کد خبر: ۱۰۵۵۴۲
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۵۲۱
علی خرم، سفیر اسبق ایران در سازمان ملل در گفتگو با «تیک»:

رد نکردن دست اوباما توسط ظریف حفظ شان 80 میلیون ایرانی بود / تندروها محبوبیت ظریف را خطری برای خود می دانند

علی خرم دیپلمات سابق وزارت خارجه معتقد است که داشتن روابط خصمانه در عرف دیپلماتیک هیچ منافاتی با رعایت احترام متقابل ندارد.


علی خرم دیپلمات سابق وزارت خارجه معتقد است که داشتن روابط خصمانه در عرف دیپلماتیک هیچ منافاتی با رعایت احترام متقابل ندارد.

علی خرم نماینده اسبق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل به خبرنگار پایگاه خبری «تیک» گفت: رد نکردن دست اوباما از سوی دکتر ظریف عین الفبای دیپلماتیک بوده است.

وی افزود: آقای ظریف با این اقدام شان 80 میلیون ایرانی را حفظ کردند. در گذشته کشور ژاپن و آمریکا در جنگ جهانی روابط به شدت خصمانه ای داشتند اما سفیر ژاپن به کرار به وزارت خارجه آمریکا دعوت می شد و از او پذیرایی می کردند و گهگاه با او مشاوره هم انجام می شد. داشتن روابط خصمانه در عرف دیپلماتیک هیچ منافاتی با رعایت احترام متقابل ندارد.

خرم اضافه کرد: مخالفین آقای ظریف افرادی هستند که محبوبیت ایشان را خطری جدی برای موقعیت فعلی خود می بینند و به هر روشی  برای  تخریب  شخصیت ایشان متوسل می شوند. این آقایان هر بار به عناوین مختلف به وزیر خارجه حمله می کنند. برخی از این آقایان، افرادی هستند که از مدیران و مجریان دولت نهم و دهم بودند و هم اکنون عملکرد مطلوب آقای دکتر روحانی و همچنین آقای ظریف باعث آشکار شدن اشتباهات آن دولت درعرصه صنعت ،اقتصاد و سیاست خارجی شده است. به همین دلیل، از هر فرصتی برای ضربه به آنان استفاده می کنند.

این دیپلمات سابق وزارت خارجه به «تیک» گفت: اقتصاد ایران در سال 84 رتبه 4 منطقه بوده است و این درحالی است که در سال 92 ایران به رتبه 13 تنزل پیدا کرد ،بدیهی است که همه می دانند که عملکرد دولت نهم و دهم برای منافع ملی بسیار مخرب بوده و آن افرادی که مسبب این اتفاق بد بوده اند امروز با این قبیل اتهامات سعی در منحرف کردن ذهن مردم دارند تا عملکرد منفی خودشان را پنهان نگه دارند.

وی ادامه داد: عده ای دیگر از مخالفین آقای روحانی و ظریف از این هراس دارند که با توجه به محبوبیت روز افزون ایشان در نزد مردم در انتخابات سال 96 دیگر فضا برای حضور آنها باقی نماند لذا با توسل به توهین و تخریب این دو شخصیت محبوب مردم سعی در ایجاد موقیعتی برای خود در آن انتخابات پیش رو دارند.

دکتر خرم در پایان گفت: برخی از افرادی که از همان ابتدا با ایجاد نا امیدی در اذهان مردم سعی در زیر سؤال بردن برجام داشتند امروز شاهدند که آقای روحانی و دکتر ظریف این برنامه را به خوبی پیش برده و به نتیجه رساندند و اگر این روند به همین شکل پایان یابد، دیگر تمام اهرم ها از دست شان خارج می شود، لذا برای کارشکنی در روند به پایان رسیدن برجام از هیچ اقدامی فروگذار نخواهند بود اما از این غافل هستند که این موضوع تمام شده است و حتی کنکره آمریکا هم نتوانست مانعی بتراشد.