کد خبر: ۱۰۲۴۱۵
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۹۹۰

‌حشره‌اي با دردناک‌ترين نيش جهان ‌+عکس



  حشره‌شناسان توضيح مي‌دهند که چرا گزيده شدن توسط يک مورچه فشنگي چيزي است که احتمالا هرگز از يادتان نخواهد رفت.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، دکتر جاستين اشميت حشره‌شناس و سرپرست تحقيقات موسسه زيستي جنوب‌غرب آمريکا به خوبي با اين نوع درد آشناست. او در حقيقت شاخص درد گزش اشميت (SSPI) را ابداع کرده ‌است که سطوح مختلف درد ناشي از گزش حشرات راسته هيمنوپترا يا بال غشايي‌ها را توصيف و دسته‌بندي مي‌کند.

اين راسته زنبورها، زنبورهاي عسل و مورچه‌ها را در بر مي‌گيرد. از ديدگاه اشميت، دو حشره مورچه فشنگي و گونه‌اي زنبور دردناک‌ترين گزش‌ها را در دنياي حشرات دارند. اين دو حشره تنها جانوراني هستند که در شاخص درد گزش اشميت (SSPI ) بالاترين نمره را کسب مي‌کنند و هر دو در فهرست 25 جانور خشن جهان قرار دارند.

مورچه‌هاي فشنگي علي‌رغم جثه بزرگ‌شان که به بيش از سه سانتيتر مي‌رسد، بسيار سريع هستند و مي‌توانند با پاهايشان به هر چيزي بچسبند.

نيش اين مورچه‌ها درست مثل درد ناشي ازفرو رفتن گلوله تفنگ در بدن است. اين تجربه بسيار سريع و آني است. درد به طور موجي پيش مي‌رود و به تدريج تا حد يک درد سوزانده افزايش مي‌يابد و مثل اين است که يک سونامي درد از انگشت شما که توسط مورچه گزيده شده آغاز شود. اين درد به مدت 12 ساعت ادامه دارد و به صورت موجي کم و زياد مي‌شود. اين محقق اين درد را دردي مشقت‌بار توصيف مي‌کند.

اين درد، منطقه‌اي است و تاثيري بر قلب يا شش‌ها بر جاي نمي‌گذارد. افراد بومي بيش از هزاران بار توسط اين حشرات گزيده مي‌شوند و هيچ يک از آنها از اثرات ناخوشاند اين نيش در طولاني مدت گزارشي ارائه نکرده‌اند.

اين مورچه يک گونه اجتماعي است که در کلوني‌هايي متشکل از 1000 تا 3000 مورچه زندگي مي‌کند. آنها از کلوني خود دفاع مي‌کنند.

زنبور نيز يک زنبور سرباز است و هدف آن از نيش زدن فراري دادن شکارچي‌هاست. در واقع او فقط مي‌خواهد از چنگال حيوانات شکارچي فرار کند. به همين منظور لازم است که درد ناگهاني را به بدن موردنظر وارد کند.

تجربه نيش زنبور نيز شبيه قدم زدن در زير يک خط الکتريکي با ولتاژ بالا در يک طوفان باد است. ناگهان يک تندباد سريع اين خط را پاره مي‌کند و خط روي بازوي شما مي‌افتد. در اين حالت 20 هزار ولت به طور يکباره از بدن شما عبور مي‌کند. درد اين گزش کاملا شبيه برق‌زدگي است و مثل مورچه‌هاي فشنگي يک درد موجي نيست. از لحاظ زيست‌شناسي زنبور نيازي به ايجاد درد موجي در شکارچي‌اي که به آن حمله مي‌کند ندارد، زيرا فقط به دنبال راهي است که شکارچي را فراري داده و خودش از مخمصه فرار کند. درد ظرف دو تا سه دقيقه افزايش پيدا مي‌کند اما آن قدر دردناک است که هرگز متوجه گذشت زمان نمي‌شويد.

*ايسنا