کد خبر: ۱۰۲۴۳۴
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۰۴۶

طوفان در تهران و 8 استان دیگر

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی از کاهش دما در برخی نقاط ، بارش شدید باران در 10 استان، و تاثیر تشکیل توده گرد و خاک عراق در برخی استان‌های کشور خبر داد و گفت: وقوع طوفان تندری، رگبار موقتی باران و وزش باد شدید و گرد و خاک امروز سه شنبه برای تهران و 8 استان کشور پیش‌بینی می‌شود.

احد وظیفه با اشاره به کاهش دما در نیمه شمالی بویژه سواحل دریای خزر، گفت: بر اساس نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، طی امروز (سه‌شنبه) برای استان‌های واقع در غرب، شمال غرب، سواحل شمالی، مرکز، پاره‌ای از مناطق جنوب غرب و استان‌های واقع در البرز، مرکزی و پاره‌ای از مناطق شرق و شمال شرق، ابرناکی، بارش باران، گاهی رعد و برق و وزش باد و در مناطق مستعد بارش تگرگ پیش‌بینی می‌شود.

وی با بیان اینکه در شمال شرق کشور طی روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه 11 و 12 شهریور، شاهد کاش دما خواهیم بود، اظهار کرد: در روز چهارشنبه ناپایداری‌ها در سواحل دریای خزر و پاره‌ای از مناطق شمال شرق و شرق کشور ادامه خواهد داشت. شدت بارش‌ها امروز در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان،‌ زنجان،‌ اردبیل، گیلان،‌ مازندران،‌ گلستان و مناطق شمالی استان‌های سمنان و خراسان شمالی پیش‌بینی می‌شود.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با اشاره به مواج بودن دریای خزر در روزهای سه‌شنبه و روز چهارشنبه، گفت: طی سه روز آینده برای شرق کشور وزش باد و در پاره‌ای نقاط گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود که در منطقه زابل، با طوفان گرد و خاک همراه خواهد بود. همچنین طی امروز و فردا در استان‌های سمنان،‌ اصفهان، قم و تهران وزش باد شدید،‌ همراه با گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود.

وی همچنین به تشکیل توده گرد و خاک بر روی کشورعراق اشاره و تاکید کرد: امروز برای استان‌های واقع در نوار غربی کشور پدیده گرد و خاک و کاهش دید افقی پیش‌بینی می‌شود. در روز پنج‌شنبه نیز بارش باران،‌ گاهی رعد و برق و وزش باد در مناطق مرکزی دریای خزر و پاره‌ای از مناطق استان‌های هرمزگان و کرمان پیش‌بینی می‌شود.

وظیفه در ادامه با اشاره به وضعیت هوای پایتخت گفت: آسمان تهران امروز، نیمه ابری تا ابری، در پاره‌ای نقاط رگبار و رعد و برق و باد و گرد و خاک با بیشترینه و کمترینه دمای 31 و 24 سانتیگراد است. همچنین آسمان این شهر در روز چهارشنبه، کمی ابری تا نیمه ابری، در ارتفاعات بارش پراکنده، با رعد و برق و وزش باد و در روز پنج‌شنبه، کمی ابری تا نیمه ابری، گاهی وزش باد با بیشینه و کمینه دمای 31 و 21 و 32 و 20 درجه سانتیگراد خواهد بود.

مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گفت: با توجه به پیش‌بینی وقوع طوفان تندری، رگبار موقتی باران و وزش باد شدید و گرد و خاک در مناطقی از شمال غرب و دامنه‌های جنوبی البرز برای امروز سه شنبه بارش باران در سواحل دریای خزر و احتمال آب گرفتگی معابر عمومی، سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌ها، مه‌آلودگی و کاهش دید و اختلال در تردد جاده‌های کوهستانی در شمال استان‌ زنجان، گیلان، مازندران، گلستان، قزوین، البرز و تهران، شمال سمنان و خراسان شمالی پیش بینی می‌شود.

وی همچنین در ادامه افزود: همچنین با توجه وقوع طوفان تندری، رگبار موقتی باران و وزش باد شدید و گرد و خاک احتمال آب‌گرفتگی و سیلاب در روز چهارشنبه نیز در استان‌های گلستان، شمال سمنان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی وجود دارد.

وظیفه با اشاره به اینکه بررسی داده‌ها و تصاویر دریافتی از ماهواره‌های هواشناسی بیانگر نفوذ توده گرد و خاک به غرب و برخی مناطق جنوب غرب کشور است، گفت: این توده سبب کاهش دید افقی و کیفیت هوا در استان‌های کرمانشاه، ایلام، خوزستان خواهد شد. از اینرو توصیه می‌شود جهت پیشگیری از اثرات مضر گرد و خاک از ترددهای غیرضروری در فضای باز خودداری شود.

*ایسنا