: طبق قانون اساسي ، در اصل 125 وقتي يک توافقنامه اي را رئيس جمهور و يا نماينده اش امضا مي کند بايد براي تصويب به مجلس بفرستند. ما که چيزي را امضا نکرديم. آنچه که امروز انجام مي شود درباره معاهده اي است که قبلا ايران پذيرفته است. تمام مذاکرات براي اين است که ما ثابت کنيم که اين اتهامات نارواست و آن ها يک اعتمادي هم نسبت به آينده برنامه هسته اي ايران داشته باشند.

وي در ادامه گفت: در برجام هم آمده است که ايران به صورت داوطلبانه اقداماتي انجام مي دهد و اعضاي گروه 5+1 که متن اين توافق را در پارلمانشان نبردند که ما ببريم. اگر ببريم در پارلمان يک الزامي براي دولت مي شود. در حقيقت کار را براي آن ها انجام داده ايم. به مجلس رفتن معنايش اين است که چيزي که تا الآن رئيس جمهور امضا نکرده و وزير امضا نکرده ، اکنون امضاء کنند. بقيه کشور ها هم تا کنون امضا نکرده اند. چرا مي خواهيم يک فشار حقوقي را به مردم ايران وارد بکنيم. کاملا اصل 125 روشن مي کند که چيزي را که رئيس جمهور يا نماينده اش امضا کرده اند. برجام برنامه اش اين بود که دولت ها به توافق برسند برود شوراي امنيت. شبيه اين را در توافق ژنو هم داشته ايم. آن کوتاه مدت بوده است اين 10 سال است. ما قبلا هم تفاهمات زيادي در زمينه هسته اي داشته ايم، که مجلس نرفته است.

گفتن "نه" به برجام هزينه سنگيني براي طرف هاي مذاکره دارد
اين در حالي است که عباسعلي منصوري آراني، عضو کميسوين بررسي برجام در مجلس است، پيش از اين به خبرآنلاين گفته بود: گفتن "نه" مجلس ايران، کنگره آمريکا و پارلمان اروپا به برجام داراي هزينه هاي سنگين براي طرفين مذاکره است.

وي در پاسخ به اين سوال که اگر مجلس برجام را قبول نداشت، چه مي شود؟ گفت: در اين صورت مجلس به تيم مذاکره کننده اعلام مي کند که قبول ندارم و بعد از آن، اگر اين اتفاق رخ بدهد، ديگر شرايط کاملا متفاوت مي شود و ديگر امکان ندارد اين کشورها دوباره دور هم جمع شوند.

وي تاکيد کرد: چه ما در ايران، چه کنگره آمريکا و چه پارلمان اروپا هر کدام که به "برجام" نه بگويند بايد يک فشار بسيار سنگين را به عنوان هزينه بپذيرند ولي ما نمي خواهيم پيش قضاوت کنيم. کسي در ايران به برجام "نه" نگفته است.

اين نماينده مجلس ادامه داد: مجلس مي تواند بگويد آري، مي تواند بگويد نه. ولي اگر بگويد نه هزينه سنگيني را چه در داخل و چه در خارج بايد بپردازد. همين هزينه را کنگره آمريکا بايد بپذيرد. همين هزينه را پارلمان هاي اروپا بايد بپذيرند. تمام مجالسي که بايد نظر بدهند اگر بخواهند نه بگويند بايد گفتن اين حرف را در قبال يک هزينه سنگين بگويند.

فعلا بحث بر سر رد يا قبول برجام نيست
در همين رابطه، اسماعيل کوثري، عضو ديگر کميسيون برجام در پاسخ به اين سوال که در صورت رد برجام در مجلس چه اتفاقي خواهد افتاد، خاطرنشان کرد: ما جلسات اين کميسيون را ادامه مي دهيم تا بتوانيم اين متن را از همه ابعاد و موضوعات مختلف بررسي کنيم و ان شاء الله نتيجه آن را مشخص کنيم و دقيقا نظر کميسيون ويژه را به صحن علني ببريم و درآنجا هم گزارش داده شود و نظر مجلس به مسئولان قواي کشور منتقل گردد البته فعلا بحث هاي ما در کميسيون راجع به اين که برجام در مجلس تصويب بشود يا نشود نيست بلکه بيشتر بر اساس بررسي همه جانبه است که دقيقا معايب و محاسن اين موضوع استخراج شود و اگر اصلاحاتي بايد در برجام داده بشود، آن را مشخص کنيم .

وي ادامه داد: بايد با تيم مذاکره کننده روي اين موضوعات بحث کنيم تا انشاء الله به نتيجه که رسيديم آنگاه مشخص کنيم بايد چه مراحلي را طي کنيم و اميدواريم که تيم مذاکره کننده که در متن بحث با 1+5 بوده اند، پاسخي قانع کننده به ما بدهند.

نمايند مردم تهران در مجلس در خصوص اينکه تناقض ميان الزام دولت براي ارائه لايحه برجام به مجلس و عدم ورود نمايندگان به جزئيات متن توافق را چگونه حل و فص مي کنيد؟ گفت: لازمه پاسخ به اين سوال همين بحث هايي است که در حال حاضر در کميسيون ويژه برجام انجام مي دهيم تا دقيقا مشخص شود که بايد براي اين موارد چه تصميمي گرفت.

برجام آخر خط نيست/ غربي ها راهي جز مذاکره ندارند
اما محمد حسن آصفري نماينده اراک و عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس پاسخ صريح تري به احتمال عواقب رد برجام در مجلس داده و تصريح کرد: اينکه اگر مجلس اين توافق را تصويب نکند، از حالا نمي شود مشخص کرد چه اتفاقي مي افتد ولي اين را مي توانيم بگوييم که برجام آخر خط نيست که حالا اگر تصويب نشود مشکل خاصي براي کشور ايجاد مي شود. چراکه خود غرب هم مي داند تحريم هايش آن اثري که مي خواسته تا الان گذاشته و نمي تواند ديگر بيشتر از اين اثر خاصي روي جمهوري اسلامي داشته باشد لذا اينکه اتفاقي براي جمهوري اسلامي بيفتد بعيد مي دانيم که بخواهد اتفاق خاصي رخ دهد.

وي تاکيد کرد: در نهايت ، طرف هاي غربي مجبورند که دوباره بنشينند و براي مذاکره و چگونگي حل اين مسئله تصميم گيري کنند و طرف غربي غير از مذاکره کار ديگري نمي تواند انجام دهد يعني آن ها راه ديگري غير از مذاکره و گفتگو با ايران ندارند.

آنهايي که مي گويند دولت بايد برجام را به مجلس بفرستد،هدفشان انتخابات است
ابراهيم نکو، نماينده رباط کريم و عضو کميسيون اقتصادي مجلس نيز داين باره گفت: اگر برجام رد شود بايد منتظر رويکرد ديگري از سوي جوامع بين المللي باشيم و خودمان هم بايد تغيير رويه دهيم. البته به اينکه اين اتفاق مثبت يا منفي است، کاري ندارم و آن بحث ديگري دارد. وي افزود: ولي قطعا اگر برجام رد بشود و مجلس اين اختيار را داشته باشد که برجام را رد کند و دولت نيز مکلف باشد که اين موضوع را "کان لم يکن" اعلام کند، در اين صورت طرف هاي مقابل هم به صورت يکطرفه اقدام به چنين کاري خواهند کرد يعني آن ها هم نسبت به ابطال آن اقدام مي کنند و به هر حال اين موضوع مسائل و پيامدهاي خودش را دارد.

نکو در پاسخ به اسن سوال که اين به معناي فشارهاي بيشتر از سوي جامه جهاني و بازگشت تحريم هاست گفت: اين طبيعي است چون جامعه بين الملل رد برجام از سوي ايران را به عنوان اقدام عليه خود تلقي خواهد کرد.

اين نماينده مجلس خاطرنشان کرد: از سوي ديگر، در صورت اين اتفاق، مجلس هم بايد عوارض ديگري را بپردازد و از نظر مردم و جامعه اي که انتظاردارند وضعيت معيشتي شان بهتر شود، نمايندگان متهم خواهند شد.

وي تصريح کرد: کساني که به دنبال چنين کاري هستند، بيشتر به منافع سياسي خودشان فکر مي کنند و تلاش مي کنند که از اين موضوع به نفع خودشان بهره برداري کنند در حاليکه اساسا نبايد در اين موضوع ورود پيدا کرد بلکه بايد به دولت کمک کرد تا بتواند نسبت به پيشبرد برنامه هاي خود از اين طريق، اقدامات لازم را انجام دهد.

نکو افزود: آنهايي که امروز تهديد مي کنند دولت بايد برجام را به صورت لايحه تقديم مجلس کند، اگر نيت شان بر اين باشد که کليات را تائيد يا رد کنند. بايد در رفتار خود تجديد نظر کنند که تائيدشان مفهوم صوري خواهد داشت و رئيس جمهور بدون اين تائيد مي توانست کارهاي لازم را انجام دهد و در صورت رد آن نيز تمام عوارض آن متوجه مجلس خواهد شد و کاسه و کوزه ها سر مجلس خواهد شکست که اين منطقي نيست و اين افراد از اين اقدام خود منافعي را دنبال مي کنند که بيشتر به انتخابات آتي گره خورده است تا بتوانند حداقل از اين فرصت به نفع خودشان استفاده کنند و در انتخابات، موقعيت بهتري را کسب کنند در حاليکه به نظر مي رسد اين افراد بيشتر در انتخابات بازنده خواهند بود.

برجام در مجلس مسير درستي را طي نکرد
احمد شوهاني نماينده مردم ايلام و عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در اين باره معتقد است که برجام در مجلس مسير درستي را طي نکرد.

وي افزود: ابتدا وقتي دکتر ظريف به مجلس گزارش داد ديگر لازم نبود که رئيس مجلس دستور تشکيل کميسيون ويژه را بدهد چون ما کميسيون تخصصي بررسي اين موضوع را داشتيم و چند جلسه هم با حضور اعضاي تيم مذاکره کننده تشکيل شد اما حالا دوباره از نو تشکيلات جديدي راه انداخته اند و ترکيب آن هم که مشخص است.

وي ادامه داد: سئوال اينجاست که مجلس مي خواهد چه کار کند؟ مگر مجلس از ابتدا در جريان اين توافق و مذاکرات نبود؟ از همان ابتدا يعني حدود 23 ماهي که مذاکرات انجام مي شد، مجلس يا از طريق کميسيون امنيت ملي و يا از طريق گزارشاتي که دکتر ظريف مي داد کاملا در جريان مذاکرات بود و اين طوري نبود که اين توافقنامه به يکباره آمده باشد و مجلس از آن بي خبر باشد.
وي تصريح کرد: اين توافقنامه که هنوز مراحل نهايي خود را هم طي نکرده است، توافقنامه اي نيست که ظريف در خلاء و در پستو و مخفي گاه نوشته باشد. بالاخره اين يک کار جمعي بوده است که هم مجلس و هم شوراي عالي امنيت ملي در جريان آن قرار داشته اند.اين توافقنامه هم يک پکيج است يعني هم آمريکايي ها و هم ايراني ها يا بايد کليت آن را رد بکنند يا بپذيرند و تائيد کنند و مجالس دو کشور حق ورود به جزئيات آن را ندارند.

شوهاني خاطرنشان کرد: دوستان ما از لايحه صحبت مي کنند، فرض کنيد دولت لايحه بدهد و مجلس بخواهد به آن ورود کند، چه اتفاقي مي افتد؟ مخالفين و موافقين صحبت مي کنند . پيشنهاد مي دهند که برخي از بندهاي متن اضافه يا کم بشود در حاليکه در اين صورت اصل قضيه زير سوال است و توافقنامه ديگر باد هواست.

وي ادامه داد: برجام چه به صورت طرح و چه به صورت لايحه به هر صورتي که تبديل به قانون شود، براي دولت الزام آور است و اگر مجلس بخواهد به جزئيات ورود کند توافق نامه قطعا به اين صورتي که الان هست از مجلس خارج نخواهد شد بنابراين اگر مجلس مي خواهد ورود کند بايد در حد يک گزارش باشد که از سوي کميسيون ويژه به صحن ارائه شود و همين کفايت مي کند.

شوهاني تصريح کرد: اگر اين اتفاق در طرف مقابل رخ دهد و برجام در کنگره آمريکا رد شود افکار عمومي عليه آن ها تحريک مي شود به همين دليل اگر در ايران هم اين اتفاق بيفتد افکار عمومي عليه ما تحريک خواهد شد و مي گويند که از ابتدا مشخص بود که اين ها نمي خواستند توافق کنند و در ايران از همان ابتدا روي توافقنامه اجماع وجود نداشته است در حاليکه اگر اين توافق به هم بخورد رقباي منطقه اي ما که خواهان آتش افروزي در منطقه هستند، به خواسته خود مي رسند.