کد خبر: ۱۰۲۵۹۷
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۹۹۹

فاز جدید تحریم خودروهای داخلی!

وزیر صنعت اخیرا فعالان و حامیان " کمپین نخریدن خودروی ساخت داخل" را به باد انتقاد گرفت و البته الفاظی بسیار تند و بی سابقه ای را هم متوجه آنها کرد . این اظهارات نعمت زاده در واکنش به موج اعتراضی شکل گرفته به دلیل بی کیفیت بودن خودورهای داخلی ، در فضای مجازی جنجال‌ها و حاشیه‌های زیادی را هم به راه انداخته است.

سخنان این مقام مسئول درواکنش به کمپین مذکور ، آنقدرعجیب وغیرقابل انتظار بود که با وجود گذشت چند روز از آن ، کماکان در صدر اخبار و گزارش‌های رسانه‌های مختلف قرار دارد و البته در شبکه‌های اجتماعی نیز بازتاب زیادی داشته است.

دراین بین، پس از اظهارات وزیر صنعت ، خبرنگار ما تحرکات و واکنش‌های " فعالان کمپین نخریدن خودرو ساخت داخل " را رصد کرده و ظاهرا پس از انتقاد شدید نعمت زاده نسبت به موضوع تحریم خودروی ساخت داخل ، در مقابل نیز فعالان این کمپین خواستار تحریم جدی تر محصولات خودروی داخلی تا زمان تسلیم شدن مدیران و حامیان آن در مقابل خواسته‌های مردمی‌شدند.

ادامه تحریم تا زمانی که خواسته‌های مردم برآورده شود

در اینباره یکی از فعالان کمپین مذکور با اظهار تعجب از اظهارات وزیر صنعت در خصوص اعتراض مردم نسبت به کیفیت خودروهای ساخت داخل در گفتگو با آفـتاب یزد، گفت: متاسفانه بر خلاف انتظاراتی که از وزیر صنعت برای حمایت از خواسته‌های مردم در مقابل مدیران خودروسازی داشتیم ، اما شاهد بودیم که در نهایت بازهم حمایتی غیر منطقی از خودروسازان به عمل آمد.
وی با بیان اینکه سالیان طولانی است که مردم نسبت به کیفیت خودروهای داخل اعتراض جدی دارند، توضیح داد: این رویه خودروسازان در تولید محصولات بی کیفیت سبب شده تا خسارت‌های جانی بی شماری گریبان گیر خانواده‌های ایرانی شود که در نهایت پس ازسال‌ها تحمل این وضعیت بالاخره صبر مصرف کنندگان به سر آمد.
این عضو کمپین "نه به خودروهای ساخت داخل"، ادامه داد: قطعا جان یک فرد اهمیت زیادی دارد و کسانی که به دلیل عملکرد خود آن را به مخاطره می‌اندازند باید مورد مواخذه قرار گیرند نه اینکه از آنها حمایتی بی دریغ شود.

وی افزود: قطعا حمایت از تولید داخلی و اشتغال موضوع بسیار مهمی‌است که هیچ کس نباید در صدد ضربه زدن به آن باشد اما در مقابل اگر برخی تولیدات داخلی باعث خسارت مالی و جانی به شهروندان شود دیگر نمی‌توان به بهانه حمایت از تولیدات و صنایع داخلی از آن دفاع کرد.

وی با بیان اینکه" کیفیت پایین خودروهای داخلی به دلیل سوء مدیریت در شرکت‌های خودروسازی داخلی است"، خاطرنشان کرد: متاسفانه درچند سال اخیرشاهد بوده ایم که درمقابل اعتراضات مردم نسبت به خودروهای داخلی ، خودروسازان با لحنی نادرست و غیر منصفانه رفتار کرده اند و این رویه در نهایت باعث شد تا مردم به طور کلی به خودروهای ساخت داخل " نه" بگویند.

این فعال کمپین تحریم خودروهای ساخت داخل با تاکید بر اینکه "وزیر صنعت به عنوان عضوی از کابینه دولت یازدهم باید حافظ منافع مردم در قبال خودروسازان باشد"، توضیح داد: انتظارمی‌رفت که طرف صحبت وانتقاد وزیر صنعت ، مدیران و مسئولان خودروسازی داخلی باشد، نه مردمی‌که نسبت به عملکرد آنها اعتراض دارند.
توضیحات وزارت صنعت
در خصوص اظهارات اخیر نعمت زاده
از سوی دیگر وزارت صنعت و معدن توضیحاتی در خصوص مصاحبه مطبوعاتی روز دوشنبه
مورخ 9/6/1394 وزیر صنعت، معدن و تجارت ارائه کرده است. در این توضیحات آمده است، به منظور روشنگری و تنویر افکار عمومی «بخشی از سخنان وزیر صنعت
را مرتبط با موضوع خودرو» که عینا از نوار ضبط شده استخراج و متاسفانه توسط برخی از رسانه‌ها انعکاس پیدا نکرده است ، اطلاع رسانی می شود.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت صنعت، نعمت زاده در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران محترم در مورد شرایط خودروسازان و انتظارات به وجود آمده پاسخ داد: «ببینید مردم محقند، مردم ولی‌نعمت‌ ما هستند و هم درست فکر می‌کنند و درست عمل می‌کنند و چنین انتظاری طبیعی است. قطعا هر بنگاه اقتصادی باید فکر مشتری و بازارش باشد ولی قیمت‌گذاری به عهده شورای رقابت است. اما با اینکه مدارک مستندی کارخانه‌ها ارائه داده‌اند و حسابرسی قانونی دارند، منتهی چون همزمان با انتظارات مردم از توافقات هسته‌ای بود و من هم دنبال گران کردن نبودم آنها (شورای رقابت) دست نگهداشتند و خود این یعنی کاهش قیمت، اما کمپین (حرکت سازمان یافته) نخریدن کالای داخلی گناه است، هر کسی کمپین ایجاد کند که از داخل هرگونه کالای تولید ملی را نخرد، درست مغایر مسائل ملی است. حالا
نام نخریدن کالای داخلی و دسترنج کارگران زحمتکش ایرانی را کمپین گذاشتند، همه می‌گویند از تولید داخلی مصرف کنید. بعد در رسانه‌ها و دنیای مجازی بیاییم کمپین ضد خرید داخلی راه بیندازیم، مثل اینکه بیاییم کمپین بر علیه تولید ملی، اقتصاد ملی، اشتغال جوانان راه بیندازیم، اینکه معنا ندارد. این خیانت است که ما علیه تولید داخلی کمپین راه بیندازیم. هنر ما این است که با افزایش تولید، به کشور خدمت کنیم. اگر کسی چنین کمپینی را دنبال کند به نیروی انسانی، اشتغال و درآمد ملی خیانت می‌کند. ما فکر می‌کنیم خودروها طبق استاندارد تولید می‌شود و هر روز کیفیت بهتر و بیشتر می‌شود اما خیلی جای کار دارد. دوستان به شدت روی مسائل کیفی و نوآوری‌ها کار می‌کنند و آنچه که ما شاهد هستیم و خودم هر دو هفته یکبار جلسه دارم این است که یک مقدار کم لطفی است که نسبت به تولیدات داخلی چنین تبلیغ شود، من آنچه که می‌توانم شاهد باشم دوستان در خودروسازی و در مراکز تحقیقاتی فعالیت می‌کنند و قطعا ما استانداردهای ملی و محیط زیست را رعایت می‌کنیم و اگر غیر از این باشد خودروها شماره‌گذاری نمی‌شود.»
تحریم خودروهای ملی به چه دلیل ؟
بابک قرایی مقدم- در هفته‌های اخیر کارزاری ظاهرا خودجوش در شبکه‌های اجتماعی علیه خرید خودروهای صفر کیلومتر در کشور به راه افتاده است که به طور جدی‌این اقدامات جای تامل دارد.‌این کارزار که به طور مستقیم صنعت خودروی‌ایران را مورد حمله قرار گرفته به دلایلی از جمله کیفیت پائین خودروهای تولید داخل و نیز بالا بودن قیمت‌این
خودروها ، مردم را تشویق به نخریدن خودروی صفر کیلومتر به خصوص از دو شرکت تولید کننده اصلی می‌نماید و تا حدودی درچند هفته گذشته روی
بازار فروش‌این دو شرکت اثرمنفی گذاشته، با آنکه‌این شرکت‌ها شرایط مطلوب تری را برای فروش خودرو در هفته‌های اخیرگذاشته اند اما باز ظاهرا فروش‌این خودروها با کاهش مواجه شده است. اما آنچه برای نگارنده جای تامل دارد‌این است که مگر کیفیت خودروهای داخلی در‌این چند هفته یا ماه گذشته تغییر یا کاهشی داشته که به یکباره گروهی به یاد‌این معضل افتاده اند ؟
‌این دو شرکت عظیم خودروسازی‌ایران در طول سال‌های گذشته ودرشرایطی
که کشوربا سنگین ترین و سخت ترین تحریم‌ها روبرو بود نهایت سعی خود را برای تولید خودرو ولااقل عدم کاهش کیفیت خودروهای خود انجام می‌دادند . اکنون به یکباره چه مشکلی پیش آمده است که گروهی به فکرعقده گشایی و تسویه حساب با شرکت‌های خودروسازی کشور افتاده اند ؟!
باید یادآوری کرد که صنعت خودروسازی‌ایران پس از صنعت نفت بزرگترین صنعت در کشوربه حساب می‌آید. هم اکنون‌ایران با ساخت حدود یک میلیون دستگاه خودرو در سال، دوازدهمین خودروساز بزرگ دنیا و بزرگترین خودروسازخاورمیانه است. در سال ۲۰۰۹‌ایران از لحاظ سرعت رشد صنعت خودرو مقام پنجم دنیا را پس از چین، تایوان، رومانی و هند کسب کرد. تولیدات خودروی‌ایران در چند گونه خودروی مختلف از جمله خودروهای مسافری، کامیون‌ها، اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها نیز می‌باشد. در‌ایران حدود پانصد هزار نفر (تقریباً ۲٫۳ درصد تمامی‌نیروی کار) به طور مستقیم در صنعت خودروسازی و بسیاری دیگر در صنایع مرتبط با‌این صنعت کار می‌کنند.
حدود ۹۰ درصد تولید خودروی کشور متعلق به "ایران خودرو" و "سایپا" است.‌این دو شرکت عظیم خودروسازی با بیش از پنجاه سال تجربه تولید بدون شک سهم مهمی‌در اقتصاد کشور بازی می‌کنند. شرکت‌ایران خودرو در سال ۱۳۴۱ در شهر تهران به همت برادران خیامی‌بنیانگذاری شد. جواد
نجم الدین مدیرعامل سابق‌ایران خودرو در سال ۹۲ گفت که برآورد تقریبی ارزش برند‌ایران خودرو ۴۰۰ میلیارد تومان است . درحال حاضر‌ایران خودرو درچند استان دیگر از جمله خراسان ( رضوی ) ، مازندران و آذربایجان شرقی به تولید انبوه خودرو مشغول است و هزاران نفر از ساکنین‌این استان‌ها در حال حاضر در‌این کارخانه بزرگ کشور مشغول به کار هستند.‌ایران خودرو تاکنون در چند کشور جهان از جمله روسیه ، ونزوئلا و جمهوری آذربایجان کارخانجاتی برای تولید انبوه خودرو‌ایجاد کرده است و تا قبل از شروع تحریم‌ها میزان تولید خودروی آنها در خارج از مرز یکصد هزار خودرو گذشته بود.
شرکت سایپا نیز در اواسط دهه چهل هجری شمسی با نام « شرکت‌ایرانی تولید اتومبیل سیتروئن‌ایران » تاسیس گردید و در حال حاضر با تولید انواع مختلف خودرو دومین شرکت خودروسازی کشور به حساب می‌آید. شرکت سایپا از آذر ماه ۱۳۶۰ تحت سرپرستی سازمان گسترش و نوسازی صنایع‌ایران قرار گرفت و متعاقب آن بر اساس مصوبه ۱۳۶۵٫۲٫۱ هیئت وزیران، کلیه سهام آن به نمایندگی از سوی دولت به نام سازمان گسترش و نوسازی صنایع‌ایران منتقل گردید. سهام شرکت سایپا در اواخر سال ۷۴ در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد و بعد از آن در دی ماه ۱۳۸۷ به موجب قانون بودجه کشور ۵۱ درصد از سهام آن، در بورس واگذار گردید. سایپا نیز به عنوان یکی از دو شرکت عظیم خودروسازی کشور با تولید انواع محصولات نقش مهمی‌در خودروهای مصرفی کشور بازی می‌کند. همچنین شرکت سایپا نیز مانند‌ایران خودرو دارای ده‌ها شرکت زیرمجموعه می‌باشد که ده‌ها هزار نفر کارمند و کارگر در واحدهای آن مشغول به کار هستند.
به نظر نگارنده تحریم خرید خودروهای صفر کیلومتر کشور بر خلاف مصالح ملی بوده ، عملا باعث تهدید کار و فعالیت هزاران کارگر زحمتکش کشور می‌شود که دراین کارخانه‌ها مشغول به کار هستند. همچنین‌این اقدامات باعث متضرر شدن تعداد فراوانی از هموطنان مان می‌گردد که دراین دو شرکت خودروسازی از طریق خریداری سهام سرمایه گذاری کرده اند. شاید افرادی که در‌این کارزار فعالیت می‌کنند ، مطمئن هستند که دولت درعمل مانع از متضرر شدن کارخانجات ذی ربط در‌این شرایط خواهد شد، همانطور که در دوران تحریم کمک‌های متعددی به کارخانجات مذکور کرد تا هزاران کارگر و کارمند‌این کارخانجات بیکار نشوند و در ضمن صنعت خودروی کشورازبین نرود ، اما به راستی سود‌اینگونه حرکت‌ها نصیب چه کسانی و چه گروه‌هایی خواهد گردید ؟ آیا با‌این کار در عمل فروش خودروهای کشورهای دیگری افزایش نمی‌یابد؟ آیا با چنین روشهایی به دلالان خودروهای متعددی که به کشور وارد می‌شود ، یاری نمی‌گردد و به جای تقویت صنعت خودروی کشور و‌ایجاد کار بیشتر در‌این صنایع به تخریب آن و تقویت واردات خودرو از کشورهای خارجی کمک نمی‌کنیم ؟
نگارنده به طورقطع عملکرد‌این دوشرکت عظیم خودروسازی را قابل نقد می‌داند.اگرچه‌این دوشرکت باید با درک صحیح شرایط جدید بازار به کاهش منطقی قیمت محصولات خود مطابق با شرایط کنونی و نیز افزایش کیفیت تولید وخدمات پس از فروش در نمایندگی‌هایشان بپردازند اما هرگونه تضعیف صنعت کشورولطمه زدن به فعالیت کارگران زحمتکش‌ایرانی مخالف شکوفائی صنعت کشوردر شرایط پس از تحریم است. به نظر می‌رسد‌اینگونه اقدامات تحریمی‌اگرچه در کوتاه مدت باعث می‌شود که فروش خودروهای مذکور کاهش یابد و شرایط بازار دچار نوسانات قیمتی گردد اما با توجه به شرایط واقعی بازار، کاهش قیمت‌های‌این خودروها از طرف کارخانه درعمل اندک خواهد بود و‌ایجاد انتظار برای مصرف کنندگان به بازگشت قیمت‌ها به چند سال قبل نه تنها غیرعملی است بلکه مخالف واقعیت‌های بازار بوده، تنها‌اینگونه اقدامات باعث کاهش تولید خودرو در کشورو درنتیجه کاهش نیروی کار و اخراج تعداد کثیری از کارگران‌این کارخانجات منجر می‌شود.
بدون شک شرکت‌های مذکورباید تعامل بسیار بهتری با مردم و جامعه داشته باشند و‌ایجاد‌این گونه کارزارها خود نشان از بی تدبیری و کارکرد
غیرحرفه‌ای مراجع ذی صلاح‌این کارخانجات می‌باشد. به نظر می‌رسد که دولت به عنوان یکی از بزرگ ترین نقش آفرینان و به عنوان ناظر بر عملکرد‌این شرکت‌ها باید هر چه زودتر دربهبود وضعیت موجود اقدام نموده ، با جلوگیری ازادامه‌این روند تخریبی مانع از ضرر فراوان اقتصاد و تولید ملی شوند.
قبل از‌این شاهد رفتارهایی بدون فکر و کینه توزانه بوده‌ایم که متاسفانه با رفتارهای توام با لجبازی عده‌ای نتایج بسیار غم انگیز و پر هزینه برای کشور داشته است. جای آن دارد که مردم و به خصوص اهل قلم از اتفاقات گذشته استفاده کرده و
به روشنگری بپردازند. دولت تدبیر و امید نیز باید از امکانات خود در جهت همدلی بیشتر مردم و خودروسازان داخلی استفاده نماید . زیان یا ورشکستگی البته
غیر محتمل کارخانجات بزرگ خودروسازی کشور به جز زیان و آسیب به کارگران و اقتصاد مملکت و پائین آوردن کیفیت خودروهای کشور هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت. بدون شک مردم با هوشیاری و صبر بیشتر در آینده‌ای نه چندان دور شاهد بهبود وضعیت خودروهای‌ایرانی و حتی خودروهای وارداتی به‌ایران خواهند شد،‌این مهم البته با تحریم خودروی ملی میسر نمی‌گردد.

*افتاب یزد