کد خبر: ۱۰۲۴۵۰
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۳۵
نيويورک تايمز:

جنگ اردوغان عليه کردها براي افزایش در قدرت

  روزنامه نيويورک تايمز در سرمقاله خود ادعا کرده است، رئيس‌جمهور ترکيه در اقدامي آشکار براي دستيابي به آرزوهايش در تداوم حضور در قدرت و افزايش آن، مجدداً آتش جنگ با حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) را برافروخته است.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir) به نقل از روزنامه تودي زمان، آمار کشته‌ها در جريان خشونت‌هاي جاري در ترکيه طي يک هفته اخير با مرگ ده‌ها تن از نيروهاي ترکي و شبه‌نظاميان پ‌ک‌ک در ناآرامي‌ها شديداً افزايش يافته و تنش‌ها را پيش از انتخابات زودهنگام يکم نوامبر در اين کشور عضو ناتو تشديد کرده است.

در حال حاضر بسياري از مردم ترکيه از جمله اقوام افرادي که در اين درگيري‌ها کشته شده‌اند، معتقدند جنگ جاري ترفند حزب عدالت و توسعه براي تضمين دستيابي مجدد به اکثريت مطلق پارلمان در انتخابات آتي است.

نيويورک تايمز در سرمقاله روز گذشته خود اذعان کرد که «رهبران سياسي در برخي شرايط به زعم خود حساس از تاکتيک‌هاي منحرف‌کننده براي بازگرداندن شانس و اقبال عمومي به خود بهره مي‌برند. اردوغان نيز اکنون درگير نبردي مذبوحانه براي ماندن در قدرت با از دست دادن اکثريت مطلق پارلمان براي تشکيل دولت تک‌حزبي است.

اين روزنامه درباره اقدامات اخير رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور ترکيه در تلاش براي بهبود حقوق اقليت کردها و آغاز روند صلح با آنها اينچنين توضيح مي‌دهد: تمامي اين سياست‌ها به نظر مانند تاريخ باستان مي‌ماند. اکنون هواپيماهاي جنگي ترکيه حمله به مواضع کردها در شمال عراق را به عنوان مامن کردهاي جدايي‌طلب آغاز کرده‌اند.

بهانه آغاز اين درگيري‌ها قتل دو مامور پليس بود. نويسنده در مقاله نيويورک تايمز در اين باره گفته است: اردوغان غير از جنگ راه‌هاي ديگري هم مي‌توانست براي جبران اين مساله بيابد.

هواپيماهاي جنگي ترکيه حملات هوايي متعددي را در داخل و شمال عراق انجام داده‌اند و کمپ‌هاي پ‌ک‌ک را به گفته اردوغان در تلاشي براي «ريشه‌کن کردن تروريست‌ها يک بار براي هميشه» هدف قرار داده‌اند. خبرگزاري دولتي آنادولو روز يکشنبه در گزارشي ادعا کرد که حدود 950 تن از شبه‌نظاميان پ‌ک‌ک طي عمليات دولت در يک ماه اخير کشته شده‌اند که تنها 110 تن آنها در ترکيه بوده‌اند. دست‌کم 70 تن از نيروهاي امنيتي ترکيه نيز طي هفته‌هاي اخير کشته شده‌اند.

سطح فعلي خشونت‌ها از زمان روي قدرت آمدن عدالت و توسعه در سال 2002 در بالاترين ميزان خود قرار دارد. رسانه‌هاي دولتي و ارتش ترکيه گزارش داده‌اند که دست‌کم 24 حمله از سوي شبه‌نظاميان پ‌ک‌ک تنها در يک روز انجام شده است که طي آنها دست‌کم چهار غيرنظامي از جمله يک پسر 12 ساله و سه مامور پليس کشته شده‌اند. اين خشونت‌ها پس از سه سال وقفه در درگيري بين دولت‌ و کردها صورت مي‌گيرند؛ سه سالي که طرفين درگير مذاکرات صلح بودند.

در ادامه سرمقاله نيويورک تايمز همچنين آمده است: اردوغان مدت‌ها پيش از اين و در ماه ژوئن بر روي کردها براي دستيابي به اکثريت مطلق پارلمان حساب کرده بود. اردوغان اميدوار بود با به دست آوردن مطلق پارلمان سرانجام خواهد توانست قانون اساسي را تغيير دهد و قدرت بيشتري براي رياست‌جمهوري ايجاد کند. پيروزي غيرقابل پيش‌بيني و شگفتي‌آور حزب حامي کردهاي دموکراتيک خلق اما با وعده مسدود کردن تلاش‌هاي اردوغان براي افزايش قدرت رياست‌جمهوري، نقشه‌هاي اردوغان را نقش برآب کرد. يالچين اکدوغان، مشاور اردوغان خاطرنشان کرده است که اين وعده عامل اساسي در تعليق مذاکرات صلح بوده است. اردوغان نيز اعلام کرده است، روند صلح بايد متوقف بماند.

نويسنده سرمقاله نيويورک تايمز نوشته خود را اينچنين ادامه داده است: با وجود اقدامات گسترده اردوغان در کمپين‌هاي انتخاباتي، حزب دموکراتيک خلق با به دست آمدن آراي بالا توانست مانع از دستيابي حزب عدالت و توسعه به اکثريت مطلق پارلمان شود.

تلاش‌هاي 45 روزه براي تشکيل دولت ائتلافي به شکست انجاميد و راه را براي برگزاري انتخابات زودهنگام در يکم نوامبر هموار کرد. نويسنده سرمقاله نيويورک تايمز ادعا مي‌کند، همزمان با تجديد حملات نظامي، اردوغان به نظر مي‌رسد شديداً از ناسيوناليست‌ها خواسته تا با خودمختاري کردها مخالفت کنند.

در سرمقاله اين روزنامه آمده است: او درباره افزايش قدرت جدايي‌طلبان که متحدانشان در سوريه به متحدان نزديک و موثر آمريکا در مبارزه عليه داعش تبديل شده‌اند، نگران است. او همچنين از تلاش بيشتر کردها براي ايجاد کشور وحشت دارد.

به گفته سرمقاله در نيويورک تايمز با وجود توافق آمريکا و اردوغان براي استفاده هواپيماهاي واشنگتن از پايگاه اينجرليک، اولويت اصلي اردوغان مبارزه با جدايي‌طلبان داعش است.

اين روزنامه از دولت آمريکا مي‌خواهد تا از نفوذش در منطقه براي توقف اين جنگ و از بين بردن بهانه‌هاي اردوغان براي ادامه اين عمليات نظامي که جنگ عليه داعش را دشوارتر کرده است، استفاده کند.

*ايسنا