کد خبر: ۱۰۵۶۵۴
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۹۳۶

مشروح سخنرانی عادل الجبیر در سازمان ملل دربار یمن،توافق هسته‌ای ایران و جزایر سه‌گانه

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی شب گذشته در نطق خود در مجمع عمومی سازمان ملل درباره موضوعاتی همچون، یمن، جزایر سه گانه، تروریسم و توافق هسته ای ایران سخن گفت.
عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد: ما نیاز به تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس داریم.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، وزیر امور خارجه عربستان تصریح کرد: اقدامات اسرائیل در هتک حرمت مسجد الاقصی و تقسیم زمانی و مکانی این مکان مقدس باید پایان یابد. بی توجهی به این موضوع به تشدید خشونت و افراطی گری در منطقه و جهان منجر خواهد شد. بحران سوریه وارد پنجمین سال خود شده است. سازمان ملل با وجود گذشت پنج سال همچنان از اتخاذ راهکاری مناسب برای حل و فصل این بحران عاجز است. سازمان ملل نتوانسته راهکاری موثر و قاطع برای جلوگیری از کشتار و آوارگی مردم سوریه و ممانعت از تخریب و انهدام این کشور توسط بشار اسد بیابد.

الجبیر افزود: این بحران تاکنون موجب کشته شدن سیصد هزار تن از مردم سوریه و آوارگی دوازده میلیون تن شده است. بحران سوریه بزرگترین فاجعه انسانی تاریخ معاصر است. ما معتقدیم راهکارهای سیاسی مبتنی بر بیانیه ژنو - یک، تنها راه حل و فصل بحران سوریه است . این بیانیه می تواند زمینه وحدت سوریه و انسجام منطقه را مهیا ساخته و از تشکیل موسسات دولتی و غیر دولتی و نهادهای نظامی قانونی حمایت کند. بیانیه ژنو - یک، می تواند از تشکیل دولت انتقالی که در آن جایی برای بشار اسد نباشد، پشتیبانی کند. بدون تردید در دولت انتقالی جایی برای افرادی که اقدام به کشتار مردم سوریه می کنند، نیست. کشور من به تلاش های خود برای حل و فصل بحران سوریه ادامه می دهد. ما تاکنون در کمک به مردم سوریه ، تامین نیازهای آنها و کاهش مشکلات شان پیشرو بوده ایم. 

وی افزود : نیروهای ائتلاف در یمن دستاوردهای مهمی داشته اند. این نیروها توانسته اند مناطق مهمی، از جمله شهر عدن را از چنگال نیروهای شورشی آزاد ساخته و زمینه بازگشت دولت قانونی به یمن را مهیا سازند. تحکیم تسلط بر منطقه باب المندب که روز گذشته انجام شد، یکی از مهمترین دستاوردهای نیروهای ائتلاف بوده و توانست زمینه آزادی کشتیرانی بین المللی را در این منطقه فراهم سازد. به اعتقاد ما راهکار نظامی آخرین گزینه برای کشورهای عضو ائتلاف برای حل و فصل بحران یمن است.

بحرانی که پس از کودتای نیروهای حوثی و علی عبدالله صالح صورت گرفت. آنها در این کودتا بر کشور تسلط یافته و علاوه بر محاصره ساختمان های حکومتی در عدن، رئیس جمهور قانونی را تهدید کردند. دخالت نظامی در یمن بر اساس درخواست دولت قانونی یمن و بر مبنای ماده 51 منشور ملل متحد انجام گرفت. هدف عملیات نظامی در یمن محدود ساختن تهدید نیروهای شبه نظامی و حمایت از مرزهایمان صورت گرفت. ما با این عملیات به دنبال حل و فصل سیاسی بحران یمن بر اساس ابتکار عمل کشورهای خلیج ( فارس )، نتایج گفتگوهای ملی و قطعنامه 2216 شورای امنیت سازمان ملل متحد هستیم . البته ما معتقدیم که حوثی ها جزئی از بافت اجتماعی یمن هستند، ولی هیچ حقی در تشکیل نیروهای شبه نظامی خارج از چارچوب دولت یمن ندارند.

وزیر خارجه سعودی مدعی شد: برخی کشورها با ارسال سلاح برای شورشیان قصد در تشدید بحران یمن دارند. به عنوان مثال در روز شنبه بیست و ششم سپتامبر سال 2015 یک کشتی ایرانی حامل سلاح برای شورشیان بر اساس قطعنامه 2216 شورای امنیت سازمان ملل متحد توقیف شد. این در حالی است که ما و نیروهای ائتلاف بر اساس مسئولیت خود و با هماهنگی سازمان های بین المللی همچنان به ارسال کمک های انسانی به یمن ادامه می دهیم . مرکز کمک رسانی ملک سلمان نقش مهمی در تحویل مستقیم کمک های انسانی به مردم یمن دارد. با فرمان ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود ما تمام تلاش های خود را برای بهبود اوضاع یمن، رفع مشکل بیکاری و تامین نیازهای درمانی و آموزشی مردم این کشور به کار گرفته ایم.

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در ادامه نطق خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصریح کرد: ما خواستار تحقق مفاد منشور سازمان ملل متحد در خصوص برقراری امنیت و حفظ سلامت مردم جهان هستیم .

وی مدعی شد: ما در دور نگه داشتن خاورمیانه (غرب آسیا) از تسلیحات هسته ای و سلاح های کشتار جمعی در منطقه پیشرو بوده و از هر تلاشی در این خصوص استقبال کرده ایم. در این راستا ما از توافق کشورهای پنج به علاوه یک و ایران که مانع دستیابی تهران به تسلیحات هسته ای می شود، استقبال کردیم. ما امیدوار بودیم با این توافق ایران دست از مداخلات خود در امور داخلی کشورهای عربی بردارد. بر این اساس ما تلاش کردیم مناسبات خود را با ایران بر مبنای احترام دو جانبه و عدم دخالت در امور کشورهای منطقه استوار سازیم و از این کشور خواستیم به اشغال جزایر سه گانه که به دولت امارات متحده عربی تعلق دارد، پایان دهد.

وی افزود: ما در اینجا بر عزم خود در مبارزه با تروریسم و افراطی گری تاکید می کنیم. به باور ما این مبارزه اقدامی با اهمیت بوده که ارتباطی به فرهنگ یا نژادی خاص ندارد. این مبارزه ، هدف نهایی ما است و ما تمامی توان خود را دراین مسیر به کار گرفته ایم. مردم و سرزمین عربستان سعودی مانند بسیاری از کشورهای دیگر هدف تروریسم قرار گرفته و همچنان در نبرد مستمر با این پدیده شوم قرار دارد.

ما بر لزوم خشکاندن ریشه های فرآیند تروریسم تاکید می کنیم. کشور من در میان نخستین کشورهایی قرار دارد که با تروریسم در عرصه های امنیتی و فکری در نبرد بوده و نسبت به از بین بردن منابع مالی تروریست ها اقدام کرده است. ما تلاش های تروریست ها برای نسبت دادن جنایات خود به اسلام را محکوم کرده و تاکید می کنیم که اسلام دین محبت، صلح، تسامح و اعتدال است.

دولت عربستان نقش مهمی در توسعه جهانی داشته و تمامی تلاش خود را برای توسعه و پیشرفت به کار گرفته است. موفقیت عملیات توسعه به احترام جامعه بین المللی به ویژگی های تاریخی و میراث دینی و فرهنگی کشورهای مختلف بستگی دارد. به عبارت دیگر تحقق توسعه به اهداف خاص هر دولت و میانگین رشد آن مرتبط است . بر این اساس عربستان به لزوم تحقق اهداف توسعه هزاره اصرار می ورزد . در پایان تاکید می کنم مقابله با چالش های متعدد امنیتی ، اقتصادی ، فکری ، زیست محیطی و درمانی عصر حاضر ، مستلزم تحرک جدی سازمان ملل متحد و نهادهای آن است . ما باید تمامی تلاش خود را برای اصلاح سازمان ملل متحد برای مقابله بهتر با چالش های جهانی به کار گیریم.

*واحد مرکزی خبر