کد خبر: ۱۰۵۵۴۳
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۵۷۶

روایت تازه یک شاهد عینی از فاجعه منا: تلی از حجاج به صورت پنج لایه روی هم ماندند!

متاسفانه در همان روز حادثه، مسیری که منتهی به سه راه اصلی منا می‌شود بر روی جمعیت بستند و همه زائران را به خیابان 204 هدایت کردند که آخر آن خیابان را هم بسته بودند، اما همچنان ورودی خیابان باز بود و جمعیت را به همین خیابان سوق می دادند.

علیرضا منادی سفیدان عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی از زائران حج امسال در گفتگو با برنامه صبحگاهی رادیو جوان « جوان ایرانی سلام» به توصیف مشاهدات خود در فاجعه منا پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، وی به عنوان یک شاهد عینی درباره مشاهداتش از این فاجعه گفت: بعد از وقوف در عرفات، زائران در روز دهم مناسک حج مصادف با عید قربان بعد از 8 و نیم کیلومتر راه آمدن از مشعر به منا رسیده بودند و با آن خستگی و گرمای هوا مستقیم می رفتند تا مراسم رمی جمره را بجا آورند.

وی که زمان وقوع حادثه خود نیز در جامه ی احرام و در میان جمعیت حضور داشته گفت: متاسفانه در همان روز حادثه، مسیری که منتهی به سه راه اصلی منا می‌شود بر روی جمعیت بستند و همه زائران را به خیابان 204 هدایت کردند که آخر آن خیابان را هم بسته بودند، اما همچنان ورودی خیابان باز بود و جمعیت را به همین خیابان سوق می دادند.

منادی افزود : ظرف دو ساعت خیابان 204 مملو از حاجیانی شد که قدم به قدم جلو می رفتند و در خیابان فشرده تر می شدند.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس درخصوص علت بسته بودن خیابان ها در روز حادثه نیز گفت: بالاتر از رمی جمرات ساختمان های مجللی هست که مهمانان وی‍ژه آنجا می آیند و ظاهرا در روز حادثه ، شاهزاده عربستانی با دویست، سیصد خودروی همراه ، برای انجام دادن مراسم رمی جمرات می رفتند که راه را بسته بودند تا آنها راحت به ادای مراسمشان برسند، بعد راه را بر حجاج باز کنند.

این شاهد عینی افزود: دمای هوا 44 درجه بود و آب هم نبود، جمعیت چند ساعت در خیابان مانده و خسته بودند که حدود ساعت 8:30 تا 9 صبح درحالی که همه خروجی های فرعی خیابان را بسته بودند و وانتی با بیست سرباز مانع از عبور زائران می شدند، عده ای از زائران به علت خستگی نشستند و کم کم آنهایی که از پشت سر می آمدند بر اثر فشار جمعیت روی هم افتادند و در همین حین راه باز شد و مردم از روی همدیگر رد شدند در نتیجه تلی از جمعیت حدود چهار پنج لایه روی هم ماندند.

منادی تاکید کرد: اگر مردم هجوم می آوردند می توانستند راه را باز کنند اما سربازان عربستانی به قدری وحشت ایجاد و با زائران بد برخورد می کردند که حاجیان جرات جلو رفتن و اعتراض نداشتند که بگویند کنار بروید ، چرا راه را بسته اید و کار غیر معقول انجام می دهید؟.

عضو هیات رئیسه مجلس گفت: مردم در آن وضعیت مانده بودند و هیچ کمک رسانی صورت نمی گرفت، مسئولان فقط نگاه می کردند و در کمک رسانی برای ایرانی ها تبعیض قائل می شدند و اگر می فهمیدند زائری ایرانی است کمک رسانی هایشان فرق می کرد.

دکترمنادی همچنین درخصوص کارشکنی های مسئولان عربستان در امداد رسانی نیز تصریح کرد: خودمان را به بیمارستان رساندیم و تا 9 ساعت ‌بعد ‌از ‌فاجعه از زیر اجساد مطهر مجروح پیدا می کردند، آمبولانس ما را راه ندادند و نمی گذاشتند ما وارد عمل شویم تا مجروحان بیشتری بیاوریم و در شرایطی که حتی با آب دادن بسیاری از فاجعه دیدگان نجات پیدا می کردند، جرعه ای آب به آنها ندادند ضمن اینکه آنجا امکان آب‌پاشی هم داشتند اما اینکار را هم نکردند.

این شاهد عینی در ادامه تاکید کرد: مسئولان عربستانی با انسان ها مانند جامدات برخورد می کردند و ظرف 10 تا 15 ساعت اجساد را هم به بدترین شیوه جمع آوری کردند، پیکرها را بررسی نمی کردند؛ ببینند زنده است؟ نبض دارد؟ آیا می شود او را احیاء کرد؟، فقط می گفتند سریع جمع کنید (تا لکه ای که خودمان ایجاد کردیم از دامانمان پاک شود) در صورتی که تمام دنیا در جریان این فاجعه عظیم قرار گرفتند.

وی گفت: مسئولان عربستان هیچ چیز از مدیریت و کنترل بحران نمی دانند ؛ کسی را هم در محل حادثه راه نمی دادند چراکه می خواستند پیرامون حادثه را مخفی کنند تا دنیا متوجه نشود، درصورتی که همه دنیا در جریان این فاجعه عظیم قرار گرفت.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مدیریت حج رفته رفته سیر قهقرایی پیدا کرده است افزود : امسال بیشترین ایرادها و سوء تدبیرها را در مدیریت حج شاهد بودیم به نحوی که سفر حج امسال برای حجاج حوادث متعددی درپی داشت ؛ از ایجاد مشکلات روانی در بدو ورود برای حجاج گرفته تا سقوط جرثقیل که باعث کشتار تعداد کثیری از زائران شد و بدتر از همه فاجعه منا.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با آرزوی صبر جمیل برای خانواده های داغدار گفت: دنیا بداند، کشوری 5 هزار مهمان خود را با سوء مدیریت به کام مرگ کشاند و بعد ادعا کرد که مهمان ها خودشان باعث این فاجعه شدند، حتما خداوند متعال قصاص مهمانانش را از این دولت بی تدبیر و بی کفایت خواهد گرفت.