کد خبر: ۱۰۲۵۹۹
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۹۷

وزير نفت: جمع کردن پول يارانه ها «عذاب اليم» است

  وزير نفت گفت: جمع کردن پول هدفمندي و رساندن بموقع آنها واقعا عذاب اليمي است و همان طور که آقاي طيب نيا وزير اقتصاد نيز گفته‌اند، واقعا عذاب آور است.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir) به نقل از شانا، بيژن زنگنه، وزير نفت در برنامه زنده تلويزيوني اقتصاد ايران از شبکه پنج (تهران) در پاسخ به اين سئوال مجري که از وي پرسيد احساس خود را درباره واژه هدفمندي يارانه ها بگوييد، گفت: خيلي عذاب آور است.

وي با بيان اين‌که تقريبا ٨٠ تا ٩٠ درصد درآمد ناشي از فروش شرکت گاز و ٨٠ درصد درآمد شرکت پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي از محل فروش فرآورده ها به هدفمندي يارانه‌ها اختصاص مي‌يابد، افزود: جمع کردن پول هدفمندي و رساندن بموقع آنها واقعا عذاب اليمي است و همان طور که آقاي طيب نيا وزير اقتصاد نيز گفته‌اند، واقعا عذاب آور است.

وزير نفت ادامه داد: بسياري از شبها از نگراني اين که چطور بايد پول هجدفمندي يارانه‌ها را تامين کنيم، در حالي که پول نداريم؛ خوابم نمي‌برد، کار بسيار سختي را بايد انجام دهيم.

وزير نفت با بيان اين‌که آنچه در طول سالهاي گذشته در خصوص هدفمندي يارانه‌ها اجرا شد، خلاف قانون بود و پرداخت يارانه ها اصلا طبق قانون اجرا نشد، افزود: اگر هدفمندي يارانه‌ها براساس قانون اجرا مي‌شد، ديگر مشکلي نداشتيم؛ منتها آنچه که اجرا شد، اصلا با نص قانون متفاوت بود.

زنگنه مهمترين دغدغه دولت، برداشت از ميدانهاي مشترک گازي و نفتي است، گفت: در ديدار اخير هيئت دولت با مقام معظم رهبري، ايشان نيز تسريع برداشت از ميدانهاي مشترک را يکي از دغدغه هاي خود بيان کردند که دولت نيز براين اساس برداشت از ميدانهاي مشترک را در اولويت قرار داده و سياستهاي اقتصاد مقاومتي نيز در اين راستاست.

وي با بيان اين که ميدانهاي مشترک ايران به ميدانهاي نفتي و گازي تقسيم مي شوند، افزود: مهمترين ميدانهاي نفتي کشورمان در اواخر دهه هفتاد و اوايل دهه هشتاد کشف شد، ميدانهاي آزادگان و يادآوران هستند که برنامه هاي توسعه اي اين ميدانها در دولت هشتم شروع شد.

توليد ٢٦٠ هزار بشکه اي از ميدانهاي آزادگان و يادآوران

زنگنه با بيان اين که ظرفيت توليد از ميدانهاي غرب کارون در ميانه سال ٩٠، به ٧٠ هزار بشکه در روز رسيد که اينک ١١٠ هزار بشکه در روز است، افزود: براساس برنامه ريزي انجام شده، ظرفيت توليد از اين ميدانها سال آينده به ٢٦٠ هزار بشکه در روز خواهد رسيد.

وزير نفت با اشاره به برنامه ريزي انجام شده براي رسيدن ظرفيت توليد از ميدانهاي غرب کارون به ٧٠٠ هزار بشکه در روز طي سالهاي آينده تصريح کرد: چنانچه بتوانيم اين هدف را محقق کنيم سريعترين برنامه توليد صنعت نفت ايران در ميدانهاي مشترک محقق خواهد شد.

زنگنه با بيان اين که رسيدن به اين هدف به سرمايه گذاري سنگيني نياز دارد تصريح کرد: براي رسيدن به اين مهم، به بيش از ٢٠ ميليارد دلار سرمايه گذاري نيازاست؛ ضمن اين که هم اکنون ١٦ دکل حفاري در حال حفاري و فعاليت در ميدان آزادگان جنوبي هستند که بايد افزايش يابند.

وزير نفت با اشاره به فعاليتهاي حفاري در ميدانهاي غرب کارون در منطقه عمومي هورالهويزه انجام مي شود افزود: آن زمان مي گفتند که براي انجام طرحهاي توسعه اي در اين ميدانهاي مشترک بايد به خشک کردن هورالهويزه اقدام کنيم که من مخالف اين کار بودم و معتقد بودم که اين تالابها نبايد خشک شود .

شتاب در توسعه پارس جنوبي با اولويت بندي پروژه ها

زنگنه با اشاره به طرح توسعه ميدان گازي پارس جنوبي تصريح کرد: توسعه فازهاي پارس جنوبي از سال ٧٦ شروع شد و در دور نخست وزارتم در نفت فازهاي ١، ٢-٣ و ٤-٥ وارد مدار شدند و پيشرفت فازهاي ٦ تا ٨ پارس جنوبي نيز بيش از ٧٠ درصد و فازهاي ٩ و ١٠ نيز در حال توسعه بود.

وزير نفت گفت: در سال ٩٢ که به وزارت نفت بازگشتم، ١٧ فاز پارس جنوبي به طور همزمان در حال توسعه بود که هيچ يک از آنها به بهره برداري نرسيده بودند؛ با توجه به محدوديت در منابع مالي که از ميانه سال ٩٢ شدت گرفت و اين منابع کاهش يافت، ناگزير از اولويت بندي فازهاي پارس جنوبي بوديم تا بهره برداري آنها باتوجه به کمبود منابع تسريع شود.

زنگنه با اشاره به اولويت بندي فازهاي پارس جنوبي براي بهره برداري تصريح کرد: براين اساس، پارسال معادل ٥ فاز پارس جنوبي وارد مدار شد که براساس برنامه ريزي صورت گرفته مهرماه امسال نيز فازهاي ١٥ و ١٦ پارس جنوبي افتتاح مي شود.

وزير نفت افزود: تلاشمان را به کار مي بريم تا گاز فاز ١٧ پارس جنوبي را نيز امسال وارد مدار کنيم و چنانچه امکان داشته باشد گاز فاز ١٨ نيز امسال به شبکه سراسري بپيوندد.

زنگنه با بيان اين که هر فاز پارس جنوبي ٢٥ ميليون مترمکعب گاز شيرين به شبکه سراسري تزريق مي کند، ادامه داد: طبق برنامه ريزي انجام شده تا دوسال آينده (پايان دولت يازدهم) ٢٥ فاز پارس جنوبي وارد مدار مي شود و به اين ترتيب ظرفيت توليد گاز ايران به هزار ميليون مترمکعب در روز مي رسد و به اين ترتيب از نظر توليد در پارس جنوبي با کشور قطر ـ که دغدغه مردم عزيزمان است ـ برابر مي شويم.

وزير نفت گفت: براي رسيدن به اين هدف و بهره برداري از فازهاي پارس جنوبي به سرمايه گذاري ٣٠ ميليارد دلاري در اين ميدان مشترک نياز داريم؛ حال اگر تحريمها لغو شود کارمان سرعت مي گيرد. در هرصورت برداشت هرچه سريعتر از اين ميدان در دستور کار دولت است.

وزير نفت با اشاره به کمبود گاز در پيک مصرف در کشور گفت: با راه اندازي ٢٢ فاز پارس جنوبي، کشور در توليد و مصرف گاز به تعادل مي رسد.

قيمت نفت در محدوده ٧٠ تا ٨٠ دلار عادلانه است

وي با بيان اين که براي ايران و کشور هاي عضو اوپک قيمت ٧٠ تا ٨٠ دلاري براي هر بشکه نفت خود قيمتي قابل قبول است، گفت: هم اکنون براي رسيدن به اين قيمت در حال مذکره با اعضاي اوپک هستيم، البته خوشبختانه يا متاسفانه، تصويب هر تصميمي در اوپک،به اجماع اعضا نياز داشته و اجراي مصوبات هم داوطلبانه است.

زنگنه گفت: هم اکنون بيشتر اعضاي اوپک قيمت ٧٠ تا ٨٠ دلاري را براي هر بشکه قابل قبول مي دانند، اما متاسفانه اين قيمت اکنون ٥٠ دلار است، از اين رو اعضاي اوپک بايد براي رسيدن به قيمت مطلوب از عرضه خود بکاهند.

وزير نفت افزود: برخي اعضاي اوپک بيش از يک سال است که اعتقاد دارند با پايين نگه داشتن قيمت نفت خام و همکاري کشورهاي غير اوپکي مي تواند نفتهاي شيل را از بازار حذف کرد، درحالي که به نظر مي رسد اين سياست با توجه به گذشت يک سال تاثيري نداشته است.

وي با اشاره به شرائط سخت کاري کارکنان صنعت نفت در مناطق عملياتي گفت: جا دارد از همين جا از تک تک کارکنان اين صنعت بزرگ تشکر کنم، اين کارکنان واقعا در شرائط سختي کار مي کنند. به عنوان مثال يک جوشکار بايد با پوشيدن لباسها و کلاه مخصوص براي انجام وظيفه در دماي ٥٠ درجه سانتيگراد به داخل لوله ها و مخازن داغ برود.

زنگنه هدف اصلي تحريمهاي بين المللي را به زانو در آوردن صنعت نفت ايران دانست و گفت: کارکنان صنعت نفت با استقامت مثال زدني خود در سالهاي گذشته، آنها را در رسيدن به هدف خود ناکام گذاشته اند.

وزير نفت با اشاره به حضور ٢٠٠ هزار نيروي رسمي و شمار زيادي نيروي قراردادي و پيمانکاري در صنعت نفت ايران، گفت: هم اکنون با تلاش همکاران من، بيش از ٧٠ ميليون ايراني از نعمت گاز طبيعي بهره مند هستند.

افزايش ٨ ميليون نفري جمعيت برخوردار از گاز

وي با يادآوري اين که در سالهاي پاياني وزارت خود در دولت هفتم، روستاها و شهرهاي کشور به ترتيب بيش از ٥٠ و ٩٦ درصد از نعمت گاز بهره مند بودند، گفت: هم اکنون شاهد آن هستيم که بيش از ٧٧ درصد جمعيت کشور (اعم از روستايي و شهري) از اين حامل انرژي بهره مند هستند و براساس برنامه ريزيهاي صورت گرفته تا دو سال آينده ٨ ميليون نفر ديگر تحت پوشش شبکه گازرساني قرار مي گيرند.

زنگنه با بيان اين که هزينه گازرساني در کشور هم اکنون از محل صرفه جوييهاي صورت گرفته در مصرف گاز صورت مي گيرد، گفت: روند گازرساني در کشور مطلوب است، به طوري که در ملاقات با نمايندگان مجلس شوراي اسلامي آنها از اين روند ابراز رضايت مي کردند.

وزير نفت گفت: قصد داريم براي گازرساني به برخي روستاها و شهرهاي کشور از قدرت بخش خصوصي استفاده کرده و کمتر تشکيلات دولتي را درگير کنيم، به عبارت ديگر گاز را به بخش خصوصي تحويل داده و آنها پول گاز را پس از برداشتن دستمزد خود، به دولت بدهند.

وي راه اندازي جايگاههاي بنزين تک پمپي را يکي از برنامه هاي کاري وزارت نفت خواند و گفت: هم اکنون به دليل گراني زمين در شهره هاي بزرگ شاهد توسعه کند جايگاههاي عرضه بنزين و صفهاي طولاني در آنها هستيم، از اين رو قصد داريم با همکاري شهرداري تهران براي ايجاد صد جايگاه تک پمپي بنزين در استان تهران تلاش کنيم که با جناب آقاي دکتر قاليباف هم به توافق لازم رسيده ايم. وانگهي بر اساس برآوردهاي اوليه براي احداث هر جايگاه به ١٠٠ تا ١٥٠ ميليون تومان بودجه نياز است، از اين رو مردم نيز مي توانند در اين پروژه سرمايه گذاري و همکاري داشته باشند.

زنگنه توسعه صنايع پايين دستي پتروشيمي را يکي ديگر از فرصتهاي سرمايه گذاري مردم در صنعت نفت دانست و گفت: هم اکنون يکي از اولويتهاي مهم در صنعت پتروشيمي، توسعه صنايع تکميلي در مناطق محروم و نيازمند است.

بحران در اقتصاد چين نگران کننده است

وزير نفت تقويت ارزش دلار نسبت به يورو، توازن نداشتن عرضه و تقاضاي نفت و بحران اقتصاد چين را از جمله عوامل تاثير گذار بر نوسان قيمت نفت دانست و گفت: هم اکنون ارزش يورو نسبت به دلار کمتر از ١,١ برابر است در حالي که چند سال پيش، اين رقم ١.٣ برابر بود.

وي گفت: چين با اقتصاد چند هزار ميليارد دلاري و تقاضاي زياد نفت خام مي تواند تاثير زيادي بر بازار نفت خام داشته باشد، از اين رو هر گونه خللي در اقتصاد اين کشور مي تواند بازار نفت را به چالش بکشاند.

زنگنه با اشاره به اقدامهاي اقتصادي دولت، همچون کنترل تورم و کاهش رکود در بازار داخلي گفت: هم اکنون با اقتصاد گنجشک روزي و فروش روزانه يک ميليون بشکه نفت توانسته ايم کشور را اداره کنيم.

توليد نفت با لغو تحريمها ٢ برابر مي شود

وزير نفت با بيان اين که با لغو تحريمهاي بين المللي، توليد و صادرات نفت خام کشور ٢ برابر مي شود، گفت: البته اين موضوع سبب وابستگي اقتصاد ما به نفت مي شود، اما در هر حال افزايش صادرات نفت، رشد اقتصادي کشور را هم به دنبال خواهد داشت.

زنگنه گفت: هم اکنون با توجه به ميزان فروش نفت، اداره کشور در حد عالي نيست و خيلي کار داريم و انتظار آقاي رئيس جمهور نيز فراتر از اينهاست، اما با توجه به ارائه خدمات اصلي، مي توان اداره کشور را در حد قابل قبولي قلمداد کرد.

ظرفيتهاي ماده ١٢ قانون رفع موانع توليد

وي با اشاره به اقدام مجلس در تصويب بند "ق" تبصره ٢ قانون بودجه، تصريح کرد: خوشبختانه نمايندگان مجلس اين قانون را به ماده ١٢ قانون رفع موانع کار و توليد بدل کرده و فرصت خوبي را براي بهينه‌سازي مصرف سوخت در کشور ايجاد کردند.

زنگنه با بيان اين‌که براساس اين قانون مي‌توان بدون محدوديت به سرمايه‌گذاري در خصوص بهينه‌سازي مصرف انرژي پرداخت، افزود: با اين‌که قانونگذار گفته است که تا سقف صد ميليارد دلار مي‌توان از محل اين قانون به سرمايه‌گذاري پرداخت، منتها سقف اين سرمايه‌گذاري بدون محدوديت است و اين رقم نيز نمادي براي انجام سرمايه‌گذاري است.

وزير نفت ادامه داد: با استفاده از محمل اين قانون به نيروگاههاي گازي و سيکل ترکيبي اين اجازه داده مي‌شود تا راندمان خود را بالا برده و از محل صرفه جويي صورت گرفته به بازپرداخت سرمايه‌گذاري خود اقدام کنند.

زنگنه ادامه داد: در مورد استفاده از مترو در تهران و کلانشهرها نيز طرحي را به شوراي اقتصاد تقديم کرده‌ايم که در صورت تصويب آن، وزارت نفت به ازاي هر مسافر جديدي که به مسافران مترو اضافه مي‌شود، پولي به شهرداري مي‌پردازد، زيرا اضافه شدن مسافران به معناي کاهش استفاده از خودروهاي شخصي و تاکسيها و در نتيجه کاهش مصرف بنزين است.

وي ادامه داد: همچنين به مسئولان شبکه ريلي نيز گفته‌ايم که به ازاي افزايش هر تن بار و مسافر شبکه ريلي، هزينه آن را در اختيار راه آهن قرار مي‌دهيم تا توسعه يابد.

زنگنه با بيان اين‌که همچنين به ازاي نوسازي کاميونها، درآمدي در اختيار آنها قرار مي گيرد، افزود: بيشتر کاميونهاي ايران به ازاي هر صدکيلومتر، ٥٠ ليتر نفت گاز مصرف مي‌کنند، در حالي که ميانگين اين رقم در دنيا ٣٠ ليتر است؛ بنابراين، نوسازي آنها در نهايت به صرفه جويي در مصرف فرآورده‌ها منتهي مي‌شود.

وزير نفت، ماده ١٢ قانون رفع موانع کار و توليد را قانون کاملي دانست که بازپرداخت آن از محل صرفه‌جويي انرژي تامين مي شود و افزود: در حال حاضر ٢٣ ميليارد دلار طرح مصوب شده يا در آستانه تصويب از محل اجراي اين قانون در شوراي اقتصاد قرار دارد که هفت ميليادر دلار آن به شبکه راه آهن، ٤,٥ ميليارد دلار به گازرساني، ٦ ميليارد دلار به شبکه مترو و ١.٦ ميليارد دلار به برقي کردن چاههاي کشاورزي مربوط است. همچنين طرحهايي براي نوسازي کاميونها، اتوبوسها و تاکسيها، برقي کردن ٤٠٠ هزار موتوسيکلت به شوراي اقتصاد تقديم شده است.

زنگنه با بيان اين که اجراي اين قانون، سبب اشتغالزايي در کشور شده و همچنين رونق توليد را به همراه دارد، افزود: با اجراي اين قانون علاوه بر اين که گازرساني به مناطق مختلف کشور از جمله سيستان و بلوچستان با سرمايه سرمايه گذار انجام شده، رضايت شهروندان را نيز به همراه دارد و منجر به بهينه شدن صنايع و تحرک بخش توليد مي شود.

وزير نفت ادامه داد: براي نمونه، زماني که ٢,٥ ميليون خانوار از نعمت گاز برخوردار مي شوند قطعا بخشي از توليد کشور به سمت تهيه تجهيزات اين شبکه گرايش مي يابد ضمن اين که خانوارهايي که از اين نعمت برخوردار مي شوند، نياز به خريد بخاريها و حتي شيرآلات و ديگر تجهيزات مورد نياز اين بخش دارند که اين به معناي اشتغالزايي گسترده در کشور خواهد بود.

با هواي ايران دوست هستيم

وزير نفت در پاسخ به اين سئوال که شما گفتيد با هورالعظيم دوست هستيد، ميانه تان با هواي تهران چگونه است؟ گفت: ما با هواي ايران و تهران دوست هستيم؛ البته قبلا نيز بنزين با کيفيت بود. منتها مقداري از اين بنزين مخلوط مي شد که کاري که ما انجام داديم اين بود که بنزين را مخلوط نکرده و گفتيم که بنزين با کيفيت خوب را به شهرهايي مانند تهران، تبريز، اصفهان، مشهد و شيراز که تراکم جمعيتي دارند ارائه مي کنيم، اما اين کار به معناي رساندن آسيب به شهرهاي کوچک نيست.

وي با بيان اين که هم اکنون ميزان گوگرد گازوييل پايين آمده و آروماتيک و ميزان بنزن بنزين نيز بهبود يافته است، افزود: با توسعه صنعت سي ان جي و ارسال گاز بيشتر به نيروگاهها هواي تهران و کلانشهرها بهبود يافت و همانطور که مشاهده مي کنيد، ارسال گاز بيشتر به نيروگاهها به معناي سوزاندن مازوت کمتر و در نتيجه پاکتر شدن هواست و مجموع اين کارها سبب شده که مردم کاهش آلودگي هواي تهران را لمس کنند.

زنگنه در پاسخ به اين سئوال که آيا بنزين عامل اصلي آلودگي هواست گفت: نه اين طور نيست؛ همه آلودگي به دليل بنزين نيست، خودروهاي ما بسيار آلاينده هستند و آنها نيز بخشي از آلودگي را سبب شده اند.