کد خبر: ۱۰۵۷۱۵
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۸۰۴

ناگفته های رئیس جمهور آرژانتین از درخواست اوباما از او در ماجرای مذاکرات هسته ای ایران

رئیس جمهور آرژانتین مدعی شد باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا می خواست بوئنوس آیرس سوخت هسته ای ایران را تامین کند.

رئیس جمهور آرژانتین مدعی شد باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا می خواست بوئنوس آیرس سوخت هسته ای ایران را تامین کند.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، کریستینا فرناندز کرشنر روز دوشنبه در سخنرانی خود در هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل مدعی شد یکی از مقام های پیشین دولت اوباما در سال 2010 تلاش کرده آرژانتین را متقاعد کند سوخت هسته ای مورد نیاز ایران را تامین نماید.

کرشنر افزود:« گری سیمور، مشاور ارشد کاخ سفید در امور هسته ای در سال 2010 به آرژانتین سفر کرد. او با هکتور تیمرمان، وزیر امور خارجه آرژانتین گفتگو کرد و وی را در جریان مذاکراتی قرار داد که با ایران با هدف متوقف یا محدود کردن فعالیت های غنی سازی اورانیوم در این کشور در جریان بود.

وی ادامه داد: ایران می خواست این گفتگوها برای تامین سوخت مورد نیاز رآکتور اتمی تهران موفقیت آمیز باشد و برای همین منظور سیمور از آرژانتین خواست سوخت هسته ای مورد نیاز جمهوری اسلامی ایران را تامین کند.

کرشنر گفت: دولت آرژانیتن از سیمور خواست تقاضای خود را مکتوب کرده و رسما ارائه کند اما این مقام پیشین کاخ سفید دیگر درخواستش را پیگیری نکرد.

سیمور در گفتگو با نشریه بلیز این سفر را تایید کرد و گفت: چند سال پیش به بوئنوس آیرس رفته تا از وزیر امور خارجه تیرمان بپرسد آیا آرژانتین تمایل دارد برای رآکتور اتمی تهران سوخت تازه تولید کند و در عوض ایران ذخایر اورانیوم کمتر غنی شده اش را به روسیه بفرستد.

وی افزود: گفتگو بر سر توافق با آرژانتین پیگیری نشد، زیرا ایران به علت حساسیت های سیاسی نمی خواست در این طرح شرکت داشته باشد.