کد خبر: ۱۰۲۴۳۲
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۲۰۶

العرب مدعی شد: ایران و عربستان در عمان وارد مذاکراتی جدی شده اند

خبرهایی به رئیس مجلس لبنان رسیده مبنی بر اینکه ایران و عربستان مشغول گفتگوهای جدی هستند و بر همین اساس نیز، رئیس مجلس لبنان گفتگوهای طرف های لبنانی را خواستار شده است.
الاخبار نوشت: خبرهایی به رئیس مجلس لبنان رسیده مبنی بر اینکه ایران و عربستان مشغول گفتگوهای جدی هستند و بر همین اساس نیز، رئیس مجلس لبنان گفتگوهای طرف های لبنانی را خواستار شده است.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، این روزنامه نوشت: جریان های سیاسی لبنان، به دنبال طناب نجات برای حل بحران این کشور می گردند. جریان المستقبل از فروپاشی ساختار داخلی خود بسیار نگران است و همین مسئله باعث شد، سعد حریری، سریعا به درخواست نبیه بری، رئیس مجلس لبنان مبنی بر مذاکره گروه های لبنانی پاسخ دهد. حریری که، پیشتر خواسته های بسیاری را مطرح و با هرگونه مذاکره ای قبل از انتخاب رئیس جمهور مخالفت کرده بود، اکنون موضع خود را تغییر داد و شنبه گذشته موافقت خود را با مذاکره اعلام کرد، آنهم بدون اینکه همپیمانان یا حتی برخی رهبران جریان المستقبل را در جریان بگذارد. همچنین المستقبل پذیرفته است، بر سر میز مذاکره موضوع سلاح حزب الله یا راهبرد دفاعی آن مطرح نشود و اسمی هم از توافق بعبدا به میان نیاید؛ توافقی که حزب الله پیشتر بر آن اصرار می‌کرد.

میشل عون، رئیس جریان ملی آزاد لبنان نیز مخالف چانه زنی بین فرماندهی ارتش و رئیس جمهوری است،‌ به این باور رسیده که نباید با اکثریت نیروهای سیاسی درگیر شد و بازکردن باب مذاکره ضروری است، آنهم قبل از اینکه خسارت های زیادی به بار آید.

به نوشته الاخبار، در زمانی که به نظر می‌اید نیروهای سیاسی لبنان برای نشستن پشت میز مذاکره تلاش می‌کنند، منابع آگاه در جریان هشت مارس خبر می‌دهند، آمریکایی ها تلاش می‌کنند از ناتوانی نهادهای حاکمیت در لبنان بهره برداری و اوضاع را به سمت انتخاب همراه با عجله، رئیس جمهور پیش ببرند.

در پایان این گزارش آمده است: علاوه بر ناکامی نهادهای سیاسی در لبنان و اعتراض های مردمی برای حل بحران لبنان، درخواست نبیه بری، برای مذاکره گروه های مختلف در این کشور به اطلاعاتی تکیه که به گفتگوی های جدی ایران و عربستان مربوط می‌شود؛ گفتگوهایی که اخیرا در مسقط آغاز شده است، اما برخی منابع هشت مارس، در صحت این اطلاعات تردید دارند و اشاره می‌کنند هیچگونه گفتگوی جدی بین ایران و عربستان آغاز نشده است بلکه برعکس روابط بین این دو کشور رو به مشتنج شدن پیش می‌رود.