کد خبر: ۱۰۵۷۱۷
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۱۴۱

شوک به اهالی بورس!

صنعت کارگزاری در ایران برخلاف بسیاری از صنعت‌های دیگر که سود و زیان در آن وابسته به عوامل کلان و خرد است، به خاطر ماهیت دادوستد سهام همیشه از حداقل سودهای موجود استفاده کرده است.
 صنعت کارگزاری در ایران برخلاف بسیاری از صنعت‌های دیگر که سود و زیان در آن وابسته به عوامل کلان و خرد است، به خاطر ماهیت دادوستد سهام همیشه از حداقل سودهای موجود استفاده کرده است. حتی در بدترین اوضاع بازار سهام هم فروشندگان سهام وجود دارند که البته حجم آن کمتر از روزهای پررونق است اما شدت ریزش‌های سهام در دو سال اخیر فشار زیادی روی صنعت کارگزاری در بازار سرمایه وارد کرده و از چند مدت پیش تا به حال حتی زمزمه‌هایی مبنی بر ورشکسته شدن برخی کارگزاری‌ها شنیده شد.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، این فشارها که در ماه‌های اخیر به بالاترین سطح خود رسیده، باعث شد مدیران عامل برخی کارگزاری‌های فعال در بازار سرمایه عطای مدیریت را به لقای آن ببخشند و از صنعت کارگزاری تا آینده‌ای نامعلوم خارج شوند هرچند عده‌ای نیز به خاطر عملکرد خود مجبور شدند صندلی ریاست کارگزاری‌ها را رها کنند تا شاید اتفاق‌های تازه‌تر با مدیریت جدید باعث ارتقای سودآوری کارگزاری‌ها شود. ادامه گسترده شایعات ورشکستگی و بازدهی اندک کارگزاری‌ها در چند هفته اخیر کار را به جایی رساند که روح‌الله میرصانعی، دبیرکل کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار مجبور به شفاف‌سازی در این‌باره شد. وی به صراحت اعلام می‌کند که نه‌تنها هیچ کارگزاری ورشکست نشده بلکه تا پایان سال 93 حداقل بازدهی کارگزاری‌ها 23 درصد بوده که این آمار نشان می‌دهد ورشکسته بودن کارگزاری‌ها بیشتر از آنکه واقعیت داشته باشد، یک خیال باطل است. در آن‌سو مرد نخست کانون کارگزاران تغییر 17 مدیرعامل کارگزاری‌ها را هم عادی می‌داند و درباره این تعداد تغییر در یک بازه 270 روزه عنوان می‌کند که ارتباطی با ورشکسته شدن کارگزاری‌ها یا عملکرد سوال‌برانگیز مدیران عامل آنها ندارد.

آغاز تغییرات از 9 ماه قبل

با وجود جابه‌جایی این مدیران از حدود 9 ماه قبل اما کانون کارگزاران به‌طور تجمیعی اقدام به انتشار اسامی آنها به منظور آشنایی با مدیران جدید و قدیم کارگزاری‌ها کرده است. روح‌الله میرصانعی در گفت‌وگو با فارس ضمن اشاره به آخرین تحولات مدیریتی در شرکت‌های کارگزاری عنوان کرد: از 9 ماه قبل فرآیند جابه‌جایی مدیران عامل شرکت‌های کارگزاری در حالی صورت گرفته که طولانی‌شدن دوره تایید صلاحیت مدیران جدید شرکت‌های کارگزاری باعث شد کانون کارگزاران بورس با ترتیب دادن یک گردهمایی نسبت به هم‌افزایی و آشنایی هرچه بیشتر مدیران اقدام کند. وی با رد شائبه جابه‌جایی مدیران عامل 17 شرکت کارگزاری به بهانه تداوم رکود بازار سرمایه و عملکرد نامناسب آنها عنوان کرد: این تغییرات از چندین ماه قبل در راستای افزایش کارکرد و پویایی حوزه‌های مدیریتی شرکت‌های کارگزاری رخ داده و همواره بنا بر دوره‌های زمانی مختلف وجود داشته است. دبیرکل کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار با اشاره به کارکردهای تخصصی صنعت کارگزاری نسبت به سایر خدمات مالی عنوان کرد: صنعت کارگزاری همواره نسبت به سایر نهادهای مالی از کمترین تغییر و تحولات مدیریتی برخوردار بوده و برخلاف دیگر شرکت‌های سرمایه‌گذاری همواره با پیچیدگی‌ها و مقررات زیادی در حوزه‌های مدیریت و اجرایی مواجه است، بنابراین نیازمند مدیرانی مجرب و کارآزموده به منظور پیشبرد فعالیت‌های تخصصی در صنعت کارگزاری است. وی ادامه داد: مدیرانی که بتوانند در صنعت کارگزاری مشغول فعالیت شوند یا از دانش کافی و تجربه بالایی برخوردار باشند بسیار اندک بوده و تغییر مدیریتی در این نهادهای مالی بسیار محدود است. میرصانعی با اشاره به هم‌اندیشی اخیر کانون کارگزاران با مدیران قدیم و جدید شرکت‌های کارگزاری عنوان کرد: با توجه به جابه‌جا شدن مدیران 17 شرکت کارگزاری در 9 ماه گذشته، کانون کارگزاران به بهانه برپایی جلسه هم‌اندیشی اقدام به دعوت مدیران شرکت‌های کارگزاری با حضور تجمیعی از مدیران جدید شرکت‌های کارگزاری کرد که هم‌افزایی و تبادل‌نظر بیشتر اعضای کانون کارگزاران را در پی داشت.

کاهش درآمدها

افزون بر این، دبیرکل کانون کارگزاران با رد هرگونه خطر ورشکستگی در صنعت کارگزاری در سال‌جاری از بازده 20 تا 23 درصدی این صنعت در سال 93 خبر داد. روح الله میرصانعی، دبیرکل کانون کارگزاران در ارزیابی شرایط کنونی کارگزاران و روند فعالیت کارگزاران به سنا گفت: بحث ورشکستگی شرکت‌های کارگزاری از اساس درست نیست و در حال حاضر تنها میزان درآمد کارگزاران با کاهش روبه‌رو شده است.

وی افزود: بحث زیانده بودن و ورشکسته بودن یک صنعت دو عامل کامل متفاوت است و اگر صنعتی در مرحله زیان‌دهی قرار دارد، نمی‌توان آن را ورشکسته خطاب کرد. میرصانعی تصریح کرد: بررسی صورت‌های مالی صنعت کارگزاری در سال 93 نشان از آن دارد که این صنعت بازدهی 20 تا 23 درصدی را شاهد بوده است. وی افزود: بررسی میزان سودآوری کارگزاران در 94 پیش‌بینی از زیان این شرکت‌ها دارد که این موضوع با ورشکستگی کاملا متفاوت است. دبیرکل کانون کارگزاران با بیان اینکه ورشکستگی به آن معناست که شرکت نتواند تعهدات خود را جامه عمل بپوشاند، گفت: کارگزاران از ابتدای تاسیس بورس تاکنون تعهدات خود در قبال مشتریان و اتاق پایاپای تعهدات خود را انجام داده‌اند و تاکنون در ایفای تعهدات مشکلی نداشته‌اند. میرصانعی با بیان اینکه تمام تلاش‌های صورت گرفته دراین راستاست که همراه با افزایش حجم معاملات کارگزاران و بازگشت رونق به بازار روند درآمدزایی این صنعت نیز تغییر کند و در همین راستا پیشنهاداتی برای بهبود شرایط فعالیت کارگزاران به سازمان بورس ارایه شده است.