کد خبر: ۱۰۲۴۲۴
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۶۰۸

دردهاي خطرناک کدام دردها هستند؟

  نبايد اجازه دهيد که هر درد، گرفتگي، يا تير کشيدني شما را به حدي نگران کند که آمبولانس خبر کنيد.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، اما درد هايي هستند که ناگهاني و يا همراه با تب به سراغ تان مي آيند که نبايد از کنارشان سرسري عبور کنيد. با ما در ادامه ي مطلب همراه باشيد تا ببينيد چگونه ابي کافي متخصص درد و دکتر هومن دانش از بيمارستان ماونت سيناي نيويورک به شما توضيح مي دهند که چگونه متوجه شويد برخي درد ها، هر چقدر کوچک، نيازمند توجه فوري هستند.

نبايد اجازه دهيد که هر درد، گرفتگي، يا تير کشيدني شما را به حدي نگران کند که آمبولانس خبر کنيد. اما درد هايي هستند که ناگهاني و يا همراه با تب به سراغ تان مي آيند که نبايد از کنارشان سرسري عبور کنيد. با ما در ادامه ي مطلب همراه باشيد تا ببينيد چگونه ابي کافي متخصص درد و دکتر هومن دانش از بيمارستان ماونت سيناي نيويورک به شما توضيح مي دهند که چگونه متوجه شويد برخي درد ها، هر چقدر کوچک، نيازمند توجه فوري هستند.

درد تيز ميان تيغه هاي شانه
احتمالا: سکته ي قلبي

نزديک ۳۰ درصد افرادي که سکته ي قلبي مي کنند، فشار سينه ي متداول را احساس نمي کنند. درد ميان تيغه ي شانه ها مانند درد آرواره، کمبود نفس و تهوع، ميان زنان متداول است. اگر اين نشانه ها را داريد (به احتمال زياد بيش از يک بار)، نياز فوري به مراقبت داريد.
درد عضلاني مانند يک درد مبهم است. سکته ي قلبي بيشتر مانند شروع ناگهاني تيز است. به اورژانس زنگ بزنيد. خودتان رانندگي نکنيد. منتظر آمبولانس باشيد چون در آن وسايل ترياژ فوري موجود است.

سردرد صاعقه اي
احتمالا: آنوريسم، که يک منطقه بالن مانند در شريان است.
اکثر ما تجربه ي سردرد هاي خفيف يا ملايم را داريم که معمولا با مسکن هاي معمولي قابل درمان است. اما اگر دچار بدترين سر درد عمرتان شديد که به يکباره حمله کرد، به اورژانس زنگ بزنيد. باز هم، خودتان رانندگي نکنيد.
چگونه بفهميم که ميگرن نيست؟ با ميگرن احساس تهوع داريد، به نور و صدا حساس مي شويد و درد به آرامي شديد مي شود.
خونريزي در مغز به دليل آنوريسم پاره شده خيلي متداول نيست، اما هنگامي که اتفاق بيفتد، اقدام سريع کليدي است. جراحان با بستن نقطه ي ضعيف مي توانند جان تان را نجات دهند. اگر در جا درمان نشويد، ممکن است جان تان را از دست بدهيد. خطر بزرگ اين است که شريان پاره شود و شروع به خونريزي داخل مغزتان کند، درمان اين حالت، در صورت امکان، بسيار دشوار خواهد بود.
براي چنين دردهاي ناگهاني و شديد، آسپيرين مصرف نکنيد، چرا که باعث رقيق شدن خون و افزايش شدت خونريزي مي شود.

درد مبهم معده به سمت راست و پايين شکم

احتمالا: آپانديس

اين درد معمولا از ميان معده آغاز و به آرامي به سمت راست حرکت مي کند. اگر آپانديس بترکد، با پخش شدن باکتري درون گردش خون تان و عفوني نمودن تمام بدن، مشکل خطرناکي ايجاد مي نمايد. اگر اين درد را احساس نموديد، سريعا به اورژانس برويد.
معمولا با آپانديس، فشردن معده به داخل به اندازه ي سريع رها نمودنش درد ناک است. آزمايش ديگر استفاده از ماهيچه ي اساسي کيسه صفرا است: زانوي تان را به آغوش بکشيد و از کسي بخواهيد تا با مقاومت به پايين فشار تان بدهد. اگر در اين حالت درد تان گرفت، نشانه ي آپانديس تحريک شده است، که بايد بررسي شود.

دندان درد که بيدار تان کند
احتمالا: دندان قروچه

دندان قروچه ي مداوم باعث التهاب عصب درون دندان و از بين رفتن ميناي آن مي شود. ممکن است حتي باعث ترک خوردن دندان و کشيدن آن شويد. با دندان پزشک تان تماس بگيريد تا وي مشکل تان را پيدا کند. مشکلات ايجاد شده توسط دندان قروچه که منشا اصلي اکثر آنها استرس است، مي تواند با استفاده از محافظ دندان هنگام خواب برطرف شود.
بسياري از افراد در شب دندان قروچه مي کنند. هنگام معاينه ي سالانه، دندان پزشکتان مي تواند به شما بگويد که آيا به محافظ دندان احتياج داريد يا خير.

درد در اواسط کمر همراه با تب
احتمالا: عفونت کليوي

تصور نکنيد که تب، تهوع و کمر درد تان تنها يک ويروس معده است. اين حالت هنگامي اتفاق مي افتد که باکتري هايي که به دستگاه ادراري نفوذ مي کنند، در کليه ها پخش شده و عفونت را شديد تر مي نمايند. ممکن است با علائم عفونت ادراري، مانند درد هنگام ادرار، شروع شود اما اکثر مردم در جا متوجه نمي شوند. مطمئنا نياز به آنتي بيوتيک داريد، پس هر چه سريع تر با پزشک تان تماس بگيريد.
زنان بيشتر در معرض ابتلا به عفونت ادراري، که زمينه ساز عفونت کليوي است، قرار دارند. اگر عفونت کليوي درمان نشود، ممکن است کليه هاي تان از کار بيفتند. اما معمولا آن قدر دردناک است که مردم از کنار آن به سادگي عبور نمي کنند.

گرفتگي قاعدگي که با مصرف دارو بهتر نمي شوند
احتمالا: آندومتريوز

اگر مسکن هاي معمولي کمک نمي کنند، اين شرايط (که در آن پوشش داخلي رحم در جايي ديگر رشد مي کند) مقصر است. . اندومتريوز مانع باروري، و رايج است. ۴۰ تا ۶۰ درصد زناني که عادت ماهيانه ي دردناک دارند، به اين بيماري دچار هستند.
مگر در مواردي که شما براي باردار شدن تلاش مي کنيد، دکتر تان مي تواند براي تان قرص هاي ضد بارداري تجويز کند. اگر درد ادامه داشت، ممکن است نياز داشته باشيد که بافت را با جراحي خارج نماييد.

يک نقطه حساس در ساق پا
احتمالا: ترومبوز عمقي وريد

اگر يک ناحيه ي کوچک در پاي تان درد ناک است، ممکن است ترومبوز عمقي وريد داشته باشيد که يک لخته خون در رگ هاي در عمق است. نقطه ممکن است قرمز، گرم و به تماس حساس باشد. ترومبوز عمقي وريد هنگامي رخ مي دهد که قرص ضد بارداري مصرف کنيد يا يک سفر طولاني در هواپيما يا ماشين داشته باشيد. اگر پاي تان خيلي متورم نيست و درد به آرامي بيشتر نمي شود، مي توانيد به جاي مراجعه به اورژانس، چند روز صبر کنيد تا پزشکتان را ببينيد. لخته ي خون ممکن است بزرگ شود، بترکد و يا به سمت ريه ها حرکت کند و مانع جريان خون شود.
ممکن است به قلب تان برود و باعث سکته ي قلبي شود، ممکن است به مغز رود و باعث سکته ي مغزي شود.