کد خبر: ۱۰۳۹۸۰
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۶۳۶

رازهايي از سراسر جهان براي پيشگيري از اضافه وزن

 فعاليت هاي روزمره، عادات غذايي و رژيم هاي سنتي که در اغلب کشورها وجود دارد، براي کمک به کاهش وزن و پيشگيري از اضافه وزن توصيه مي شوند.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)،  در اين مطلب، اين رژيم هاي سالم از ۱۸ کشور جمع آوري شده و در اختيار شما قرار گرفته اند.

دانستن چنين جزئياتي مستلزم چندين سال سفر و زندگي در هر يک از اين کشورها است. پس در بخش اول اين مقاله تنها ظرف چند دقيقه، با چند نمونه از آنها آشنا شويد.

تايلند: به غذا ادويه تند اضافه کنيد
غذاهاي تايلندي از پُر ادويه ترين غذاهاي دنيا هستند. فلفل تند، سوخت و ساز بدن شما را افزايش مي دهد؛ اما خاصيت اصلي غذاهاي تند اين است که سرعت غذا خوردن شما را کاهش مي دهد. به گفته دکتر جيمز هيل، آمريکايي ها بسيار تند غذا مي خورند. زمانيکه علائم نشان دهند که شما سير شده ايد دست از غذا خوردن خواهيد کشيد. آرام غذا خوردن بهترين استراتژي براي کاهش وزن به حساب مي آيد و خوردن غذاهاي اسپايسي و تند، يک راه آسان براي اين کار است.

بريتانيا: سايز ساندويچ سوپرايزي را کوچک کنيد
اگر شما به فروشگاه مک دونالد در لندن برويد، گارسُن سايز ساندويچ مورد نظر براي سوپرايز را از شما نخواهد پرسيد. اين گزينه زمانيکه کمتر از يک دهم درصد از فروش را به خود اختصاص داد در انگلستان متوقف شد. بريتانيايي ها ساندويچ کوچکتري را ترجيح مي دهند. در ايالات متحده آمريکا نيز مک دونالد سايز سوپرايزهاي خود را کم کرده است اما هنوز در آمريکا ساندويچ ها نسبت به ساندويچ هاي بريتانيايي، داراي ۱۰۰ کالري اضافه هستند. هيچ چيز مانند خوردن يک ساندويچ با پنير اضافه در بريتانيا باعث افزايش وزن نمي شود. اگر ريزبينانه به اين مسئله نگاه کنيد مطمئناً قبول مي کنيد که مصرف ۳۰۰ گرم گوشت در روز کمي زياد است!

برزيل: برنج و حبوبات بخوريد
جالب است بدانيد که برزيلي ها به خاطر خوردن اين غذاي سنتي که از برنج و حبوبات تشکيل شده، لاغر مانده اند. مطالعه اي در رابطه با پيشگيري و درمان چاقي، نشان مي دهد که يک رژيم غدايي شامل برنج و حبوبات، ريسک افزايش وزن را تا ۱۴ درصد نسبت به غذاهاي غربي به حداقل مي رساند. به همين دليل اين غذا به علت داشتن مقدار کم چربي و مقدار زياد فيبر، باعث ثابت بودن قند خون مي گردد.

اندونزي: در زمان هايي خاص روزه بگيريد
مذهب و اسلام، مردم اين کشور را به گرفتن روزه تشويق مي کند؛ به نخوردن غذا و آب از صبح تا شب. بعضي از اديان در اندونزي mutih را امتحان مي کنند؛ يعني فقط خوردن برنج سفيد و آب. هر چند کارشناسان روزه را براي کنترل وزن توصيه نمي کنند، اما روزه هاي کوتاه مي تواند در غذا خوردن اعتدال به وجود آورد. دکتر جميز هيل مي گويد ما آمريکايي ها هيچ وقت گرسنه نمي شويم، چرا که وعده غذايي بعدي را بدون آنکه غذاي قبلي هضم شود مي خوريم. روزه گرفتن براي تمام روزهاي سال کار ضروري نيست؛ اما بد نيست براي بهره بردن از مزاياي آن، کالري خود را حداقل براي يک روز هم که شده به نصف برسانيد.

لهستان: بيشتر در خانه غذا بخوريد
لهستاني ها به طور معمول تنها پنج درصد از بودجه‌ شان خود را صرف غذا خوردن در بيرون از منزل مي کنند. اما بر اساس برخي نظرسنجي ها، خانواده هاي آمريکايي ۳۷ درصد از پولشان را در رستوران ها و فست فود ها خرج مي کنند. براي صرفه جويي در مخارج دريابيد که معمولا چند بار در ماه بيرون غذا مي خوريد و به چه اندازه خرج مي کنيد؟ سپس ميزان آن را کم کنيد. کساني که در منزل غذا نمي پزند بيشتر از ديگران غذاي ناسالم مي خورند. در واقع پخت و پز کم در منزل و روي آوردن به غذاهاي آماده در يک جامعه، باعث شيوع چاقي خواهد شد.

آلمان: صبحانه بخوريد
نزديک به ۷۵ درصد آلماني ها به هيچ وجه صبحانه را از دست نمي دهند. اما اين عدد براي آمريکايي ها حدود ۴۴ درصد است. آن ها تنها تخم مرغ نمي خورند بلکه انواع ميوه ها، غلات سبوس دار و نان را نيز امتحان مي کنند. سال هاست که متخصصين به مردم توصيه مي کنند صبحانه را فراموش نکنند اما تحقيقات جديد بر مهم بودن اين موضوع تاکيد بيشتري دارد. محققين بريتانيايي مي گويند مغز شما زمانيکه صبحانه نخورده باشيد به هنگام ديدن غذايي با کالري بالا شما را به بيشتر خوردن آن تشويق مي کند.

هلند: دوچرخه سواري کنيد
اکثر مردم هلند کارهاي روزمره خود مانند خريد و رفتن به محل کار را با دوچرخه انجام مي دهند. به همين دليل حتي در نقاطي از آمستردام چراغ هاي راهنما نيز براي دوچرخه سواران گذاشته شده است. هلندي ها به طور ميانگين سالانه ۸۷۰ کيلومتر را رکاب مي زنند.
در آمريکا روز ۲۱ ماه مي، روز دوچرخه سواري نامگذاري شده است در اين روز اکثر مردم با دوچرخه تردد مي کنند. اگر شما نيز با سرعت متوسط، پدال بزنيد، مي توانيد تقريبا ۵۵۰ کالري در ساعت بسوزانيد.

سوئيس: يک کاسه موسلي در روز بخوريد
موسلي يک فرني خوشمزه ساخته شده از غلاتي مانند جو، ميوه و آجيل است؛ هر کدام از آن ها به سلامت بهتر و کنترل وزن شما کمک مي کند. اين غذا بيش از صد سال پيش توسط يک پزشک سوئيسي براي تغذيه بيماران بيمارستان تهيه شده است، اما سوئيسي ها آن را به عنوان صبحانه يا يک عصرانه ساده ميل مي کنند. فيبر موجود در موسلي باعث هضم آسان تر آن شده و به شما کمک مي کند براي مدت طولاني تري احساس سيري داشته باشيد.

روسيه: خانه هاي ويلايي و باغ دار را انتخاب کنيد
خانه هاي ويلايي و باغ ها مکان هايي براي گذراندن زمان ۵۱ درصد از مردم روسيه در تعطيلات و آخر هفته ها هستند. روس ها معمولا سبزيجات و ميوه هاي مورد نياز خود را از باغ هاي خود برداشت مي‌کنند و از اين طريق رژيم غذايي خود را سالم تر نگه مي دارند. همچنين روس ها معتقدند هيچ سبزي و ميوه اي نيست که باعث چاقي شود.

مالزي: زردچوبه بخوريد
اين ادويه، که عنصري کليدي در غذاهاي مالزي است، در جنگل هاي مالزي به عنوان يک گياه وحشي رشد مي کند. يکي از اجزاي تشکيل دهنده آن کورکومين نام دارد که عاملي اساسي براي مبارزه با چربي هاي اضافه به حساب مي آيد. يک تحقيق، اخيراً در دانشگاه تافتز نشان داد که موش هايي که مقدار زياد چربي به همراه مقدار کمي کورکومين خورده اند، افزايش وزن کمتري نسبت به بقيه موش ها داشته اند. محققان تصور مي کنند که خوردن زردچوبه، رشد بافت هاي چربي را کم کرده و سوختن چربي را افزايش مي دهد. حتما آن را در غذاي بعدي استفاده کنيد.

آفريقاي جنوبي: خوردن مقداري چاي قرمز
در سراسر اين کشور از چاي قرمز بيشتر از چاي سبز لذت مي برند زيرا احتياج به شکر ندارد و بدون آن نيز خورده مي شود. خوردن اين چاي شما را از هزاران کالري در ماه نجات مي دهد. دکتر پسکاتو مي گويد: در حالي که نوشيدن چاي کمک خوبي براي کاهش وزن است، فرهنگ مصرف چاي، به درستي بين مردم جا نيفتاده است. او مي گويد در بعضي مواقع که بدن ما با کمبود آب مواجه است به اشتباه احساس گرسنگي را به ما القا مي کند و به دنبال غذا خوردن مي رويم.