کد خبر: ۱۰۲۶۵۷
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۱۵

مردم آنگونه زندگی و رفتار می‌کنند که می‌اندیشند

یک روانشناس اجتماعی با بیان این‌که هدف دشمن در جنگ نرم تغییر باورهای مردم مسلمان ایران و در گام بعد تغییر رفتارهای مردم است، افزود: اگر دشمن در گام اول که تغییر باورهای مردم است، موفق شود در واقع گام دوم را هم برداشته است، چون مردم آن‌گونه زندگی و رفتار می‌کنند که می‌اندیشند.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، دکتر «وجیهه هاشمی» در جمع خانواده کارکنان انتظامی شهرستان محلات آگاه‌سازی علمی، آموزش اقناعی آموزه‌های دینی به همسر و فرزندان، کمک به ازدواج به موقع جوانان، تشکیل جلسات پرسش و پاسخ با استفاده از نخبگان مذهبی، رفت و آمد با خانواده‌های متدین برای پر کردن خلاء عاطفی همسر و فرزندان را از جمله مهم‌ترین راهکارهای مبارزه با جنگ نرم دشمنان خواند و با اشاره به نقش خانواده‌ها در پیشگیری از آسیب‌های فراروی فرزندان اظهار کرد: در مطالعه‌ی علل رفتار مجرمانه همیشه باید عوامل چندگانه موجد جرم و تأثیر متقابل آنها را در یکدیگر مورد نظر قرار دهیم.

این روانشناس اجتماعی خاطرنشان کرد:‌ در بزهکاری، عوامل اجتماعی و روانی هر دو بر یکدیگر اثر می‌گذارند و با یکدیگر همبستگی دارند. عوامل دسته‌ی اول در محیط وجود دارد و فرد را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و عوامل دسته‌ی دوم نیز در درون شخصیت موجود است و در مقابل محیط واکنش نشان می‌دهند.

هاشمی ادامه داد: روشن است که این عوامل از لحاظ کیفیت و کمیت، تغییر پیدا می‌کنند و ممکن است به‌لحاظ اهمیت در محیط خانواده برای کودکان به مراتب از افراد بالغ بیشتر تأثیرگذار باشد، چون در اینجاست که کودک اولین تجربیات خود را در زیستن با دیگران می‌آموزد و پایه رشد و فعالیت‌های آینده کودک گذاشته می‌شود.

این استاد دانشگاه افزود: بزهکاری در کودکان و نوجوانان هرچند می‌تواند به عوامل بسیار از جمله مشکلات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و غیر وابسته باشد، اما در گام نخست این خانواده است که کودک را به مسیر صحیح هدایت می‌کند یا بستر گناه و جرم و انحراف را برای او مهیا می‌کند.

هاشمی پیرامون پیامدهای سوء شبکه‌های مجازی نیز گفت: شکل‌گیری و ترویج سریع شایعات و اخبار کذب، تبلیغات ضد دینی و القای شبهات، ترویج بی‌عفتی و بی‌بند و باری در میان جوانان، نقض حریم خصوصی افراد، انزوا و دور ماندن از محیط‌های واقعی اجتماع و تأثیرات منفیِ رفتاری گوشه‌ای از آسیب‌های شبکه‌های مجازی است.

هاشمی در خاتمه صحبت‌های خود گفت: در کنار همه‌ی آثار مثبت شبکه‌های اجتماعی مجازی، تصور برخی از پیامدهای منفی آنها و چالش‌هایی که ایجاد کرده‌اند، امری بدیهی است. آنچه مسلم است این‌که به جای برخورد سلبی با این پدیده نوین، بررسی و ریشه‌یابی مشکلات و پیامدهای منفی ناشی از آن و در پیش گرفتن راه‌های اصلاحی، قطعاً نتایج بهتری را در بر دارد.

امنیت و آرامش را باید در محیط خانواده یافت

براساس این گزارش، سرهنگ «فرامرز گودرزی» فرمانده‌ی انتظامی محلات نیز در این نشست خطاب به خانواده مأموران انتظامی از آنها به‌علت صبور بودن و همراهی‌شان در انجام مأموریت‌ها تشکر کرد و گفت: واضح است که هرگونه موفقیت در انجام بهینه‌ی مأموریت‌ها به‌واسطه‌ی همراهی شماست که با درک صحیح شرایط، روحیه‌ی لازم را در همسرانتان به‌وجود می‌آورید تا با فراق بال به انجام وظایف خود بپردازند.

گودرزی با اشاره به سخنان گهربار مقام معظم رهبری(مدظله العالی) گفت: شما خانواده بزرگ مأموران انتظامی که در ایجاد آرامش و امنیت روانی جامعه تلاش می‌کنید به راستی مجاهدان در راه خدا بوده و در اجر همسرانتان شریک هستید.

فرمانده‌ی انتظامی شهرستان محلات با بیان این‌که بخش عظیمی از موفقیت‌ها و دستاوردهای مأموران انتظامی در عرصه‌های مختلف علمی و اجتماعی و برقراری نظم، امنیت و آرامش در جامعه مرهون زحمات و تلاش‌های خانواده‌های کارکنان است، خاطرنشان کرد: اگر ما خانواده‌ی سالمی داشته باشیم قطعاً جامعه‌ی سالمی هم داریم و اگر در پی امنیت و آرامش جامعه هستیم، هیچ کجا به جز در خانه و خانواده نباید به‌دنبال آن باشیم.

اثرات مخرب کاربردهای نادرست شبکه‌های مجازی بر بنیان خانواده‌ها جبران‌ناپذیر است

حجت الاسلام «سیدعلی ابوالقاسمی» رئیس عقیدتی سیاسی فا محلات نیز در این نشست اثرات مخرب کاربردهای نادرست شبکه‌های مجازی بر بنیان خانواده‌ها را جبران‌ناپذیر دانست و گفت: امروزه دستاوردهای دانش بشری پنجره جدیدی رو به افق‌های تازه صنعت و فناوری گشوده که از جهتی رفاه و آسایش را به ارمغان آورده و از طرفی آسیب‌های اجتماعی را به‌دنبال داشته است.

وی خاطرنشان کرد: به‌علت استفاده نادرست از ابزار جدید، گاه جسم و روح انسان‌ها آسیب می‌بیند و فرهنگ و اعتقاداتشان خدشه‌دار می‌شود.

ابوالقاسمی ادامه داد: با بروز شبکه‌های اجتماعی که مجموعه‌ای از فرصت‌ها و تهدیدهاست و شیوع آن بیشتر در قشر جوان به چشم می‌خورد، روز به روز ارزش فرصت‌ها کم می‌شود و جنبه‌های منفی آن فزونی می‌یابد.

رئیس عقیدتی سیاسی محلات خاطرنشان کرد: وجود پرونده‌های متعدد در پلیس فتا بیانگر این مطلب است که اثرات مخرب کاربردهای نادرست شبکه‌های مجازی بر بنیان خانواده‌ها از جمله اخاذی از زنان با تهدید از طریق انتشار فیلم و عکس خصوصی آنها منجر به آسیب‌های جبران‌ناپذیر شده که همگی نشأت گرفته از زیر پا گذاشتن حریم خصوصی افراد است.

*ایسنا