کد خبر: ۱۰۴۸۳۱
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۳۴۰

وزارت بهداشت هشدار داد: خطر وبا در عراق

در روزهای اخیر مواردی از ابتلا به بیماری وبا در برخی از شهرهای کشور عراق مشاهده شده است که بخشی از این موارد در مناطقی دیده همچون نجف و بغداد دیده شده است که زائران ایرانی به آنجا مسافرت می کنند.
به گزارش ایرنا، رییس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مواردی از ابتلا به وبا در نجف و بغداد گزارش شده است بنابراین از مسافران عتبات می خواهیم از سفر انفرادی به عراق خودداری کنند و فقط با کاروانهای زیر نطر سازمان حج و زیارت به این کشور بروند.

محمد مهدی گویا افزود: در روزهای اخیر مواردی از ابتلا به بیماری وبا در برخی از شهرهای کشور عراق مشاهده شده است که بخشی از این موارد در مناطقی دیده همچون نجف و بغداد دیده شده است که زائران ایرانی به آنجا مسافرت می کنند.

وی افزود: از هموطنان می خواهیم از سفرهای انفرادی به عراق خودداری کنند و چنانچه قصد مسافرت و زیارت دارند فقط در قالب کاروان های مورد تایید سازمان حج و زیارت که نکات بهداشتی در آنها رعایت می شود، اقدام کنند.

گویا تاکید کرد: همه مسافرت ها به عراق باید حتما تحت مراقبت کاروان های زیرمجموعه سازمان حج و زیارت باشد زیرا امنیت و سلامت مسافران در این کاروانها مراقبت می شود.

وی توصیه کرد: در صورت سفر به عراق تا جای ممکن از همراه بردن کودکان و افراد سالمند خودداری شود زیرا این افراد به دلیل ایمنی بدنی پایین تر در معرض ابتلای انواع بیماری های خطرناک مانند وبا قرار می گیرند.

گویا خاطرنشان کرد: رعایت بهداشت فردی به ویژه شست و شوی دست ها از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است و باید بعد از اجابت مزاج و قبل از خوردن غدا شست و شوی دست ها صورت گیرد.
وی تاکید کرد: ایرانیان سفر کرده به عراق از خرید موادغذایی از دستفروشان دوره گرد در مسیر راه و در شهرهای محل اقامتشان خودداری کنند.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: افراد می بایست میوه و سبزی ها را هم به نحو مناسب شست و شو و ضدعفونی و سپس مصرف کنند و حتی الامکان از آب آشامیدنی به صورت بطری استفاده کنند و چنانچه از سلامت آب محل اقامت خود اطمینان ندارند و به آب بطری هم دسترسی ندارند آب را پس از جوشاندن استفاده کنند.

وی افزود: مسافران عراق می بایست به محض ابتلا به اسهال از خود درمانی و مصرف دارو و آنتی بیوتیک خودداری کنند و مراتب را به مسئولان کاروان ها اطلاع دهند، همکاران هلال احمر با هماهنگی مراکز بهداشتی، درمانی عراق آنان را تحت درمان قرار می دهند.

گویا اظهار داشت: زائرانی که از عراق باز می گردند نیز در صورت مشاهده علایم اسهال، حتما به مراکز بهداشتی، درمانی شهر خود مراجعه و اعلام کنند که از سفر عراق بازگشته اند تا اقدامات لازم صورت گیرد.

وی افزود: کارشناسان وزارت بهداشت در مرزهای هوایی و زمینی مستقر هستند و از هر گونه کمک در این رابطه به زائران دریغ نمی کنند.