کد خبر: ۱۰۲۴۸۳
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۶۶۳

ورود روحانی به منطقه فراموش شده عربی

ایران بر اساس منافع خود به دنبال باز کردن صفحه جدیدی در روابط با کشورهای مغرب عربی است.
روزنامه العرب نوشت ایران بر اساس منافع خود به دنبال باز کردن صفحه جدیدی در روابط با کشورهای مغرب عربی است.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، این روزنامه چاپ لندن در مقاله خود تحت عنوان « سفر ظریف به مغرب عربی » به قلم امین بن مسعود نوشت: امروز « ایران روحانی » به دنبال باز کردن صفحه جدیدی از روابط دیپماتیک،‌ بر مبنای ورود به فضای ژئوپولیتیک است که مقامات قبلی ایران آن ( فضا ) را « منطقه فراموش شده » قلمداد می کردند. سفر ظریف به مغرب عربی ،‌ یکی از نادرترین سفرهایی است که رئیس دیپلماسی ایران آن را صورت می دهد. نگاه تهران همیشه به سمت خاورمیانه بوده است چون عمق ژئوراهبردیش بر اساس احزاب سیاسی و طیفهای حزبی شیعه بوده است که در لبنان ،‌ یمن و عراق مستقر هستند و تهران به خاطر این گروهها توانسته است جای پای محکمی در منطقه برای خود ایجاد کند و در تمامی پرونده های منطقه ، مهره اصلی قلمداد شود.

نویسنده با اشاره به این که حضور اقتصادی ایران در بخش جنوبی قاره آفریقا بعد از سفرهای محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری پیشین تقویت شده است می افزاید ورود ایران به قاره آفریقا به سبب دو واقعیت حتمی بود: اول به سبب رقابت با اسرائیل و دیگری به این سبب که حضور ایران در این قاره به دلیل ملاحظات مختلف سیاسی ،‌فرهنگی و راهبردی شامل بخش شمالی آن که کشورهای مغرب عربی حضور دارند نمی شد.

نویسنده با اشاره به این که ایران در این مهم ،‌در صدد استفاده از توافق هسته ای اش به عنوان شریک غرب در کشورهای مغرب عربی است می افزاید این توافق زمینه ورود ایران را به مناطق تحت نفوذ اقتصادی کشورهای بزرگ اروپایی در قاره آفریقا فراهم کرده است. نویسنده با بیان این که همزمانی سفر ظریف به کشورهای مغرب عربی با زودودن شعارهای « مرگ بر آمریکا » از خیابانهای تهران، تصادفی نبوده است و این سفرها بر اساس منافع ایران و منافع اقتصادی این کشور صورت گرفته است می افزاید سفر ظریف به این کشورهای آفریقائی به منزله دراز کردن دست برای همکاریهای اقتصادی مشترک و باز شدن بازارهای ایران به روی کالاها و تجار این کشورهاست و در مقابل بازار این کشورها هم به روی ایران باز می شود . علاوه بر اینها از آن جائی که ایران به دنبال یک بازار کوچک در آفریقا نیست و خواستار تمامی بازارهای این قاره است سفر ظریف به تمامی این کشورها به استثنای لیبی صورت می گیرد و احتمال دارد او با برخی از مقامات لیبی هم در تونس و یا مغرب ملاقات کند.