کد خبر: ۱۰۲۴۵۲
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۷۱

خطر سم در کمين ليموترش و مرکبات ايراني

  رييس سازمان حفظ نباتات گفت: قيمت پايين سم، کشاورزان را وادار به استفاده براي محصولات خود مي‌کنند که در ايران سالانه ۲۵ هزار تن سم مصرف مي‌شود.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، محمدعلي باغستاني، امروز (سه شنبه) در ششمين همايش بين المللي علوم علف‌هاي هرز ايران اظهار کرد: امسال دهمين سالگرد همايش علوم علف‌هاي هرز ايران است که در سال 1384 براي اولين بار برگزار شد.

وي با اشاره به اينکه بايد علف‌هاي هرز و گياه پزشکي مورد توجه باشد، افزود: با انديشمندان و محققاني که در ايران داريم پيشرفت‌هاي زيادي کرده‌ايم.

رييس سازمان حفظ نباتات تصريح کرد: کارهاي که در اين راستا دانشگاه‌ها، کشاورزان و دستگاه‌هاي اجرايي بايد انجام دهند امنيت غذايي، توليد غذا به اندازه کافي، سلامت محصول و کيفيت و در دسترس بودن همه است.

باغستاني ادامه داد: طبق برنامه فاو در سال ۲۰۵۰ بايد نياز بيش از نيمي از جمعيت دنيا تامين شود که متاسفانه کشور ايران پيشرفتي نداشته است.
وي با اشاره به اينکه ۸۴۰ ميليون نفر در در دنيا گرسنه هستند، که ۸۰۰ ميليون نفر در کشور‌هاي در حال توسعه از گرسنگي رنج مي‌برند، تاکيد کرد: در ايران ۲۵ درصد از ناامني غذايي، ۲۰ درصد کمبود انرژي و بيش از ۵۰ درصد از کمبود ويتامين‌ها رنج مي‌برند.

رييس سازمان حفظ نباتات با بيان اينکه توزيع غذا منابع غذايي افزايش داشته است اما در دسترس همه نبوده است، اظهارکرد: شيوع کمبود ويتامين‌ها در زنان باردار ۹۱ درصد و در نوجوانان بيش از ۷۶ درصد است.
باغستاني با بيان اينکه بيابان را مشکلي است که ايران را تهديد مي‌کند تصريح کرد: به علت تغيير اقليم آب و خاک را از دست مي‌دهيم در حاليکه تغيير اقليم در همه دنيا مشکلي به وجود نياورده است.

خطر در کمين ليموترش و مرکبات ايراني
وي با اشاره به اينکه افزايش تعداد نسل آفات در ايران و وابستگي به علف کش‌ها زياد شده است افزود: در نتيجه مقاومت در گياهان و بيماري‌ها شکسته شده و حشراتي که ناقل بيماري‌ها و حامل بيماري‌هاي ويروسي هستند در ايران زياد مي‌شود.

رييس سازمان حفظ نباتات با اشاره به اينکه خطر در چند سال آينده ليموترش و مرکبات را در ايران تهديد مي‌کند، ادامه داد: ۷۶ درصد مرگ و مير‌ها در دنيا به علت بيماري‌هاي غير ويروسي و واگيردار است که ۲۸ ميليون نفر را تلف مي‌کند.

وي تصريح کرد: سه چهارم بيماري‌هاي غير واگيردار مانند؛ سرطان، ديابت، معده و قلبي و عروقي در کشورهاي در حال توسعه وجود دارد که بالا‌ترين مرگ و مير را بيماري‌هاي قلبي و عروقي و سرطان در ايران دارد.

۲۰ عامل سرطاني در دنيا غذاي ناسالم است
رييس سازمان حفظ نباتات با بيان اينکه ۲۰ عامل سرطاني در دنيا غذاي ناسالم است، گفت: سرطان معده بدليل استفاده بيش از حد از سمومي موجود مواد غذايي ايجاد مي‌شود.
باغستاني ادامه داد: عامل بعدي مرگ و مير سوء تغذيه‌ها هستند که از سنين کودکي شروع مي‌شوند و که اين امر در کشور بالا است.


وضعيت نامطلوب مصرف ميوه و سبزيجات در ايران
وي با اشاره به رژيم غذايي نمک اشاره کرد و افزود: به ازاي هر انسان به طور متوسط ۳۲۰ گرم نمک در نان وجود دارد که در ايران نزديک به ۵. ۵ تا ۶ گرم يعني سه برابر نياز بدن، مردم نمک مصرف مي‌کنند.
رييس سازمان حفظ نباتات ادامه داد: با وجود کمبود ويتامين‌ها در بين مردم مصرف ميوه و سبزيجات در ايران از وضعيت خوبي برخوردار نيست.

ثبت ۱۹۰۶ آفت‌کش در کشور
باغستاني با اشاره به ثبت ۴۳ آفت‌کش و حشره‌کش در تيرماه امسال، يادآور شد: در ايران ۱۹۰۶ افت‌کش به ثبت رسيده که از تنوع زياد برخوردار است.

وي اظهارکرد: قيمت پايين سم، کشاورزان را وادار به استفاده براي محصولات خود مي‌کنند که در ايران سالانه ۲۵ هزار تن سم مصرف مي‌شود.

رييس سازمان حفظ نباتات با بيان اينکه چين و هندوستان وارد کننده اصلي سم در ايران هستند، گفت: مديريت تلفيقي، مسئوليت‌پذيري زيست محيطي، معقوليت اجتماعي، حساسيت اکولوژيکي، پايداري اقتصادي، توليد ايمن و کيفيت غذا اساسي‌ترين کارهايي است که بايد در ايران انجام شود.
*ايسنا